Na kruhovém objezdu se pasou ovce nebo stojí sněhulák

Ve Strakonicích jsou tři kruhové objezdy, v Písku je jich šest. Čím víc jich bude, tím lépe, shodují se řidiči.

Co mají společného repliky soch moai s maxi dudami z betonu a železa nebo s téměř dvoumetrovými postavami Spejbla a Hurvínka? Autora. Jsou z dílny strojaře a záhadologa Pavla Pavla ze Strakonic, který na Velikonočním ostrově rozhýbal právě moai.

Sochy odléval kvůli pokusům, loutky má u domu pro radost a dudy stojí na kruhovém objezdu. „I dudy byly původně jen pro radost. Ale když postavili objezd a nic než květiny na něm nebylo, daroval jsem je městu, aby projíždějícím řidičům připomínaly zdejší tradice,“ vzpomíná dnešní místostarosta Strakonic Pavel Pavel.

Možná přibude
Švanda dudák a fontána

První strakonický „kruháč“ s Pavlovými dudami slaví letos desáté narozeniny. Stojí u Lidlu a původní křižovatku ve tvaru T rozvádí pěti směry.

Po čtyřech letech přibyl druhý objezd u viaduktu a efekt se dostavil okamžitě. Skončily nehody a páteční zácpy aut na Volyňské, které musel uvolňovat dopravní policista a z Podsrpu se už velkou rychlostí neřítí auta.

Jeho květinovou výzdobu si ale někteří lidé odnášejí pryč. Blízkost hřbitova k tomu přímo navádí. Respekt nemají ani před svatou rodinou, když v zimě od betlému odnesli beránka a ovečku.
Nejdiskutovanější byla před pěti lety miniokružní křižovatka v Bavorově ulici. Kdosi ji pojmenoval Lentilka. Nekrášlí ji žádná výzdoba, připomíná vyboulené dlažební kostky a s bídou se tam vytáčí autobusy městské dopravy.

„Lidé se dožadují nějaké sochy, ale za chvíli by tam nebyla, protože větší vozy jako třeba dodávky se zásobováním mohou při nedostatku místa vjet i na středový ostrůvek,“ vysvětluje vedoucí odboru dopravy radnice Václav Býček.

To všechno respektoval autor skulptury, které silná kola nevadí, a v zimě posadil doprostřed Lentilky sněhuláka.

Parádních kruhových objezdů se sochami se ještě Strakoničtí dočkají. Příští rok přibude další na náměstí před spořitelnou. Ve tvaru osmičky a se sochou Švandy dudáka. Pro auta na Velkém náměstí bude konečnou, protože jeho ramena, která povedou od ulice U sv. Markéty a od Bavorovské budou jen pro vjíždění, nikoliv pro vyjíždění ven.

Vymyšlené je i kruhové objíždění do křižovatek Ellerovy, Na Ohradě a Na Křemelce, protože kolem přechodu u mateřské školy bývají časté střety chodců nebo cyklistů s auty. Výzdobou objezdu budou obrovské balvany ve tvaru rozevřené perlorodky s fontánou uprostřed. Po městských symbolech dudách a dudákovi to bude atribut zlatonosné Otavy. O kruhovém řešení křižovatky se sice mezi lidmi povídá, ale nikdo neví, kdy s ním stavebníci začnou.

Přitom by jich Strakoničtí uvítali daleko víc. „Měly by být na všech křižovatkách. Jízda po kruháči zmírní provoz a nedochází tolik k nehodám. Vidíme to například v cizině a všem to vyhovuje,“ uvažuje Michal Panuška.

Poslední tři kruhové objezdy jsou zatím pouze na papíře. Mají být na takzvaném severním dopravním půloblouku, což není nic jiného než název pro obchvat města. Povede od Kauflandu ulicí Dubského a vyústí v Nerudově.

Ale vzhledem k tomu, že ho zástupci Strakonic slibují už několik desítek let, je budoucnost posledních kruhových křižovatek zatím nejistá.

Písečtí mohou jenom závidět

Písečtí můžou sousedům výzdobu v podobě dud nebo svítícího vánočního sousoší závidět. Kruhových objezdů je ve městě sice dvakrát víc než ve Strakonicích, jedinou ozdobou jsou ale okrasné dřeviny, které udržují městské služby.

„Výzdobu nevymýšlíme, protože je máme osázené podle schválené projektové dokumentace, takže jsou také zkolaudované tímto způsobem,“ vysvětluje mluvčí městských služeb Lenka Gareisová.
Nejstarší okružní křižovatka v Písku je u sídliště Logry, naopak poslední dokončená stojí téměř rok u sídliště Jih. Ta je zároveň specifická svým oválným tvarem. „Typický kruh by se tam nevešel,“ vysvětluje Václav Stejskal z odboru dopravy. Právě tento kruháč byl ve městě nejpotřebnější, shodují se řidiči, obyvatelé i policisté.

„Křižovatka u Družby byla označená jako nehodové místo. Docházelo tam ke krizovým situacím, například když řidiči nesledovali dopravní značky a pletli si přednosti v jízdě,“ popisuje mluvčí policie Kamila Ingrišová.

Kruhový objezd podle ní dopravu zklidnil, místo je přehlednější a plynulost se také zlepšila. „Platí na nich třicetikilometrová rychlost, tím pádem se průjezd křižovatkou zpomalil a zmírnily se také následky případných lehkých dopravních nehod. Jde převážně jen o škody na autech a ne o vážná zranění lidí,“ míní policejní mluvčí.

Počet kruhových objezdů ve městě není zdaleka konečný. „Prověřovali jsme už více návrhů na další. Například v ulici Čížovská v severní průmyslové zóně,“ vysvětluje Stejskal. Také na budoucím severním obchvatu města uvažuje radnice v místě křížení dvou silnic a železniční trati o dvou okružních křižovatkách.

Do jejich budování se nepouští jen silničáři nebo město. Jednu staví už teď soukromý investor v lokalitě rodinných a bytových domů U Václava.