Moderní velorex vyjíždí na silnice z Opavy
Proslulý hadraplán, kterým Josef Abrhám křižoval silnice ve filmu Vrchní, prchni!, letos oslaví šedesáté narozeniny. Motockyklový nadšenec Pavel Brída se rozhodl, že napíše novou kapitolu v historii velorexu a chce vyrábět nový model s označením Velor-x-trike. „Sám mám původní hadrák a jako každého motoristu mě napadlo ho trochu vylepšit. Chtěl jsem do něho namontovat silnější motor, ale vzhledem k rámu, podvozku a celkové konstrukci to nemělo smysl. Došel jsem k tomu, že když nové, tak všechno,“ popisuje zárodek projektu Brída. Velorex pro jednadvacáté století představil opavský podnikatel na veletrhu v Brně. „Mohl jsem to udělat v Rusku nebo jinde v zahraničí, kde by to pro mě bylo možná i výhodnější. Velorex byl ale česká záležitost, takže je pro mě důležité, že si světovou premiéru odbyl tady,“ vysvětluje Brída. Na nový stroj je zvědavý také konstruktér původního Velorexu, šestaosmdesátiletý Mojmír Stránský z České Třebové. „Pan Stránský koncipoval tříkolku jako dostupné lidové vozítko. V tom je největší rozdíl oproti jeho nástupci,“ říká o nové tříkolce sběratel Velorexů a přítel vynálezce Stránského Ivo Fajman.
Nejmodernější technika I když si nový Velorex bere z toho původního základní prvky, karbonovu karoserii, LCD displeje a především dvě stě koní pod kapotou původní tříkolka neměla. „Je to hlavně o akceleraci. V porovnání hmotnosti a výkonu se nový Velorex může měřit se sportovními auty. První model je osazený motorem Honda o obsahu třinácti set kubických centimetrů,“ informuje Brída. Moderní technologie nejsou jenom v mechanických částech vozu. „Vzhledově se bude nový Velorex podobat tomu původnímu. Ovšem skleněná střecha bude odnímatelná a karoserie vyztužená karbonem dostane nejmodernější chameleonský lak,“ popisuje Brída. Špičková technika a výkon se odrazí na ceně tříkolky. Levným lidovým vozítkem určitě nebude. „Za novou tříkolku dá zákazník stejně jako za luxusní motocykl. Investoval jsem do jejího vývoje miliony a aby se mi to vrátilo, musel bych lidových verzí prodat tisíce,“ osvětluje Brída, který na silnice vrátil kromě hadraplánu také moderní verze proslulé Babety a Pionýra.
Hlavně pro zahraničí
Nový Velorex na našich cestách zřejmě nezlidoví tak jako jeho předchůdce. Největší ambice má totiž v zahraničí. „U nás je pár nadšenců, kteří mě již kontaktovali. Tříkolka je ale určena hlavně pro zahraniční trh. Například americký. Tam mají k tříkolkám hodně blízko,“ pokračuje Brída. Jeho stroj vyjede do ulic pod označením Velor-x-trike. „Zjistil jsem, že si značku Velorex celosvětově zaregistoval někdo z Polska, proto jsem ji nemohl použít,“ vysvětluje Brída. Vyznavači jízdy v „prchajícím stanu“ i přes modernizovanou konkurenci nedají na své stroje dopustit. Jedním z nich je i šestačtyřicetiletý Richard Kožaný. „Je výborné, že český vynález oživil český podnikatel a že základní konstruktérské prvky Velorexu se dočkají modernizace. Svůj hadraplán bych za ten nový ale nedal. Je v tom kus historie, a ten pocit z řízení je neopakovatelný,“ přesvědčuje Kožaný, který v původním Velorexu brázdí cesty už dva roky.