Model BAZ Furgonet? Jen marný pokus Slováků o praktickou Škodu

BAZ Škoda Furgonet

BAZ Škoda Furgonet Zdroj: acz

1982 BAZ 120 Furgonet
1982 BAZ 120 Furgonet
BAZ Škoda Furgonet
BAZ Škoda Furgonet
BAZ Škoda Furgonet
13
Fotogalerie

Dodávka s motorem uloženým vzadu pod nákladovým prostorem může na první pohled vypadat jako naprostý nesmysl. Když vám ale zoufale chybí prostředky na vývoj nového automobilu s vhodnější koncepcí, můžete si buď založit ruce za hlavu nebo to zkusit. V Bratislavských automobilových závodech si vybrali tu druhou možnost, proti státnímu plánování komunistického molocha však neměli šanci.

Když v lednu 1964 státní podnik AZNP oficiálně představil zbrusu novou Škodu 1000 MB na stránkách Světa motorů, byla koncepce pohonu vše vzadu sice už za svým zenitem, ale pořád to nebylo kuriózní či nesmyslné řešení. Byla to zkrátka konstrukce poplatná své době a tvůrci moc dobře znali její specifika i limity.

Asi největším omezením pro vývojáře (nejen ty československé) byla pochopitelně lokace pohonné jednotky s převodovkou a dalšími nezbytnými komponenty, které v zadní části zabíraly spoustu místa. Přesněji řečeno zabíraly ho dost na to, aby bylo nutné přesunout zavazadlový prostor pod přední kapotu.

Pokud přimhouříme jedno oko nad specifickými jízdními vlastnostmi takto navržených aut, v případě sedanů, kabrioletů či kupé to nebyla žádná katastrofa. Jednoduše jste těch pár tašek s nákupem hodili do kufru nad předními koly. Horší to ale bylo u modelů zakládajících si na nadstandardních užitných vlastnostech – tedy kombíků a malých dodávek.

Pokračování článku čtěte na portálu Autorevue.cz >>>