Zásadní kniha o Hollywoodu konečně česky

Proč se stále vrací. Edward Jay Epstein věnuje jednu kapitolu vzniku snímku Terminátor 3 s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli

Proč se stále vrací. Edward Jay Epstein věnuje jednu kapitolu vzniku snímku Terminátor 3 s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli Zdroj: Profimedia.cz

Zajímá vás, jak z ekonomického hlediska funguje „továrna na sny“ Hollywood? Chcete se dozvědět, proč de facto zkrachovalo studio New Line Cinema, ačkoli mělo za sebou několikamiliardovou sérii Pán prstenů? A zajímá vás, jak moc ovlivní množství soli v popcornu příjmy studií? Pak si okamžitě pořiďte proslulou knihu Edwarda Jaye Epsteina Ekonomika Hollywoodu, která konečně vychází v českém překladu.

Podtitul publikace zní „Skrytá finanční realita v pozadí filmu“ a přesně tím také kniha je. Epstein přesvědčivě převrací dosavadní ekonomické vnímání filmového průmyslu. Na základě analýz dokládá, že příjmy z kin (donedávna to jediné zajímavé) již nejsou pro velká studia klíčové a u těch největších studií představují maximálně pětinu příjmů.

Mnohem důležitější jsou ostatní filmové příjmy (z prodeje DVD, Blu-rayů, práv pro placené televize) a ještě významnější nejrůznější smlouvy předcházející samotný vznik filmu (distribuční předprodeje, product placement, investiční pobídky zemí, kde se filmy točí). Vše je detailně propočítáno a potvrzeno od insiderů z předních hollywoodských studií. Sympatické je srovnání reality na počátku milénia s klasickým studiovým systémem, který byl na vrcholu ve třicátých letech minulého století.

Velkým pozitivem je Epsteinův styl. Vychází z konkrétních příkladů (slavná jména jako Tom Cruise či Arnold Schwarzenegger a veleúspěšné filmy), a postupně se dostává k obecným zákonitostem, které jsou často překvapivé i pro znalce filmového byznysu. Epstein zároveň nabízí detailní vhled do smluvních vztahů, které zcela ovládají chování studií a hvězd.

Vzestup a (mezi)pád Netflixu

Takřka každá kapitola i každá stránka nabízí smršť často překvapivých údajů. Přesto asi nejcennější je samotný závěr knihy věnující se digitální revoluci v audiovizi. Nakladatelství správně sáhlo po druhém vydání knihy, v němž je již zachycen vzestup a (dočasný) pád společnosti Netflix. Právě na jeho příkladu se skvěle ukazují slabiny i síla dnešních studií. Netflix v době vzniku totiž velmi dobře využil jejich neschopnost rychle se adaptovat na nové podmínky.

Ve chvíli, kdy ale studia pochopila ekonomický potenciál digitálního světa, mohla Netflix, jednu z nejrychleji rostoucích firem nového milénia, klidně položit. A jak nedávno upozornil týdeník Economist, Netflix snaha o záchranu pozice stála v průběhu předchozích dvou let čtyři miliardy dolarů.

Epsteinova kniha podobných příběhů a zajímavostí nabídne spousty. Díky tomu a opravdové profesionalitě autora je Ekonomika Hollywoodu jednoznačně nejlepší kniha svého druhu. A rozhodně by stálo za pokus napsat něco podobného o českém filmovém průmyslu. Snad bychom jej konečně pochopili.

Edward Jay Epstein: Ekonomika Hollywoodu Nakladatelství: Mladá fronta, 2013 Překlad: Petr Kotouš Hodnocení: 100 %