Zlatá kaplička se proměnila v Čarokraj

V jiné dimenzi. Bratrům Formanům se podařilo
vytvořit v Národním divadle svět kouzel, poezie a zázraků a divák se v něm ocitá jakoby v jiné dimenzi

V jiné dimenzi. Bratrům Formanům se podařilo vytvořit v Národním divadle svět kouzel, poezie a zázraků a divák se v něm ocitá jakoby v jiné dimenzi Zdroj: Narodni divadlo

Jen jednou za padesát let může se otevřít náš svět, kde vládne řád, kde vládne čest, zpívá se v úvodu opery pro celou rodinu Čarokraj, již v Národním divadle připravili režisér Petr Forman se skladatelem a dirigentem Marko Ivanovičem. Je to výlet do světa fantasy literatury. Inspirací jim byla i u nás oblíbená kniha Geralda Durrella Mluvící balík.

Pod jejím vlivem začali bratři Formanové hledat vchod do říše Mytologie a nakonec objevili svou vlastní říši – Čarokraj – přímo pod Národním divadlem. Zde chodí Elfky se svítícími hlavami, skáčou žabáci, vyjí vlkodlaci a na balkonech svými rudými křídly mávají Fénixové. Bratrům Formanům, kteří již v Národním divadle inscenovali Glassovu operu Kráska a zvíře a se svým otcem Milošem i Suchého a Šlitrovu Dobře placenou procházku, se podařilo bezezbytku vytvořit svět kouzel, poezie a zázraků a divák se v něm ocitá jakoby v jiné dimenzi.

Právě takovou inscenaci si od počátku vytkli tvůrci tohoto projektu za cíl: „Chtěl jsem napsat rodinnou operu a vycházel jsem z předpokladu, že pro mnohé z diváků se bude jednat o první setkání s operním žánrem. A svět opery je pro mě Čarokrajem – místem s vlastními pravidly, v němž se člověk nestačí divit,“ řekl skladatel Ivanovič, který již s Formany spolupracoval na Dobře placené procházce.

Podařilo se jim to, byť hudebně se nejedná o nijak novátorské či konzistentní dílo. Ivanovič využívá operních recitativů, jež střídá téměř wagnerovskými sbory. Vedle nich zapěje Žabák trampský popěvek a na konci zazní i hitové muzikálové melodie. Herci/pěvci působili na premiéře trochu toporně. Nadhledem a hravostí vynikal Vladimír Javorský v roli směšně dojemného Žabáka. Papouš Romana Janála přeháněl své popletenectví, Penelopka Lenky Hájkové kašírovanou líbeznost. Ani Elfky či Mořské panny svým pohybem nevykazovaly příliš mystické fantazie. Jako by se herci/pěvci přece jen zatím příliš dobře necítili v pitoreskních pohádkových kostýmech a různých mobilních loutkářských strojích a postrojích.

Příběh je přehledný především díky výrazné obrazivosti, jasně odstíněným kostýmům a pohybu mytologických zvířat. Zásluhu na tom má – vedle výtvarné koncepce Matěje Formana – výtvarnice Andrea Holomková a choreografka Veronika Švábová. Kostýmově jsou nejvýraznější Bazilišci, pohybově Lasičky-surikaty. Celek je výraznější než součet zatím ještě ne zcela doladěných jednotlivostí. Navštívit říši fantazie alespoň jednou za padesát let totiž potřebuje každý, ať je mu šest nebo sto šest.

Čarokraj

Národní divadlo Praha

Dirigent: Marko Ivanovič
Režie: Petr Forman
Premiéra: 14. ledna
Hodnocení: 80 %

Autor je redaktorem Divadelních novin