Londýnské taxi v Praze? Zřejmě ne. Chybí tradice
Černá barva, oblé tvary a duch staré Anglie. Tradiční londýnské taxi se pokouší trvale „zaparkovat“ také v české metropoli.
„Hoteliéři a místní obchodníci už projevili zájem o tento způsob dopravy,“ tvrdí Matthew Cheyne ze společnosti London Taxi, která klasická auta v moderní úpravě prodává. Minulý týden je představoval podnikatelům v Praze a věří, že uspěje jako v Polsku, Španělsku či na Ukrajině.
Týdeník Sedmička zjišťoval, kdo už se rozhodl taxi v britském střihu zařadit do svého vozového parku. Nikoho takového ale nenašel.
Raději levnější auto
Nejde o levnou záležitost. Nový model značky LTI, který je luxusnějším klonem londýnských „korábů“, vyjde na bezmála osm set tisíc korun.
„Nevím o nikom, kdo by si ho chtěl pořídit. Návratnost takové investice je nulová,“ míní Pavel Pavlát z občanského sdružení Cech taxi Praha. Podle něj se pražští taxikáři spíše snaží kupovat levnější auta, která se jim časem zaplatí.
Auta si navíc pořizují řidiči, kteří jezdí pro jednotlivé taxi služby. „Šoféři je samozřejmě používají i jako rodinná auta. Představa, že s nimi třeba vyrazí na chalupu, mi připadá divná,“ říká s úsměvem Pavel Jelínek z Odborového svazu Taxi Praha.
Auta vyráběná v Číně nechce firma London Taxi v metropoli provozovat. Věří, že si je čeští dopravci koupí. Podle šéfa největší pražské taxi služby AAA Radiotaxi Jiřího Kvasničky pro to ale řidiči nemají důvod.
„V Británii představuje tento typ aut tradici. Před několika lety dokonce Londýňané hlasovali v referendu o jejich zachování. Řekli ano. Tady ale tato tradice neexistuje,“ tvrdí Kvasnička. Klasické londýnské taxíky navíc získávají dotace od státu, v Česku si na sebe řidiči ale musejí vydělat sami.
„Rozdíl je kulturní“
Britský prodejce se snaží prosadit především kvalitou. „Nabízíme prvotřídní jízdu a také zkušenosti. Cestujícím poskytujeme bezkonkurenční úroveň pohodlí a bezpečí,“ vyjmenovává klady aut LTI Matthew Cheyne.
Artur Mundil, který v Londýně studuje, ale pochybuje, že by se atmosféra černých taxíků dala přenést do české metropole. „Hlavní rozdíl mezi pražskými a londýnskými taxíky je kulturní. Řidiči jsou zdvořilí, pečlivě proškolení a znají každé zákoutí města,“ líčí Mundil. Londýňané se podle něj u nich vždy cítí v dobrých rukou.
Zájem neprojevili ani dopravci, kteří se zaměřují na zámožnější klienty. Tedy například společnosti, které vozí hosty do pražských hotelů. Jejich řidiči většinou spoléhají na osvědčené značky, které nehodlají měnit.
„Naši klienti chtějí luxusní auta, na která jsou zvyklí. Nemyslím, že by si ostatní hoteloví dopravci najednou začali pořizovat auta, u nichž nemají vyzkoušený záruční servis,“ říká Rudolf Holánek ze společnosti Golden Prague Limousine, která zajišťuje dopravu hostů do hotelů sítě Intercontinental.
Zatím tedy zůstává spíše u jednání. „Ještě si se zástupci London Taxi sedneme a pohovoříme o podmínkách a službách, které nabízejí,“ říká Petr Lžičař, který v Praze zastupuje hotely Marriott.