Moderní velorex vyjíždí na silnice z Opavy | E15.cz

Moderní velorex vyjíždí na silnice z Opavy

Opavský podnikatel Pavel Brída oživil motoristickou legendu. Chce vyrábět nový velorex.

Proslulý hadraplán, kterým Josef Abrhám křižoval silnice ve filmu Vrchní, prchni!, letos oslaví šedesáté narozeniny. Motockyklový nadšenec Pavel Brída se rozhodl, že napíše novou kapitolu v historii velorexu a chce vyrábět nový model s označením Velor-x-trike. „Sám mám původní hadrák a jako každého motoristu mě napadlo ho trochu vylepšit. Chtěl jsem do něho namontovat silnější motor, ale vzhledem k rámu, podvozku a celkové konstrukci to nemělo smysl. Došel jsem k tomu, že když nové, tak všechno,“ popisuje zárodek projektu Brída. Velorex pro jednadvacáté století představil opavský podnikatel na veletrhu v Brně. „Mohl jsem to udělat v Rusku nebo jinde v zahraničí, kde by to pro mě bylo možná i výhodnější. Velorex byl ale česká záležitost, takže je pro mě důležité, že si světovou premiéru odbyl tady,“ vysvětluje Brída. Na nový stroj je zvědavý také konstruktér původního Velorexu, šestaosmdesátiletý Mojmír Stránský z České Třebové. „Pan Stránský koncipoval tříkolku jako dostupné lidové vozítko. V tom je největší rozdíl oproti jeho nástupci,“ říká o nové tříkolce sběratel Velorexů a přítel vynálezce Stránského Ivo Fajman.

Nejmodernější technika I když si nový Velorex bere z toho původního základní prvky, karbonovu karoserii, LCD displeje a především dvě stě koní pod kapotou původní tříkolka neměla. „Je to hlavně o akceleraci. V porovnání hmotnosti a výkonu se nový Velorex může měřit se sportovními auty. První model je osazený motorem Honda o obsahu třinácti set kubických centimetrů,“ informuje Brída. Moderní technologie nejsou jenom v mechanických částech vozu. „Vzhledově se bude nový Velorex podobat tomu původnímu. Ovšem skleněná střecha bude odnímatelná a karoserie vyztužená karbonem dostane nejmodernější chameleonský lak,“ popisuje Brída. Špičková technika a výkon se odrazí na ceně tříkolky. Levným lidovým vozítkem určitě nebude. „Za novou tříkolku dá zákazník stejně jako za luxusní motocykl. Investoval jsem do jejího vývoje miliony a aby se mi to vrátilo, musel bych lidových verzí prodat tisíce,“ osvětluje Brída, který na silnice vrátil kromě hadraplánu také moderní verze proslulé Babety a Pionýra.

Hlavně pro zahraničí

Nový Velorex na našich cestách zřejmě nezlidoví tak jako jeho předchůdce. Největší ambice má totiž v zahraničí. „U nás je pár nadšenců, kteří mě již kontaktovali. Tříkolka je ale určena hlavně pro zahraniční trh. Například americký. Tam mají k tříkolkám hodně blízko,“ pokračuje Brída. Jeho stroj vyjede do ulic pod označením Velor-x-trike. „Zjistil jsem, že si značku Velorex celosvětově zaregistoval někdo z Polska, proto jsem ji nemohl použít,“ vysvětluje Brída. Vyznavači jízdy v „prchajícím stanu“ i přes modernizovanou konkurenci nedají na své stroje dopustit. Jedním z nich je i šestačtyřicetiletý Richard Kožaný. „Je výborné, že český vynález oživil český podnikatel a že základní konstruktérské prvky Velorexu se dočkají modernizace. Svůj hadraplán bych za ten nový ale nedal. Je v tom kus historie, a ten pocit z řízení je neopakovatelný,“ přesvědčuje Kožaný, který v původním Velorexu brázdí cesty už dva roky.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.