Na internetu se protočí miliardy, Češi nakupují v e-shopech stále častěji

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Ministerio TIC Colombia, Flickr.com (CC BY 2.0)

Hodnota zboží prodaného v internetových obchodech v Česku dosáhne v prvním pololetí 35 miliard korun, což je oproti stejnému období loňského roku nárůst 20,6 procenta. Nejvíce se tradičně prodává elektronika a počítače, které tvoří 37 procent objemu prodaného zboží. Prodej se ale zvýšil ve všech kategoriích. Na konferenci věnované elektronickému obchodování Shopexpo v Ostravě řekl ředitel největšího nákupního portálu v ČR a na Slovensku Heureka Tomáš Braverman.

Nárůst internetového prodeje je podle něj bezprecedentní. „Roky předtím e-commerce taky rostl, zhruba 11, respektive 13 procent, ale dvacetiprocentního růstu zdaleka nedosahoval. E-commerce opravdu zažívá zlaté časy,“ řekl Braverman. Loni dosáhl celkový obrat internetového prodeje na českém trhu 67 miliard korun.

Po elektronice a počítačích je na druhém místě v podílu na obratu prodeje přes internet bílé zboží (kuchyňské spotřebiče) s 23 procenty. Následují dům a zahrada s 11 procenty, oblečení a móda s šesti procenty a kategorie hobby s pěti procenty podílu.

„Růst ale zaznamenaly všechny kategorie, a to i elektronika a bílé zboží, které už poslední léta tolik nerostly,“ řekl Braverman. Nejvíce, přes 20 procent, vzrostl objem prodaného zboží v kategoriích kosmetika, potraviny, hobby, oblečení a móda a dům a zahrada.

Rezervy jsou podle ředitele Heureky zatím stále v potravinách. „Jídlo sice zaznamenává celkem výrazný boom, je to kategorie, kde se dělají opakované nákupy, ale zatím na to Češi úplně nepřišli. Nedůvěřují kvalitě, chtějí si zejména čerstvé potraviny vybrat sami,“ řekl. Výrazně ale podle něj roste i nabídka, kdy k původně samotnému potravinovému řetězci Tesco přibývají zejména v Praze e-shopy Rohlik.cz, Kolonial.cz nebo Košík.cz. „Takže konkurence vzniká a myslím, že Češi se na to velmi rychle naučí a objeví pohodlnost nákupu potravin on-line,“ řekl Braverman.

Internetový prodej podle něj roste výrazným tempem na celém světě. „V Česku tvoří zhruba 7,3 procenta, což je hodně. Celosvětový průměr je 4,2 procenta,“ řekl Braverman.

Rekordní počet e-shopů

Raritou je množství e-shopů v Česku. Republika je v tomto ohledu světovým lídrem. „Máme přes 37 tisíc e-shopů, což je podobný počet jako ve Velké Británii, kde je ale 65 milionů lidí. Například v čtyřicetimilionovém Polsku je zhruba 10 tisíc e-shopů,“ řekl Braverman. Růst počtu internetových obchodů v Česku už se ale zastavil. „Meziročně jsme zaznamenali růst o stovku na konečný počet 37 300. To neznamená, že vzniklo pouze sto shopů, vzniklo jich asi 7000, ale 6900 skončilo,“ řekl.

Aktuálním trendem číslo jedna je podle něj nakupování z mobilních telefonů. Stále více se také prolínají on-line a off-line nákupy a využívají sociální sítě. „Další velký trend je personalizace. E-shopy stále více používají data, která o vás ví, a snaží se přizpůsobit vašemu chování,“ řekl Braverman.