Na Větruši? Radši pěšky, lanovka stojí

Od šikmého kostela na Větruši za dvě minuty. Pokud hydraulika lanovky nestávkuje.

Neobvyklý pohled zažili Ústečané počátkem dubna, když se podívali směrem k výletní restauraci Větruše. Na střeše kabinky lanovky, visící na laně několik desítek metrů nad Žižkovou ulicí, stál muž v montérkách. Nesnažil se však o efektní artistický kousek.
Servisní technici švýcarské firmy BMF hledali odpověď na otázku, proč nemá tažné lano dostatečný tah. „Musí tam být síla, která se rovná šesti tunám. Když sledovací elektronika zaznamená, že hodnoty klesly pod dvaadevadesát procent, lanovka dopraví cestující do nejbližší stanice a už se nerozjede,“ vysvětluje náčelník lanovky Václav Müller.
Lanovku opět počátkem měsíce, potřetí od svého slavnostního otevření, odstavili z provozu.
Ústecká lanovka za osmdesát milionů korun kvůli napětí tažného lana zastavila poprvé hned v prvních hodinách svého chodu 7. prosince. Hlídací systém zaznamenal, že spodní lano se prověsilo o dva a půl centimetru. „Zájemců o první svezení bylo opravdu mnoho,“ komentoval tehdy mluvčí dopravního podniku Milan Knotek.

Trápení s pístem

Podruhé lanovka zastavila v polovině března. Okem nerozpoznatelná chyba dala o sobě vědět znovu. „Příčinou výpadků v březnu i dubnu byla závada hydraulického systému napínání lana,“ říká Müller.
Konstrukce ústecké lanovky je unikátní. Mezi stanicemi Větruše a obchodním centrem Fórum jsou natažená dvě nosná lana dlouhá 330 metrů. Nehýbou se, slouží kabince jako kolejnice.
Kabiny rozjíždí tažné lano, obíhající v nekonečné smyčce. V horní stanici, kde jsou i motory, ho na správný tah napíná další kolo, uchycené v hydraulickém pístu. „Při březnovém výpadku museli švýcarští technici dovézt nové čerpadlo. Provedli i diagnostiku, ale za několik dnů jsme řešili stejný problém,“ popisuje náčelník.
Zatím poslední odstavení lanovky způsobilo podle Müllera vadné těsnění na hydraulice. „Opět přijel švýcarský servisní tým, tentokrát i s odborníky na hydraulická zařízení. A našli jednu netěsnost, kvůli které nebylo možné systém správně a dostatečně natlakovat,“ rozebírá Müller příčinu.
Opravy lanovky, konstruované speciálně pro Ústí nad Labem, zatím rozpočet dopravního podniku nezatěžují. Do 31. srpna je ve zkušebním provozu a v záruce. „Je to asi nepříjemné, ale proto ten zkušební provoz máme. Správné doladění dost složitého zařízení ještě chvíli potrvá,“ míní náčelník.
Ten už v souvislosti s nejdelší českou lanovku bez podpěrných sloupů řešil několik stížností. „Ústečáci jsou všímaví. Vrtá jim například hlavou, proč nahoru jedeme plně obsazení a dolů prázdní. Jestli se to vyplatí,“ přibližuje Müller. Kabinky jsou na tažném laně uchycené napevno tak, aby současně dojely do obou stanic. „Samostatně opravdu jezdit nemohou, buď pojedou obě, nebo stojíme,“ ujišťuje.

Cvalíci se musí rozdělit

Lanovka se za den rozjíždí sedmapadesátkrát. Podle jízdního řádu začíná v osm ráno a končí v deset hodin večer. Kabinky se nahoru a dolu vydávají ve čtvrthodinových intervalech.
I když lanovku provozuje městský dopravní podnik, je jediným dopravním prostředkem, do kterého není možné nastoupit s jízdenkou koupenou přes mobilní telefon. Staničníci prodávají v pokladnách za patnáct korun tiket s čárovým kódem. Pro nástup ho stačí přiložit ke čtečce turniketu.
„Občas musíme řešit příliš velký počet cestujících. Kabinky mají nosnost 1125 kilogramů. Je to spočítané na průměrnou váhu patnácti osob po pětasedmdesáti kilogramech. Početnější výprava tělnatějších si musí vybrat, kdo pojede první,“ uzavírá náčelník lanovky.