Metro pojede do Motola. Veleslavín odlehčí Dejvické

V roce 2014 odveze metro cestující do čtyř nových stanic. Lidé se na ně těší. I když ne všichni.

Zlepšení dostupnosti šesté městské části a úleva pro dopravně přetížené Vítězné náměstí, kde má konečnou řada příměstských autobusů. To jsou nejsilnější argumenty pražských radních ve prospěch pokračování trasy A směrem na ruzyňské letiště. Metro má v novém úseku přepravit až šest tisíc cestujících za hodinu.

„Prodloužení metra znamená další přesun dopravy na koleje a zvýšení podílu elektrifikovaných tratí ve městě. To je krok správným směrem,“ míní Pavel Procházka ze společnosti Ropid, která v Praze organizuje veřejnou dopravu.

Stavba za více než osmnáct miliard začne v březnu. Po tunelech a eskalátorech zatím není mezi Dejvickou a Motolem ani památky. Přesto lidé na nové metro myslí už teď.

Bořislavka bude vytížená

„Stačí mi tramvaj, ale ti, kteří jezdí do práce brzy ráno, budou mít rychlejší spojení,“ říká důchodce Miloslav Strnad. Bydlí kousek od Bořislavky, kde bude podzemní stanice Červený vrch.

Tam mají končit příměstské autobusové linky z Nebušic nebo Horoměřic. Ke „Kulaťáku“ už nedojedou. I proto má být Červený vrch nejvytíženější z nových stanic. Denně ji má využít až čtyřiačtyřicet tisíc cestujících.

Poslední krámek čeká

„Metro bude pro všechny přínosem,“ míní Jiří Vent, který u Bořislavky čtvrtým rokem provozuje cykloobchod. „Pro naše zákazníky budeme dostupnější,“ říká Vent.

Ne všechny obchodníky ale prodloužení metra těší. O kilometr dál stojí u veleslavínského vlakového nádraží řada přízemních krámů. Okna kryjí rolety, na zdech visí oznámení o stěhování. Stojí na pozemcích, které odkoupila stavební firma. Ta místo nich vybuduje autobusové nádraží napojené na stanici metra Veleslavín.

„Ostatní obchodníci už to vzdali. My čekáme, co bude dál,“ líčí situaci Eva Brdlíková, která u nádraží prodává v rodinné trafice.

Od stavební firmy dostala dopis, aby krámek do konce roku vyklidila. Zatím se neděje nic, proto zůstává. „Každý den za pultem je pro mě lepší, než jít na pracovní úřad,“ vysvětluje Brdlíková.

Žádná další auta

Terminálu ustoupí i zchátralé nádražní sklady a benzinová pumpa. Politici od stavby očekávají, že zastaví autobusy směřující do centra. Cestující, které přivezou, budou pokračovat metrem.

Petřinám pak stavbaři slibují nenápadnou stanici. S osmatřiceti metry pod zemí bude ze všech nových zastávek nejhlubší. Vznikne v hustě zastavěném místě poblíž křižovatky ulic Na Petřinách a Brunclíkova.
„Bude mít minimální dopad na zástavbu. Nepočítáme se stanicí terminálového typu, kam by mířila auta na záchytná parkoviště,“ tvrdí Kateřina Szentesiová z Útvaru rozvoje hlavního města.

Dělníci budou kvůli metru bourat také na Petřinách. Demolice čeká i provozovatelku butyku u petřinského obchodního domu Hasmik Tadevosyan. V pronajatém kiosku prodává hovorná Arménka už deset let.

„Od doručení výpovědi máme na vyklizení šest dnů. Jiný obchod zatím nemám,“ říká smířeně Tadevosyan. Ale usmívá se a věří, že si kvůli stálým zákazníkům najde krámek někde poblíž.

Áčko skončí v Motole

Trasa A bude končit v Motole, kde vlaky vyjedou na povrch do proskleného terminálu. Pacienti, návštěvy i zaměstnanci už nebudou odkázaní jen na přeplněné autobusy a vzdálenou tramvajovou zastávku.

„Každé zlepšení dostupnosti naší nemocnice vítáme. Jsme takové město ve městě. Máme více než pět tisíc zaměstnanců,“ říká mluvčí Motola Eva Jurinová.