Mobily táhnou LG dolů, akcionáři chtějí řešení

LG Optimus Me

LG Optimus Me Zdroj: MobilMania.cz

Pět posledních čtvrtletí se mobilní divizi LG nedařilo a akcionáři už jsou kvůli ztrátám naštvaní. Skončí LG s mobily a lze vůbec odvrátit katastrofický scénář?

Jihokorejskému LG se nedaří tak dobře, jak by si aktuálně třetí světový výrobce mobilů přál. Posledních pět po sobě jdoucích kvartálů utrpěla společnost ztrátu, konkurence sílí a akcie společnosti se propadají. Akcionáři LG jsou na oddělení mobilů naštvaní, právě mobily jsou nyní tím hlavním ničitelem tržní hodnoty společnosti. Aktuální tržní hodnota LG jako celku se pohybuje okolo 7,5 miliardy dolarů.

Telefonní divize LG představuje pro společnost největší „požírač“ kapitálu a nese značný podíl na tom, že akcie LG za poslední rok ztratily polovinu své hodnoty. To je špatné i ve srovnání s tolik diskutovanou Nokií. „Prodej telefonní divize je zdá se to, co investoři chtějí,“ řekl pro server Yahoo Harrison Cho z KB Investment & Securities. A dodal: „Ale ani v případě, že se LG své telefonní divize zbaví, nevydělá moc. Měli ji prodat mnohem dřív, dokud nebyla konkurence tak tuhá. Prostě jim ujel vlak.“

Provozní marže jednotlivých výrobců v horizontu čtyř let.Provozní marže jednotlivých výrobců v horizontu čtyř let.Graf: Provozní marže jednotlivých výrobců v horizontu čtyř let.

Například ve druhém čtvrtletí 2011 prodala mobilní divize LG 24,9 milionu kusů mobilů. Na tržbách díky většímu podílu prodaných smartphonů inkasovala 3,246 bilionu korejských wonů, což je o 11,6 procent více než v předchozím čtvrtletí. Provozní ztráta divize se zmenšila ze 100 miliard wonů na polovinu (asi 50 milionů amerických dolarů). Společnost jako celek se pak vrátila do černých čísel, díky oživení na trhu domácí elektroniky a televizorů vykázala zisk zhruba 100 milionů dolarů.

Smartphony LG netáhnou, konkurence sílí

Vedení LG už zmírnilo letošní odhad prodaných mobilů o 20 procent na 24 milionů kusů, nemá ale žádný výhled, kdy se dostane ze ztráty. Modely Optimus se sice neprodávaly špatně, ale oproti velikánům jako je iPhone 4 či Samsung Galaxy S II jsou jejich prodeje slabé.

Motorola bude zase silná díky akvizici Googlem a Nokia uzavřela strategické partnerství s Microsoftem. Applu se nevídaně daří a stěžovat si zatím nemůže ani Samsung. LG je společností, která produkuje široké spektrum elektroniky, mobily by ráda viděla jako jeden z pilířů své profitability, jelikož na high-end smartphonech lze realizovat procentuálně mnohem vyšší marže, než třeba na pračkách nebo televizorech. Domácí spotřebiče navíc uživatelům vydrží i desítku let, mobil majitelé mění až 4× častěji.

Podle analytiků je nyní nejlepším řešení pro mobilní divizi LG inovovat nabídku hardware, odlišit se od konkurence a diverzifikovat ji od přístrojů s Androidem po ty s Windows. To se ale snáze řekne, než udělá. Jiní naopak tvrdí, že odvrátit katastrofický scénář nebude vůbec snadné a klíčové bude především obnovit důvěru investorů v tom smyslu, že LG dokáže přesvědčit o své schopnosti dodávat na trh atraktivní modely a být ziskový v delším časovém horizontu. To by „nakoplo“ cenu akcií opět vzhůru.