Městem se řítí nejrychlejší vůz světa

Jedno z nejdražších a nejrychlejších aut na světě jezdí po karvinských ulicích.

Zcela unikátní auto Koenigsegg Agera, který minulý týden v Ostravě představil jeho švédský výrobce, koupil podnikatel z Karviné. Sedmička zjistila, že vlastníkem je Zdeněk Maďa. Dal za něj milion eur, v přepočtu tedy necelých pětadvacet milionů korun.
„Auto jsem koupil, to je pravda. Jen si nemyslím, že je nejdražší v republice. Určitě tu jezdí i dražší A stát v garáži nebude. Vyjedu s ním i do karvinských ulic, takže pravděpodobnost, že si ho místní prohlédnou, je velká,“ prohlašuje podnikatel, který vlastní firmu Trestles.
Maďa si koenigsegg koupil kvůli jeho jedinečnosti. Ročně výrobce udělá pouhých osmnáct kusů, na světě ho vlastní jen čtyři lidé. „Je to opravdu extrémní auto ve všech směrech. Konkuruje bugatti v pomyslné soutěži o nejrychlejší auto na světě,“ uvádí šéfredaktor časopisu Auto, motor a sport Michal Kudela. Na tachometru se může ručička vyšplhat až na hodnotu 420 kilometrů v hodině. „Ale takové rychlosti může dosáhnout jedině v případě, že ho technici vhodně upraví. Muselo by mít speciální gumy, optimální nahuštění a podobně. Jinak by se mohlo vznést,“ míní Kudela.
Na rozdíl od bugatti je Koenigsegg Agera autem, které teoreticky může do běžného provozu. „Ale je otázkou, zda-li to má nějaký smysl. Toto auto patří spíše na uzavřený závodní okruh. Navíc pneumatiky, to není žádná legrace. Jedna bude stát odhadem od třiceti do šedesáti tisíc korun, a podle mne během jedné jízdy odejdou,“ tipuje si šéfredaktor časopisu. Další nevýhodou auta je cena pojistky. Povinné ručení by podle ředitele ostravské pobočky Hasičské vzájemné pojišťovny Leo Kuběny ještě vyšlo relativně levně – ročně na třináct a půl tisíce. „Samozřejmě by záleželo na věku řidiče, jaké má bonusy a podobně. Havarijní pojištění včetně odcizení by na takové vozidlo ale stálo zhruba jeden a čtvrt milionu korun,“ upřesňuje Kuběna.
Podobně drahé a komplikované je to i se servisem. Běžnou údržbu může provést autosalon v Ostravě-Hrabové. „Pokud by se ale jednalo o vážnější závadu, museli by se na něj podívat technici přímo ze Švédska, kteří by přiletěli nejbližším letadlem. Ti by rozhodli, jestli auto opraví na místě anebo jej naloží do kontejneru a pošlou do Švédska,“ říká mediální zástupce autosalonu Metoděj Novák.