Na Lipensku by mohly jezdit vlaky podobné tramvajím
Studie vznikla z iniciativy Jihočeského kraje a prezentovali ji tvůrci z IKP Consulting Engineers Praha. První etapa, která počítá s vybudováním tratě z Lipna nad Vltavou do Frymburku, byla veřejnosti představena již před rokem. Celkové náklady celého projektu dosáhnou podle prezentovaných odhadů asi 3,9 miliardy korun. „Návrh koncepce řešení kolejové dopravy v daném prostoru vychází ze systémů obdobných v zahraničí. Předpokládá výstavbu upravené tramvajové tratě s tím, že vozidla lehké stavby jsou přechodná i na běžné železniční tratě,“ říká Michal Babič z IKP Consulting Engineers. Cílem celého projektu je prodloužení regionální dráhy Rybník-Lipno nad Vltavou po levém břehu lipenské vodní nádrže a její napojení na železniční trať České Budějovice-Volary v Černé v Pošumaví.
#####Pro místní dopravu i rozvoj turistiky
„Nová trasa je uvažována pro již zmíněnou lehkou kolejovou dopravu pro zabezpečení místní dopravní obslužnosti a rozvoj cestovního ruchu v regionu,“ přibližuje Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana pro dopravu. Studie, která v 1. etapě řešila trasu budoucí tratě mezi Lipnem nad Vltavou a Frymburkem, počítá i s tunelem dlouhým asi 450 metrů a se šesti zastávkami (Lipno nad Vltavou - obec, Skiareál Lipno, Kobylnice, U skalky, Frymburk a Frymburk - wellnes). Navržený úsek je dlouhý 11,851 kilometru a vede převážně v souběhu se silnicí II/163. Ze současné konečné stanice Lipno nad Vltavou stoupá nad hráz tunelem. V rámci 2. etapy projektu zpracovali autoři studie řešení trasy v úseku Frymburk-wellnes-Černá v Pošumaví nádraží s návrhem zastávek Lojzovy Paseky, Hrdoňov, Hruštice, Kovářov, Dolní Vltavice, Radslav, Jestřábí, Černá v Pošumaví obec. Tento úsek je dlouhý 19,522 kilometru a je navržen tak, aby v maximální míře zajistil obsluhu rekreačních lokalit včetně budoucích rozvojových záměrů. Stavba i provoz jsou navrženy stejně jako u 1. etapy pro systém tram-train, což znamená, že dráha má charakter tramvajové tratě, ale kolejová vozidla lehké stavby budou schopna provozu i na běžné železniční trati. Provoz je navržen pro rychlost 80 km/ hod. (v souvislých úsecích až 100 km/hod.), v intravilánech obcí pak 35-50 km/hod.
#####Alternativní řešení
Zatímco trasa 1. etapy byla již jednoznačně definována, trasa 2. etapy obsahuje vedle základní trasy alternativní návrhy řešení v úseku Frymburk-Hrdoňov-Kovářov, v oblasti Dolní Vltavice i úseku Radslav-Jestřábí. O detailním řešení se bude ještě jednat se Správou CHKO Šumava a s obcemi Frymburk i Černá v Pošumaví. Projekt zahrnuje rovněž hodnocení ekonomické efektivnosti. Celkové investiční náklady byly ve výchozí cenové úrovni roku 2007 stanoveny ve výši 3,085 miliardy korun, v cenové úrovni uvažovaného období realizace (2013-2016) činí 3,883 miliardy korun. Autoři studie počítají s financováním z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, dotací Jihočeského kraje, s financemi z Evropské unie a také případně i s privátním kapitálem. Projektem se bude nyní zabývat také Rada a Zastupitelstvo Jihočeského kraje.