Městem křižovala „černá huba“

Poslední ruský vagon metra se přestěhoval do muzea MHD.

Z Petřin vyjíždějí na noční Patočkovu ulici vozy s blikajícími majáčky. Kdo nestihl projet, má smůlu, zůstává stát. Důvod manévrů se vynořuje až po pár okamžicích. Do křižovatky vyjíždí vůz metra. Tedy přesněji řečeno tahač, který přiváží do střešovického muzea MHD nový exponát.

„Černou hubu“, jak podle tmavého předku říkali vozu 81-71 zaměstnanci metra, sem stěhují z kačerovského depa. „Je to poslední vůz, který dojezdil loni v červnu na trase B,“ vysvětluje správce muzea Ondřej Láska.

Před očima zvědavců se odehrává jedinečné představení. Tahač s bezmála dvacet metrů dlouhým a čtyři a půl metru vysokým nákladem pomalu couvá do vozovny.

Představení provází rázné německé povely z vysílaček. Přepravní firma si na neobvyklou zakázku pozvala dva německé specialisty až z Berlína. Technici musejí dávat pozor na úzká vrata i na hustou síť trolejí nad jejich hlavami.

Ostatně právě troleje byly největší překážkou na trase. Zastavily kolos na rohu ulic Ankarská a Na Petřinách, kde se pod ně tahač nevešel, a musel projet náhradní trasou. „Pro Prahu to je zvláštnost, pro nás rutina. Na podvozku vozíme i o polovinu delší tramvajové soupravy,“ vysvětluje Jiří Tůma ze společnosti Universal Transport.

K převozu vagonu z Kačerova do Střešovic posloužil muzejníkům speciální podvozek pro převoz kolejových vozidel, který je prošpikovaný tou nejmodernější technikou.

Třicet tři tun těžký vagon vytáhli na podvozek navijákem v kačerovském depu. Tahač pak projel až osmdesátikilometrovou rychlostí za doprovodu vozidel s majáčky pondělní nocí po trase, která vedla po Jižní spojce, přes Barrandov na Bílou horu a Petřiny.

Nový domov má za vraty vozovny číslo patnáct , kde ho mohou obdivovat návštěvníci muzea.