Muž, který poškodil Rothkův obraz, dostal dva roky vězení

Návštěvníci před obrazem Marka Rothka, ilustrační foto

Návštěvníci před obrazem Marka Rothka, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Na dva roky do vězení poslal londýnský soud Wlodzimierze Umaniece za to, že letos 7. října v galerii Tate Modern poškodil barvou cenný obraz Černá na kaštanové (Black on Maroon) od malíře Marka Rothka. Šestadvacetiletý muž polské národnosti, známý také jako Vladimir Umanets, žije v Západním Sussexu a už v minulosti byl trestán za škodu přesahující pět tisíc liber.

Cena obrazu se odhaduje na pět až devět milonů liber. Wlodzimierz Umaniec, jak píše internetová verze [http://www.guardian.co.uk/artanddesign/2012/dec/13/mark-rothko-vandal-jailed|The Guardian]], na Rothkovo dílo černou barvou připsal svůj podpis a připojil vysvětlení, že jde o akt „yellowismu“. Umaniec se hájil tím, že nešlo o vandalismus, ale o nový umělecký počin, který měl dokonce zvýšit hodnotu díla: „Umění nám umožňuje podat novou zprávu o tom, co někdo kdysi vytvořil,“ řekl Umaniec zpravodajské stanici BBC. Obraz se prý rozhodl popsat poté, co jej uviděl na výstavě.

Soudce Roger Chapple však nepřijal Umaniecovu uměleckou argumentaci, v níž se přirovnává k zakladateli konceptuálního umění Marcelu Duchampovi. Soudce řekl, že Umaniec je zjevně inteligentní člověk, který Rothka uznával jako velkého malíře, ale na téma „yellowism“ řekl, že je zcela nepřijatelné, aby se projevoval poškozováním jiných uměleckých děl.

Restaurování bude obtížné

Obnova Rothkova obrazu, který je součástí kolekce nástěnných maleb Seagram, bude trvat skoro dva roky a náklady na ni dosáhnou kolem 200 tisíc liber (asi 6,2 milionu korun). Restaurování bude obtížnější především proto, že Rothko při tvorbě často používal neobvyklé materiály, včetně vajec a lepidla.

Soudce Chapple k incidentu také řekl, že vandalský čin přiměje galerie k tomu, aby přehodnotily svá bezpečnostní opatření vzhledem k návštěvníkům, což samozřejmě bude stát nemálo peněz a ochranná opatření navíc mohou svým způsobem vzdálit umělecká díla lidem, kteří si je přišli prohlédnout.