Mladé české weby o cestování zaujaly ve světě

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Petr Fero

V Česku v posledních letech vzniklo několik zajímavých internetových projektů zaměřených na cestování, které se nemíní obracet jen na tuzemské publikum. Třeba unikátního vyhledávače letenek Skypicker si všimly věhlasné New York Times nebo francouzský Le Figaro, na interaktivní plánovač cest Tripomatic zase přichází čtvrtina jeho uživatelů z USA. Přitom za oběma weby stojí mladí čeští nadšenci, jež k podnikání dovedla potřeba vytvořit produkt, který jim samotným na trhu chyběl.

Skypicker, Tripomatic i spíše na tuzemské uživatele zacílený Jízdomat spojuje několik společných bodů. Na začátku všech projektů byla osobní zkušenost s cestováním a snaha zjednodušit některé s ním spojené aspekty. Konkrétně pomáhají s pátráním po co nejlevnější letence, plánováním rozvrhu zahraničního pobytu a s hledáním možností alternativní formy dopravy formou spolujízdy. Za všemi projekty stojí mladí lidé, kteří využili mimo jiné stále dostupnější možnosti sdílení různých dat na internetu. Společné je i to, že jejich projekty se zatím ještě nedostaly do zisku. Ale portály mají velký potenciál a svou unikátní službou dokáží oslovovat tisícovky lidí. Pojďme si proto představit projekty jeden po druhém.

Skypicker: šikovný kombinátor letů nízkonákladových aerolinek

Web Skypicker.com nabízí skvělou službu pro studenty, baťůžkáře a svobodomyslnější cestovatele, kteří mají hodně času, málo peněz, chtějí se někam podívat a nevadí jim občas strávit noc na letišti při čekání na přestup.

„Minulý rok jsem se v létě chtěl podívat do Portugalska. Jelikož jsem student, byla pro mě důležitá cena. Po dvoudenním hledání jsem našel zpáteční letenky za necelé dva tisíce. Jednalo se o kombinaci 4 letů (do Porta s přestupem v Miláně, zpátky s přestupem v Eindhovenu) dvou leteckých společností. Tehdy mě napadlo, že by vyhledávání vůbec nemuselo trvat tak dlouho, kdyby to místo mě dělal počítač. A tak vznikla myšlenka vytvořit vyhledávač letenek,“ vysvětluje počátky Skypickeru jeho zakladatel Oliver Dlouhý.

Systém hledání leteckého spojení ve Skypickeru je jednoduchý. Nenajdete na něm žádné složité formuláře jako u jiných vyhledávačů letenek. Při hledání si jednoduše naklikáte odkud kam chcete letět na mapě Evropy a během okamžiku se vám zobrazí nalezené výsledky včetně finální ceny.

Výhodou je, že se Skypickerem nemusíte určit přesné datum odletu a dokonce ani přesnou cílovou destinaci. Stačí obecně označit jako cíl celý stát. Příklad: chcete se dostat do zmíněného Portugalska a záleží vám spíše na dobré ceně než na tom, jestli přiletíte do Porta nebo Lisabonu? A nevadí vám navíc přestupy či případné spaní na letišti? Právě v tomhle případě udělá složité hledání všemožných kombinací u nízkonákladových aerolinek Skypicker za vás.

SkypickerSkypicker | SkypickerZ Prahy přímo do Lisabonu, přes Řím, za 16 hodin a 95 euro?

SkypickerSkypicker | SkypickerNebo z Brna kousek dál do Porta, přes Holandsko, za 8 hodin a 60 eur?

„Data získáváme z různých zdrojů. Některé aerolinky se nám samy přihlásily a dodaly feed s daty. Schopnost získat data je důležitou součástí našeho know-how. V současnosti máme v databázi 22 aerolinek a asi 380 letišť. Brzy však plánujeme rozšíření cca na dvojnásobek, jak aerolinek, tak letišť,“ rozvádí Dlouhý. Aktuálně portál pracuje na přidání blízkých zemí v Asii a Africe.

Skypicker, který je v beta verzi v provozu od května 2012, má tisíce přístupů denně. Návštěvníci chodí zejména z Francie, Velké Británie, USA a Česka. Fungování webu obstarává pět lidí a od prosince se tým rozšiřuje o další dva pomocníky.

V zisku Skypicker zatím není, autoři ale věří, že se to brzy změní. „Ziskovost je v tuhle chvíli pro nás prioritou číslo jedna. Až jí dosáhneme, poté můžeme uvažovat o dalším kole financování. Byznys model Skypickeru je založen na bookingu letenek. Z každého bookingu na našem webu si účtujeme provizi 10 procent. Veškerou komunikaci s aerolinkou poté obstaráme za zákazníka,“ vysvětluje Dlouhý.

V budoucnu by chtěl Skypicker ukousnout i z dalších příbuzných služeb, jako jsou ubytování nebo pojištění. „Určitě to ale nebude tak, že zaplácáme stránku reklamami a budeme uživateli něco vnucovat,“ podotýká Dlouhý a dodává, že v plánu je i inovativní mobilní aplikace.

Tripomatic: interaktivní a přehledný plánovač cest

Nápad webu umožňujícího jednoduché a zároveň komplexní plánování cest a dovolených Tripomatic.com vznikl také na základě osobní zkušenosti. „Vznikl poté, co jsme s manželem strávili několik dní plánováním okružní cesty kolem Ženevského jezera. Ze začátku nás plánování bavilo, pak už to bylo spíš otravné a přípravu posledních dnů jsme nakonec trochu odflákli, protože jsme na to už neměli čas ani chuť. Říkali jsme si, že bychom potřebovali portál, kde by byly přehledně zobrazené zajímavosti v daném místě, ze kterých bychom si jen vybrali to, co nás zajímá, a vytvořili si itinerář celé cesty. Protože jsme takový web nenašli, udělali jsme si ho sami,“ vysvětluje Barbora Nevosádová, spoluzakladatelka společnosti Two Bits, která za portálem Tripomatic stojí.

Tripomatic vás bezbolestně a efektivně provede nástrahami plánování cest. Na interaktivních mapkách zemí celého světa si vyberete atrakce a aktivity, které vás zajímají, systém pak navrhne trasu, dopravu i časový rozvrh do dnů, hodin a minut. Do toho můžete zakomponovat ubytování, přílety, příjezdy a výsledný vygenerovaný přehledný itinerář si můžete vytisknout a také sdílet.

TripomaticTripomatic | TripomaticNa mapce stačí jen zaklikat, co vás zajímá. Systém sám navrhne plán výletu.

„Většina webů zaměřených na cestování řeší některou část cesty - vyhledání letenek, půjčení auta, informace o vybrané destinaci apod. My se snažíme, aby cestovatel mohl využít jen jednu službu, která mu dá všechno potřebné a na níž si naplánuje vše od výjezdu z domu až po zpáteční cestu. Chceme vlastně nahradit činnost cestovní kanceláře s tou výhodou, že si každý může vybrat, co ho opravdu zajímá a program cesty si ušije na míru,“ shrnuje Nevosádová.

Tripomatic je v provozu od června 2011 a o necelý rok později byla spuštěna první verze mobilní aplikace pro iPhone. Ta umožňuje ještě pružnější rozhodování o průběhu cesty podle aktuální situace.

Web měsíčně navštíví přes 100 tisíc unikátních návštěvníků. Nejvíce uživatelů přichází z USA (přibližně čtvrtina), pak následuje Velká Británie, Kanada, Austrálie a Singapur. I Češi si ale už služby všimli.

„Obsah jsme zpočátku vytvářeli ručně. Dnes tento způsob stále využíváme pro nové destinace, kde vybereme nejzajímavější místa v dané oblasti a zbytek pak už doplňují sami uživatelé. Nejprve jsme vybírali největší turistická města, dnes už se orientujeme jen podle dat, která ukazují, co naši uživatelé nejvíce hledají a o co mají největší zájem. Aktuálně nabízíme více než 300 destinací ve 124 zemích,“ zmiňuje Nevosádová.

TripomaticTripomatic | TripomaticTakhle vypadá vygenerovaný itinerář.

Ani Tripomatic zatím není v zisku, byznys model ale promyšlený má. „Tripomatic vydělává hlavně na provizích ze služeb, které nabízíme - ubytování, půjčovny aut, vstupenky na atrakce apod. Menší část příjmů pochází i z reklamy,“ vyjmenovává Nevosádová.

Na Tripomaticu pracuje sedm lidí a několik brigádníků. A plány na další vylepšení se stále rodí. „Tento týden jsme vydali novou verzi naší aplikace pro iPhone, která umožňuje i offline použití, takže uživatelé v zahraničí mohou aplikaci využít, i když zrovna nemají připojení k internetu. Na mobilní aplikace se obecně hodně zaměřujeme, v lednu plánujeme spustit i aplikaci pro Android. Celkově chceme vytvořit projekt, který z plánování cesty udělá zábavu a poskytne všechny informace, které potřebujete,“ uzavírá Nevosádová.

Jízdomat chce spolujízdu postavit na roveň vlakům a autobusům

Jízdomat.cz se na rozdíl od předchozích projektů zaměřuje hlavně na tuzemské uživatele. Také tento web se ale zabývá cestováním a jeho vznik motivovala vlastní potřeba jeho zakladatele. „Jan Mittner, nyní doktorand na VŠE, dlouho sledoval situaci na trase Praha – Třebíč, kde pravidelně dojížděl do školy a za prací. V roce 2009 jej napadla myšlenka vytvořit portál na zprostředkování spolujízdy nejen na této trase. Portály pro spolujízdu již existovaly, ale nenabízely dostatek funkcí, co by měly. Mittner proto na podzim roku 2010 založil se svými kolegy – Radkem Netouškem a Štěpánem Zikmundem z firmy Vergilio Jízdomat. Ačkoli v době vzniku nebyl Jizdomat.cz prvním portálem svého druhu v České republice, díky novým prvkům a snadnému ovládání se zařadil mezi jedničky českého trhu,“ vypráví PR manažerka Jízdomatu Martina Čmielová.

Na webu se registrují řidiči, kteří nabízejí volná místa ve svých automobilech a zároveň spolucestující, kteří jsou za svezení ochotní se podílet na nákladech na pohonné hmoty. Jízdomat jim k tomu nabízí jednoduchou a přehlednou grafiku, logické propojení s Google maps, díky kterému můžou řidiči nabízet nejen konkrétní trasy, ale systém za ně také vyhledá města po cestě nebo v blízkém okruhu, kam by bylo možné dojet. Systém je propojený také s Facebookem a mojeID, čímž se snaží zvyšovat důvěryhodnost a pocit bezpečí uživatelů.

„Rádi bychom, aby se spolujízda v myšlenkách cestovatelů pevně zakořenila ve výběru vlak/autobus/spolujízda, ideálně aby díky svým výhodám na některých trasách byla prvotní volbou,“ poznamenává Čmielová.

JízdomatJízdomat | JizdomatTrasa Praha-Berlín levněji než vlakem či autobusem.

Jízdomat letos spustil novou službu Jízdobus, která má zájemcům zprostředkovat levnou jízdu nevytíženými zájezdovými autobusy. „Jízdobus zkoušíme, bohužel ze strany dopravců je momentálně větší zájem o službu než ze strany spolujezdců, kteří jsou k nabídkám ještě pořád skeptičtí,“ hodnotí Čmielová.

Jízdomat začal fungovat na konci října 2010. V současnosti má 40 tisíc uživatel, vypsaných jízd je průměrně 1300, denní návštěvnost kolem 4 tisíc.

Na Jízdomatu v současné době pracuje osm lidí, provozní náklady pořád z větší části financují provozovatelé z vlastních zdrojů. „Menšinovým vlastníkem Jízdomatu je i společnost Studenta Media (vydavatel tištěných i online médií pro VŠ studenty), která zajišťuje propagační a obchodní stránku. Jediné příjmy, které Jízdomat má, jsou z prodeje reklamního prostoru – tyto příjmy však ještě ani nepokrývají provozní náklady,“ dodává Čmielová.

Jízdomat ale má stále kam růst. Podle Čmielové jsou stále trasy, kde nabídka převyšuje poptávku a šance na obsazení místa v autě je velmi malá. Portál se proto snaží dále rozšiřovat uživatelskou základnu. „Soustředíme se teď na vylepšení propojení nabídky a poptávky a vůbec na vytvoření poptávky po jízdách, která tam ještě není,“ uzavírá Čmielová.