Moderní oblečení do práce zohledňuje módní trendy i praktičnost

Business móda

Business móda Zdroj: ctk

I když je práce z domova lákavá, zázemí kancelářského prostředí nenahradí. Většina lidí tak třetinu dne tráví v práci, která má vliv na výběr jejich oblečení. To nemusí být jen univerzálně formální, ale naopak může odrážet aktuální módní trendy i charakter zaměstnanců, řekli odborníci, kteří se tvorbou tzv. business módy zabývají.

Pouze na firemní oblečení se soustředí česká společnost Rose&Mary Fashion, která vznikla loni. Jejím cílem je nabízet oděvy, ve kterých lidé mohou jít po práci na drink, aniž by se museli převlékat. „Lidé se v oblecích a kostýmech necítí být sami sebou, připadají si starší a jako v uniformě. A tak nás napadlo vnést do tohoto stylu trochu života a ve spolupráci s mladými návrháři vytvářet kolekce, které budou dostatečně reprezentativní, ale zároveň budou o lidech, kteří je nosí,“ řekla zakladatelka firmy Simona Bagarová.

Firmy podle Bagarové většinou přijdou jen s obecným požadavkem na typ oblečení a barvu, která by měla ladit s tou korporátní. „My pak zohledňujeme postavu zaměstnance, aby střihově oblečení sedělo, pracujeme s přírodními materiály, které jsou pohodlné, a už v samotném návrhu je zohledněno, že se jedná o oblečení do firmy, a to samo o sobě musí splňovat určité standardy,“ přiblížila Bagarová.

Ženské prvky v souladu business stylem

Značka Rose&Mary Fashion, která 30 procent z každého prodaného modelu věnuje na prospěšné projekty, na první kolekci spolupracovala s designérským duem Chatty, jehož služeb využívá například ředitelka vydavatelství Ringier Axel Springer CZ Libuše Šmuclerová. Klientky z řad právniček, auditorek nebo architektek pak obléká návrhářka Hana Zárubová, která má zkušenosti také s návrhem firemních oděvů pro společnost z oblasti dopravy.

Samostatnou sekci orientovanou na luxusní business oblečení pod názvem Selection nabízí česká firma Pietro Filipi. Kolekce, kterou navrhuje šéfdesignérka značky Martha Bryxi, v sobě kombinuje aktuální trendy, ženské prvky i tradiční business styl. „Domnívám se, že i business kostým může být moderní, nápaditý a přitom stále elegantní,“ řekla Bryxi. Akutální prvky v kolekci odráží například růžový nebo bílý kostým z trendového technického materiálu s názvem scuba, který evokuje neopren.

Výrobci materiálů nabízí velké množství úprav, díky kterým oblečení vyniká antibakteriálními účinky, nemačkavou úpravou či prodyšností. Novinky v oblasti tkanin a pletenin se každý rok na jaře a na podzim představují na veletrzích v Paříži a Miláně. Vzhled firemních oděvů pak ovlivňuje také tzv. dress code jednotlivých společností, který definuje, co je v rámci firmy považováno za formální.

Seveřané jsou neformálnější

Pravidla ale nemusí platit vždy. „Samozřejmě, že i my z relativně konzervativního prostředí (co se oblékání týče), podléháme určitým trendům a v mnohých našich kancelářích je například tzv. business casual Friday už běžnou záležitostí,“ řekla ředitelka lidských zdrojů poradenské společnosti Ernst & Young Olga Lamačková. Casual Friday (neformální pátek), který koncem 90. let začaly zavádět firmy v USA, povoluje zaměstnancům nosit ležérnější oblečení.

Firemní odívání se liší také podle jednotlivých zemí. „Severské státy jsou v tomto směru trochu méně formální, tam s největší pravděpodobností uvidíte naše kolegy bez kravaty i v jiné dny než jen v pátek,“ uvedla Lamačková s tím, že naopak v Anglii je i pátek stále velmi „business“. „Gentlemani v podstatě odloží jen kravatu, přičemž sako zůstává,“ uzavřela.