Malíř opravil kresby v gobelínovém pokoji

Až se na jaře opět otevřou brány zámku v Hradci, spatří jeho návštěvníci nově zrestaurované nástropní malby v gobelínovém pokoji.

Pod šikovnýma rukama akademického malíře Tomáše Švédy opět ožívají pestré kresby a ornamenty, které byly po několik generací skryté pod několikavrstvým nátěrem na zámku v Hradci.
„Už vloni jsem zrestauroval tři zámecké místnosti. Modrou jídelnu, Mečířovo apartmá a věžní pokoj. Letos dělám poslední. Jde o celkovou rekonstrukci maleb na stropě gobelínového pokoje. Pokaždé se musí postupovat individuálně a zvolit co nejšetrnější metodu,“ říká restaurátor Švéda.
Kresby jsou ukryté zhruba pod třemi vrstvami přemalby. Pokud by se přemalba škrábala, mohlo by dojít k poškození původních kreseb z devatenáctého století. Odborníci proto provedli sondy a po dohodě s památkáři se rozhodli, že provedou celoplošnou rekonstrukci výmalby. „V praxi to znamená, že se plocha navlhčí a všechny kresby se přenesou na pauzovací papír. Pak se vše překreslí tužkou na strop,“ vysvětlil postup Švéda. Pro každý ornament má vlastní šablonu. Teprve potom se míchá klížená hlinka s pigmenty a začíná vlastní restaurátorská práce.
Výsledná práce se musí co nejvíc blížit původní malbě. Jednou z podmínek je také to, že teplota v místnosti nesmí klesnout pod nulu.
„Tato místnost je menší, tak se nám ji podaří vytopit tak na čtyři stupně. Vloni se ale teplota v místnostech stále držela okolo nuly. A v takových podmínkách se nedá pracovat celý den,“ dodal Tomáš Švéda.
Restaurování nástropních kreseb na hradeckém zámku je v dobrých rukou. Tomáše Švédu si totiž odborníci vybrali v konkurenci několika evropských firem, aby zrestauroval malbu z čtrnáctého až patnáctého století znázorňující korunovaci Panny Marie. Kresba se nachází v předsíni dómu v Rize. Jedná se o jedno z nejstarších kulturních děl v celém Pobaltí.