Na strážníky s radary upozorňují značky. Hříšníků je minimum

Strážníci začali opět po půl roce měřit rychlost aut. Řidiči obavy nemají, na radary je totiž upozorňují značky.

Několik měsíců se nemuseli řidiči v Olomouci bát, že je kvůli vyšší rychlosti zastaví hlídka strážníků. Městská policie totiž loni kvůli změně v zákoně musela odložit radary do skladu. Po další změně je to zase naopak a strážníci opět mohou s drahými přístroji k silnicím. Má to ale háček: měřit mohou jen se souhlasem státní policie a pouze v úsecích, které označí speciálními značkami.
„Měříme od poloviny července. Poprvé jsme třeba ve Wolkerově ulici u přechodů pro chodce kontrolovali 210 aut. Povolenou rychlost překročili dva řidiči, kteří na místě dostali pokutu tisíc korun,“ říká mluvčí strážníků Lenka Prošková.
Ani u dalších kontrol na ulici Kosmonautů a 17. listopadu se nepodařilo chytit mnoho „pirátů silnic”. Nohu z plynu nesundali jen dva. Že by v Olomouci jezdili téměř samí slušní a ohleduplní řidiči? Omyl. Důvod nízkého počtu pokut je jiný: kdo uvidí značku „Měření rychlosti“, dá si na ručičku tachometru pozor. A za značkou „Konec měření rychlosti“ zase šlápne na plyn.
Preventivní účinek takového měření je pak mizivý. Myslí si to i řidič Petr Nejedlý. „Smysl značek mi uniká, protože jen naprostý pitomec před nimi nezpomalí,” míní Nejedlý.
Dokonce i mnozí strážníci tvrdí, že je měření rychlosti avizované značkami zbytečné a jen jim ztěžuje práci. Podle nich je téměř vyloučeno, aby tímto způsobem někdy narazili na řidiče, kteří nerespektují pravidla. Má tedy měření s varujícími tabulemi vůbec smysl? „Jde o preventivní opatření, naším cílem není čekat za bukem a vybírat pokuty. Řidiči by něměli spoléhat na to, že za cedulí mohou opět zrychlit. O kousek dál může měřit státní policie,“ říká ředitel olomouckých strážníků Pavel Skalický.

*Pokuty zaplatily radar*

Podle Skalického si ani v minulosti strážníci pokutami za rychlost rozpočet nevylepšovali. Loni třeba vybrali 620 tisíc korun, což je bezmála stejná částka, jakou dali za pořízení radaru.
Po dohodě s policií se mohou strážníci s radary objevit na celém území Olomouce kromě silnic první třídy. Zaměřit se chtějí hlavně na frekventované cesty u škol nebo přechody pro chodce. Na těchto úsecích, kde je rychlost omezená na třicet kilometrů za hodinu, dřív naměřili třeba řidiče, který jel šedesátkou. Rekordy však drží jiní dva. Jeden se prohnal více než stovkou po Laceské ulici a zatím nejvyšší rychlost, 255 kilometrů v hodině, ukázaly radary v noci v Jižní ulici.
Oba řidiči však zůstali nepotrestaní. Šlo totiž o záznamy z preventivních radarů, které jen informují o rychlosti. Ve městě jsou dva a každý týden se jejich umístění mění. Řidiči je totiž přestanou brát vážně, jakmile zůstávají dlouho na jednom místě.

*Šest mrtvých za půl roku*

K překračování rychlosti ve městě řidiče svádějí především delší rovné úseky. „Mezi riziková místa patří třeba sjezd z kopce na vnitřním obchvatu na Velkomoravské,“ uvedla mluvčí policie Marta Vlachová.
Právě rychlost byla v první polovině letošního roku nejčastější příčinou nehod v Olomouci. „Za šest měsíců zemřelo šest lidí, devětatřicet lidí bylo zraněno těžce a 250 lehce,“ doplnila Vlachová.

Je k něčemu měření rychlosti, na které upozorňují speciální značky? Pište na redakceolomouc@mf.cz.