Modrý most je černá stavba

Budějovičtí politici otevřeli Modrý most pro motoristy jako černou stavbu. Soud teď rozhodl, že musí dát vše do pořádku.

Od pondělí 4. července platí zákaz vjezdu pro motoristy na Modrém mostě u budějovické Polikliniky Jih. Změnu si vynutil přes odpor radních soud. Museli respektovat, že most nemá pro tento provoz povolení.
Někdo by se měl stydět, myslí si teď obyvatelé. Politici totiž prosadili auta a motorky na mostě, který město nechalo postavit po povodních 2002 jen pro pěší a cyklisty. Přes protesty místních lidí.
„Odbor dopravy krajského úřadu zrušil stavební povolení z června 2008 a tím i kolaudační souhlas. Vrátil všechno k novému projednání magistrátu,“ vysvětlil Michal Bosák z kanceláře primátora.
Podle budějovického primátora Juraje Thomy se tak celý proces vrací na začátek. Radnice odstartuje nové řízení, aby auta na most vrátila. Jde o trasu, která z pohledu primátora uleví zácpám v ulicích Lidická a Mánesova. Odpůrci tohoto provozu si myslí, že tabulky se zákazem jsou na něm jen dočasně.
„Je dobře, že nám soud dal za pravdu, ale konečné vítězství to není,“ tvrdí Otto Jakubec, bydlící nedaleko.
Soud jen uznal, že úředníci kraje a magistrátu udělali chybu, když z jednání o změně provozu vyloučili místní občanské sdružení Modrý most. Podle Pavly Matějkové ze sdružení Calla hrozí stejné praktiky na dalších místech města, kde také lidé protestují proti dopravním změnám. Zprůjezdnění ve všech směrech připravuje magistrát v ulicích Nerudova, Kostelní, Trojická nebo L. B. Schneidera. Zatím jsou relativně klidné. „Nejvyšší správní soud zohlednil, že občanská sdružení mohou být účastníky stavebních řízení,“ řekla Matějková.
Modrý most povolil motoristům magistrát v červnu 2008. Před platností kolaudace. Kromě pěších a cyklistů po něm teď mohou přejet jen sanitky a hasiči.
Most přes Malši je charakteristický vysokým a nepřehledným horizontem. Nahradil původní lávku, kterou v srpnu 2002 strhla povodeň. Nová stavba stála pětapadesát milionů korun.