Lázně kruhových objezdů

Kruháče neboli rondely. Karlovy Vary jich mají stejně jako pramenů. Zatím.

Před osmi lety řidiči v lázeňském městě o kruhových objezdech jen slýchali, případně je znali z jiných měst. Dnes jich mohou projet čtrnáct po obou stranách řeky Ohře.
Srovnání s prameny, kterých je oficiálně patnáct, tak o jeden nesedí, ale patnáctý kruhový objezd čeká na stavební povolení.
V Čechách si kruhové objezdy, na kterých se jezdí při pohledu shora proti směru pohybu hodinových ručiček, získaly oblibu v devadesátých letech minulého století. Vary si na seznam „kruháčů“ připsaly první položku v roce 2002. Tehdy poprvé si jej řidiči projeli na mostě 1. máje. Od té doby přibyly ve městě v průměru tři ročně. Seznam je otevřený. Kde a kdy budou další objezdy? A který bude nejsložitější?

Na nejtěžší rébus Vary čekají

Na spadnutí je povolení k výstavbě patnáctého objezdu v Drahovicích poblíž školy J. A. Komenského a autoškoly, v plánu je také vybudování kruhového objezdu ve Staré Roli, na křižovatce ulic Závodu míru a Svobodova. Město tu ale potřebuje odkoupit část pozemku od soukromého vlastníka, k dohodě zatím nedošlo.
A řešení rozhodně vyžaduje křižovatka u Becherovky. Přibližný termín předělání křižovatky na kruhový objezd je zatím v nedohlednu, stavba bude náročná nejen technicky, ale i finančně.
„Na stavbě se bude finančně podílet investor, město by určitě celou akci neplatilo samo. Pokud k výstavbě dojde, odhaduji, že až někdy ke konci dalšího volebního období,“ myslí si náměstek primátora Petr Keřka.

Podle velikosti auta

Jiný názor na kruhové objezdy mají řidiči osobních, jiný nákladních aut či autobusů. Ti považují jednoznačně za nejméně povedený kruhový objezd, přesněji elipsoid, na křižovatce ulic Sokolovská – Nákladní.
„Teď to jde, ale v zimě, když to namrzne, musíte tam jet krokem, protože tam jsou kostky a ty hrozně kloužou. A je malý. To je většina kruháčů ve městě. Přijde mi, že je konstruoval někdo, kdo v životě nejel s velkým autem, při najíždění je to na milimetry. Kruhový objezd na mostě 1. máje, ten je tak ideální,“ říká jeden z řidičů městských autobusů.
„Na zmíněné křižovatce na Sokolovské řidiči nadávali vždycky. Aby tam bylo čisté dopravní řešení, museli bychom zbourat buď bývalou samoobsluhu nebo ubourat dům ve špičce nebo zbourat Armádu spásy. Z hlediska plynulosti dopravy, její bezpečnosti a přehlednosti je elipsoid správné řešení, normy na poloměry zatáčení dodržené jsou,“ hájí křižovatku Keřka. Naopak souhlasí s tím, že „kruháč“ u Tesca je nepodařený, nepřehledný, a tím i nebezpečný. Město s jeho výstavbou nemělo nic společného. Má ho ale převzít do majetku a snažit se jej upravit, aby byl bezpečnější. Minimálně zajistit jeho pořádné nasvícení.
Většina řidičů osobních vozů kruhové objezdy hodnotí spíše pochvalně. „Jsou mnohem lepší a spravedlivější než křižovatky, provoz na nich je výrazně plynulejší. Například když ještě nebyl kruháč u Koníčka, bývaly na vedlejší ulici ze Staré Role fronty až k Realistiku,“ dělí se o zkušenost Ondřej Kučera z Karlových Varů.
Na jedné věci se shodne s řidičem městského autobusu – poměrně hodně řidičů nepoužívá při opouštění kruhového objezdu blinkry, čímž zvyšují riziko nějakého maléru. Konají tak zcela proti smyslu kruhových objezdů.