Lidé si zrušených přechodů nevšímají. Používají je dál

Snaha ministerstva dopravy, které zrušilo některé nebezpečné přechody, nepomáhá. Lidé nadále na těchto místech přecházejí.

Abychom ochránili chodce, zrušíme nebezpečné přechody přes tramvajové koleje. Myšlenka ministerstva dopravy v praxi naráží na mnoho problému. Za Karlovými lázněmi býval u zastávky tramvaje přechod. Bez semaforu. Proto na jaře zmizel. Stejně jako dalších osmasedmdesát.

„Pokud se na přechodu pres koleje, který neřídí semafor, stane nehoda a tramvaj zraní chodce, právní odpovědnost ponese jako jejich majitel město,“ říká Martin Kupka, který byl do pondělí 1. června mluvčím ministerstva dopravy.

Přechod zmizel?

Vystupuji z tramvaje u Novotného lávky na Smetanově nábřeží a zamířím do parku vedle galerie Hollar. Spolu se mnou vystupuje dalších pět lidí. Vydáváme se napříč ulicí na místě bývalého přechodu. „On tady není? Myslel jsem, že je jen oprýskaný,“ říká udiveně muž, který mě míjí. Za přecházení ulice mimo přechod může dostat pokutu.

V silničním zákonu totiž stojí, že „je-li blíž než padesát metrů křižovatka se semaforem, přechod, nadchod nebo podchod, musí chodec přecházet jen na těchto místech“. V mém případě přejít na semaforu znamená vrátit se ke Karlovu mostu nebo pokračovat k Národnímu divadlu.

Řídím se vyhláškou a jdu podél Vltavy směrem k Národnímu divadlu. U zastávky tramvaje před galerií také býval přechod. Ted je tam jen pár bílých šmouh. Přejít silnici mohu až na křižovatce u divadla. Od Novotného lávky je to podle mapy téměř čtyři sta metru.

Místo dvou set metrů tak musím ujít šest set. Případně přeběhnout ulici v místě, které je padesát metru od přechodu. Tam už ale nemám přednost před auty. Opatření mělo chodcům zajistit větší bezpečnost. Lidé ale vlastní neukázněností

Okamžité řešení

„Ministerstvo slíbilo okamžité řešení,“ říká Tereza Vohryzková ze sdružení Auto*mat. To se spolu s občanským sdružením Osvěžení přidalo k Pražským matkám ve snaze zachránit přechody. Řešení spočívá v tom, že místa, na kterých se zebry kříží s kolejemi, označí výstražnými nápisy. Do té doby ale některá místa označují značky s nápisem Zde není přechod. Jako třeba na náměstí Bratří Synků v Nuslích.

Místo přechodu zábradlí

Oba přechody u tramvajové zastávky na náměstí Bratří Synků zmizely. Lidé, kteří by tam presto chtěli přecházet, nemohou. Brání jim v tom nové zábradlí. Vystupuji z tramvaje jedoucí směrem do centra. Pokud chci přejít na druhou stranu ulice, aniž bych porušila zákon, musím ujít dvě stě metrů nahoru Nuselskou ulicí a pak se po druhé straně zase dvě stě metru vracet. „Je to absurdní,“ podotýká Jiří Jurač, který přes náměstí jako pošťák chodí téměř každý den.

Chyby napraví novela

Kromě okamžitého řešení ministerstvo dopravy slíbilo i nápravu vyhlášky. „Do půl roku připravíme novelu. Rozšíříme možné podoby přechodu, včetně možnosti bez semaforu,“ říká Martin Kupka. Dalším krokem podle něj bude upřesnění definice místa k přecházení. Tam mohou chodci přecházet, ale nemají přednost.

Více čtěte v dnešním vydání týdeníku Sedmička.