Lákadlo Arménie jsou starobylé kláštery, jejich okolí značí i Češi. Prohlédněte si galerii

Chor Virap

Chor Virap Zdroj: Diego Delso via wikimedia commons (cc by sa 4.0)

Juchtavank
Gošavank
Provincie Diližan
Chor Virap
Chor Virap
23
Fotogalerie

Oblast Kavkazu objevuje stále více turistů. Arménie, kterou co do pozornosti cestovatelů jako by zastiňovala sousední Gruzie, nabízí cestovatelům kromě hor i unikátní starobylé kláštery. Prohlédněte si fotogalerii.

Arménie je první zemí světa, která přijala křesťanství coby státní náboženství. Stalo se tak už roku 301. S významem křesťanství pro Arménce souvisí i skutečnost, že v celé zemi se nacházejí zhruba čtyři tisícovky klášterů a kostelů. Mezi ty nejznámější patří do skály vytesaný Geghard, antický chrám v Garni, ale i mezi načervenalá skaliska zasazený Noravank.

Přestože se jednotlivé kláštery samy o sobě navzájem příliš neliší, bývají součástí velmi rozdílných scenérií, které jim dodávají na působivosti. To je třeba případ komplexu Sevanavank u tyrkysově zbarveného horského jezera Sevan, ale zejména pak kostela Chor Virap na úpatí pro Arménce posvátné hory Ararat. K jejich smůle se však horský masiv nachází na druhé straně uzavřené státní hranice s Tureckem. To ale nebrání tomu, aby arménské firmy po Araratu nenazvaly například svou variaci na koňak či značku cigaret.

Prohlédněte si fotogalerii:

Specifické lákadlo pak představují zarostlé a polorozpadlé kostely Juchtavank a Matosavank v severoarménské provincii Diližan, které pocházejí z období jedenáctého až třináctého století. Atmosféra v nich může cestujícím z Česka evokovat mírně mladší nedostavěný gotický chrám v Panenském Týnci. Na rozdíl od něj se ale severoarménské dvojici zašlých kostelů dostává menší pozornosti turistů – a to i přes to, že stezka k nim je na rozdíl od mnoha jiných značená.

Situaci se nicméně v Arménii pokoušejí změnit turistická informační centra spolufinancovaná Evropskou unií nebo česká nezisková organizace Člověk v tísni, která stojí za značením tras na jihovýchodě Arménie v oblasti kláštera Tatev. V Arménii však zatím stále platí, že většinu návštěvníků s náboženstvím spjatých míst tvoří místní obyvatelé.