Muži za pultem roztočí desky a davy tanečníků šílí

Sedmička představuje sedm dýdžejů z Břeclavi a Hodonína, kteří baví tanečníky po celém Česku.

Žádná kytara ani bicí. Tihle muzikanti klasické hudební nástroje odložili, stali se dýdžeji a baví tanečníky elektronickou hudbou z mixážních pultů. Sedmička se zaměřila na sedm z nich, kteří pocházejí z Břeclavi a Hodonína.

DJ LeeMac (Kamil Ratajský), 33 let, house Když ještě jako malý kluk bydlel Kamil Ratajský v Břeclavi, z jeho pokoje se ozývaly písničky všech možných stylů. Bavil se metalem, zbožňoval hip hop. Zlom u něj nastal v patnácti letech, kdy si poprvé zkusil roli dýdžeje. A bylo jasno. Elektronická hudba vyhrála. „Nejvíce mě ovlivnilo angažmá v břeclavském klubu Oko, kde jsem se zamiloval do klubové scény. Zkrátka, prošel jsem si spoustou stylů, ale je to asi vývojem člověka a i hudebními trendy,“ zamýšlí se LeeMac, jenž si rozumí i s klávesami, kytarou a nebojí se ani zpívat.

Třiatřicetiletý hudebník si na různých tanečních akcích zahrál s řadou známých dýdžejů. Mezi nimi například s DJ Lucassem, jenž se objevil ve filmu Perníková věž. „Skvěle jsme si rozuměli a hraní na party si užili,“ podotýká LeeMac. Ratajský momentálně žije v Praze a na jih Moravy, kde má rodiče, sourozence a syna, jezdí zhruba jednou za měsíc.

Friez (Patrik Bončo), 25 let, tekno Pětadvacetiletý Patrik Bončo vystupující pod přezdívkou DJ Friez sice tvoří elektronickou hudbu už osm let, jako dýdžej však vystupuje teprve třetím rokem. V Hodoníně o sobě dal vědět zejména v bývalém klubu Beseda, kde bavil tanečníky teknem, což je odnož známějšího techna. „Rozdíl je hlavně v rychlosti. Tekno je daleko rychlejší a poslouchá ho jiná sorta lidí. Teď už se mě na to lidi moc neptají, tekno je známější,“ vysvětluje Friez, jehož dýdžejský styl zní například na mnoha venkovních akcích. Takovou byl v minulosti třeba Czechtek.

Bončovi nyní chybí možnost pravidelného vystupovaní. Beseda je zavřená, proto hraje na menších party v okolních městech a obcích. Nedávno se tak představil v břeclavském Bloku. „V podstatě nemáme kde zkoušet. Trénuju proto hlavně doma. Tam nikoho neruším,“ dodává Friez.

DJ Nox Van Borg (Lukáš Dobrovič), 28 let, groovy techno Břeclavan Lukáš Dobrovič, známý jako DJ Nox Van Borg, se s hraním hudby seznámil už na základní škole. Ovšem nikoliv jako dýdžej. Tehdy seděl za klavírem. Pouze však do doby, než navštívil první taneční party, kde slyšel elektronickou hudbu.

„Dostal jsem se na akce v okolí Břeclavi. Tam jsem se staral o videoprojekce a občas jsem měl možnost si zahrát před lidmi,“ vypráví Dobrovič o svých začátcích v hudebním světě. Byly krkolomné, ale vzpomíná na ně s úsměvem na tváři. „Užil jsem si hodně srandy, byly však i chvilky, kdy jsem se za mix pultem zapotil. Před plným parketem jsem si vypnul CD přehrávač a nastalo asi minutové ticho,“ mluví Nox Van Borg o noční můře každého dýdžeje. Dnes už je zkušeným mazákem, jenž se stal například jedním z kmotrů knihy o elektronické hudbě v České republice.

DJ Sulaco (Kamil Konečný), 22 let, hip hop Jeho otec je rocko-vý zpěvák, šest let žil v USA, kam jeho rodina utekla před totalitním režimem, a dnes je jediný, kdo v Hodoníně hraje hip hop jako dýdžej. Vystupuje jako DJ Sulaco, ale v občanském průkazu má napsáno Kamil Konečný.

„Hiphopová kultura mě ovlivnila už v Americe. Na čas jsem se ale zaposlouchal i do techna či housu,“ připouští dvaadvacetiletý dýdžej. Hudba ho jednoduše uhranula a chtěl ji mixovat už ve čtrnácti letech. Jenže neměl peníze na potřebnou techniku.

Až v sedmnácti získal brigádu a po čtyřiadvaceti měsících si konečně vydělal na vytouženou aparaturu. Kariéra dýdžeje mohla začít. A začala skvostně. Při prvním vystoupení si Konečný zahrál s legendárním DJ Witchem. „Měl jsem velkou trému. Skoro mi bylo i špatně, ale povedlo se. Byl to nezapomenutelný zážitek,“ vypráví Sulaco, který by se jednou do USA rád vrátil. Tentokrát však jako vystupující dýdžej.

DJ Sayko 35 let, drum and bass Někdo jej charakterizuje jako dynamitovou nálož, jiní ho pokládají za nejlepšího dýdžeje stylu drum and bass v zemi. DJ Sayko, který odmítl zveřejnit civilní jméno, se za něj však nepovažuje. „Získal jsem hodně fanoušků, ale spoustě lidí mé jméno vůbec nic neříká nebo mě nemají rádi. Nemůžu se zavděčit všem,“ tvrdí pětatřicetiletý Sayko.

Rok 1989 si spousta lidí spojuje se sametovou revolucí, Břeclavan Sayko se svými začátky v hudebním světě. Během studií pořádal akce, kde pouštěl hudbu z přehrávače. Jako dýdžej se však objevil o tři roky později, kdy hrál různé taneční styly a chvíli dokonce i hip hop. Dnes se živí například také muzikou do reklam.

DJ Hubiss (Pavel Hubáček), 31 let, techno Jednatřicetiletého Pavla Hubáčka z Hodonína fascinovala technika jako malého chlapce a tato vášeň se ho drží dodnes. Co mohl, to rozebral. Teď se do experimentů nepouští, s elektronikou si porozuměl a díky ní baví tanečníky už čtrnáctým rokem. Dýdžej s přezdívkou Hubiss byl jedním z průkopníků techna na Hodonínsku, a tak si dobře pamatuje složité začátky tanečních akcí.

„Občas se stávalo, že se ze tmy vypotácel podnapilý mladík v kožené bundě a chtěl zahrát něco kytarového. Takovým se dost špatně vysvětluje, že si spletli klubovou akci s rockovým koncertem,“ vypráví Hubáček. I on si však rád poslechne jiný styl hudby, než který mixuje. Užil si například koncerty Tatabojs či Daniela Landy.

DJ Luděk Ptáček, 45 let, disco Výběr Sedmičky uzavírá pětačtyřicetiletý DJ Luděk Ptáček, jenž za hracím pultem stojí už sedmadvacet let. Jako mladík si sám vyráběl reprobedny, které zkoušel během studentských večírků. „Od té doby je technika ale nesrovnatelně dál,“ porovnává Ptáček, jenž vzpomíná na časy, kdy aparaturu složitě sháněl v Tuzexu.

„Jeden z nich byl v Praze. Na nákup jsem ale zase potřeboval bony či marky. Stejný problém byl i s deskami, které jsem kupoval v Brně a Bratislavě,“ vypráví Ptáček, jinak bývalý bubeník v dechové kapele.