Malí géniové? Školy na Klatovsku si s nimi příliš neví rady

Talentované děti posuzují školy na Klatovsku podle úspěchů v soutěžích. Praxe s nadanými dětmi učitelům chybí.

Tříletému Matějovi z Klatov postačí ukázat znak Škody na autě a on jednoduchou větou bez rozmýšlení vyhrkne: „To je Škoda.“ Bez problémů pozná i většinu dalších aut. I když výslovnost značek jako Volkswagen, BMW nebo Opel mu dělá v jeho věku potíže. Je Matěj geniálním dítětem, nebo si jen jako správný kluk zamiloval autíčka a s tátou se je učí poznávat?

„Známí nám se smíchem říkají, abychom Matěje přihlásili do nějaké vědomostní soutěže. Ale stejně jako si holky hrají s panenkami, tak si Matěj prohlíží obrázky aut, hraje si s nimi a naučil se je poznávat. Nic geniálního na tom nevidíme,“ usmívají se Matějovi rodiče. Jak ukazují data ze škol nebo z pedagogických poraden, nadaných dětí je v republice hodně.

„Ale jen málo z nich má talent na první pohled tak zřejmý, že na sebe upozorňuje svými mimořádnými schopnostmi,“ říká předsedkyně Centra nadání Jitka Fořtíková. Podle ní spíš přicházejí na inteligenční testy se svými dětmi zoufalí rodiče, kteří chtějí zjistit, jak svou ratolest mají zvládnout ve výchově i ve vzdělání. „A až tady zjišťují, že jejich dítě je nadané a má mnohem vyšší poznávací potřeby než jeho vrstevníci,“ dodává Fořtíková.

Nadaný podle úspěchu

Kritériem většiny základních i středních škol na Klatovsku jak poznat nadaného žáka, je spíše než jeho vysoká inteligence úspěšnost na nejrůznějších olympiádách nebo soutěžích. „Máme na škole úspěšného kickboxera Luboše Vanku. Naším bývalým žákem je čerstvý vicemistr Evropy a mistr republiky do dvaadvaceti let a také finalista mistrovství světa dospělých, oštěpař Petr Frydrych,“ jmenuje úspěšné sportovce a současné i bývalé žáky ředitel Základní školy v Tolstého ulici v Klatovech Vítězslav Šklebený.

„Děti se zapojují do nejrůznějších soutěží a olympiád. Ale mimořádně nadaného žáka, budoucího génia jsme tady neměli,“ dodal ředitel. Podobné zkušenosti mají i na klatovském gymnáziu. „Vloni si někteří naši studenti vedli mimořádně dobře v krajském i celostátním kole fyzikální olympiády, kde obhájili první tři místa. O nikom nadprůměrně dobrém, kdo by vybočoval, ale nevím,“ říká ředitel Gymnázia v Klatovech Jiří Šlégl.

Mimořádně nadaným dětem se mohou školy věnovat v rámci svých vzdělávacích programů. Centrum nadání sestavilo Fořtíkův seznam škol, kde najdou tyto děti uplatnění. Zatím tam ale není jediná škola z Klatovska.

Za Albertem do Domažlic

„Seznam vznikal v roce 2005 a 2006. Tehdy se nám ozývaly školy, které hledaly profilaci svých vzdělávacích programů a měly zájem o podporu nadaných a talentovaných dětí. Z Klatovska ale s námi žádná škola nechtěla spolupracovat,“ vysvětluje Fořtíková.

Centrum nadání má v současné době kontaktní školy v Domažlicích, v Písku a v Táboře. Na stejných místech velmi dobře pracují i psychologické poradny. „Například v Domažlicích se herní klub Albert věnuje aktivitám pro nadané školáky i předškoláky ze širokého okolí. Tamní psycholog Václav Svoboda organizuje tyto aktivity ve spolupráci s psychologickou poradnou i s Mensou,“ upřesnila předsedkyně centra. To, že na Klatovsku neexistuje škola věnující se nadaným dětem, neznamená, že je jejich talent potlačován. Například středoškoláci si mohou požádat sami o přeložení do vyšších ročníků. Pokud mají pocit, že učivo zvládají.

„Zatím jsme takový případ neměli. Gymnázium je všeobecná škola, kde je důraz kladený na všechny předměty. Student, který je se svými znalostmi o třídu dvě výš třeba ve fyzice, může mít problémy dejme tomu v českém jazyce. Proto si o přeložení do vyššího ročníku nepožádá,“ vysvětluje ředitel klatovského gymnázia. „U talentů je běžnější, že si žádají o individuální studium. Nedávno jsem jej povoloval chlapci, který je dobrým žákem a stejně dobrým sportovcem,“ vzpomíná Šlégl.

Nejlepší dostanou peníze

I sebemenší úspěch v olympiádách a soutěžích je pro školy impulsem k tomu, aby se žákům učitelé intenzivně věnovali a v jejich dalších studiích i aktivitách je podporovali. Proto na řadě škol už několik let fungují nadace, které úspěšné studenty a žáky motivují finančně. V devadesátých letech vznikla Hlávkova nadace. Od ní jde každoročně osmdesát tisíc korun mezi několik studentů čtyřletého gymnázia. „Ti nejlepší mohou dostat dvanáct tisíc. Je to určitý stimul pro všechny,“ vysvětluje ředitel klatovského gymnázia.

Díky Sdružení rodičů a přátel školy odměny za úspěšnou reprezentaci školy dostávají i studenti osmiletého gymnázia. Jen namísto peněz v hotovosti to jsou hmotné dárky, například knihy. Se stipendiem na podporu nadaných, talentovaných a pilných žáků přišla nově i Základní škola v Chanovicích. „Stipendium může dostat žák nejen za výborný prospěch, ale také za úspěšnou účast v soutěžích nebo nejrůznějších školních i mimoškolních projektech,“ říká ředitelka chanovické školy Eva Smolíková. Pro jednotlivé žáky je připravena částka od dvou set do dvanácti set korun.

„Uvědomujeme si, že prioritou pro obec je udržení školy. Proto jsme přišli s novou aktivitou ve formě stipendií. Ta zároveň i motivuje děti,“ vysvětluje starosta Chanovic Petr Klásek.

Jak na nadané?

S nadanými žáky nemají moc velké zkušenosti ani samotní učitelé. A to nejen ve školách na Klatovsku, ale i na řadě míst v republice. „Nevím, jaký přístup bych k takovému žákovi zvolila. Podle mého vyžaduje individuální studijní plán. Protože v řadě předmětů se může se svými vrstevníky nudit a pak může narušit kázeň ve třídě,“ uvedla učitelka Jana Špačková.

Přístup českých učitelů by se ale mohl brzy zlepšit. „Tím, že si školy píšou vlastní osnovy, mohou nalákat rodiče a jejich nadané děti,“ připomíná Jitka Fořtíková z Centra nadání. Peníze na tento druh výuky mohou školy získávat nejen od svých zřizovatelů, ale i od Evropské unie. Ve světě je totiž způsob práce s mimořádně nadanými dětmi ve školách běžný. U nás se zatím postupně rozvíjí. Především v Praze a krajských městech. Učitelům by se měla v nejbližší době dostat do rukou příručka Krok za krokem s nadaným žákem z Výzkumného ústavu pedagogického.

„Bylo by dobré věnovat se těmto dětem. Ale myslím, že v Klatovech jich tolik není, aby rovnou mohla vzniknout třeba celá třída,“ myslí si Jana Hádková z Klatov.