Zkrocení zlé ženy v rytmu italských crazy komedií | E15.cz

Zkrocení zlé ženy v rytmu italských crazy komedií

Zkrocení zlé ženy v rytmu italských crazy komedií
Představitelé hlavních rolí Tatiana Vilhelmová a Roman Zach jsou oblečeni do překvapivých kostýmů
• 
ZDROJ: agentura schok

Vladimír Hulec

Má ná sobě tričko s nápisem Eat Me a chová se jako divoká punkerka. Řeč je o Tatianě Vilhelmové jako Kateřině na začátku komedie Zkrocení zlé ženy, jejíž premiérou zahájily letošní Letní shakespearovské slavnosti. Její „krotitel“ Petruchio v podání Romana Zacha přichází jako špinavý rock’n’rollový král Elvis Presley.

S elektrickou kytarou a v černých kožených kalhotách. Je to setkání dvou světů, dvou vzdálených a současně sobě si blízkých životních postojů a přístupů. Mužské arogance, přehlíživosti a suverénnosti a ženské emancipovanosti, nezkrotné vášně a smyslné divokosti. Oba opovrhují cukrkandlovým světem plným sebevzhlíživých narcisů, chlípných starců a naivních podvodníků.

Svět je bláznivá komedie a láska v něm je ta nejbláznivější. Režisér Daniel Špinar inscenuje Shakespearovu dráždivou, z dnešního pohledu genderově vysoce nekorektní komedii Zkrocení zlé ženy jako ztřeštěnou grotesku ve stylu italských či francouzských filmů šedesátých let. I hudba je plná citací a odkazů popu a rock’n’rollu té doby. Kostýmy herců jsou jako „vystřižené“ z televizních či filmových písniček a komedií z éry, kdy všude svítilo slunce a rodily se květinové děti. Všude je zeleň a čerstvé ovoce, okna skleníku, v němž vyrůstaly minulé generace, definitivně popraskala. Výsledkem je přesná míra hravosti, nadsázky a nadhledu, dávající maximální prostor pro kreativní komediantské herectví všech přítomných. A to je servírované v dávkách nebývale silných.

Každý z herců vytváří osobitý charakter, každý dodává intenzivní pastelovou barvu do mozaiky divoké karnevalové nálady.

Svět přeje především drzounům, básníkům a dobrodruhům. Těmi jsou nejen Kateřina a Petruchio, ale i jeho přítel, hip hoper s kapucí na hlavě Grumio Jiřího Černého, a družina kolem Lucentia Vojtěcha Dyka. Právě ti jsou iniciátory těch nejztřeštěnějších situací a hereckých klauniád. Dyk využívá své fyziognomie dlouhých rukou a nohou i pěveckých dispozic k řadě pikantních výstupů a scének plných sebevzhlíživého narcisismu a komediantské radosti ze hry. Jeho úvodní monolog do sebe sama zamilovaného dítěte je nádherně bláznivou „ptákovinou“, stejně jako jeho vášnivě milostné dialogy s Biankou Lucie Štěpánkové, jež v tu chvíli jedinečně ožívá. Ukazuje, že by nemusela být jen barevným obrázkem naivky.

Hlavními postavami jsou ovšem Kateřina a Petruchio. Tatiana Vilhelmová s Romanem Zachem s hereckým nadhledem, přitom však vášnivě a přímočaře rozehrávají obrovské spektrum vztahů, situačních gagů, pří a soubojů. Jsou představiteli sebevědomých, inteligentních mladých lidí, kteří se vzpírají světu rutiny a řádu. Vzývají život a vášeň, i za cenu bolesti a sebeničení. Jejich herectví je suverénní a vědomé, neztrácí přitom pel osobitosti a autenticity. Kdo má rád komediantské divadlo, musí být nadšený.
Režisér Daniel Špinar nezatěžuje inscenaci složitým či výrazně provokativním výkladem. Vědom si toho, že jde o letní produkci, zdůrazňuje především radost ze hry a hraní.

Autor je redaktorem Divadelních novin

William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy

Letní shakespearovské slavnosti
Režie: Daniel Špinar
Hrají: Tatiana Vilhelmová, Roman Zach
Premiéra: 29. června
Hodnocení: 80 %

Autor: Vladimír Hulec
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!