Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: (CC BY 2.0) Intel Free Press via Wikimedia

Nakupuje snad letos Ježíšek na cizozemských internetových stránkách? Poradíme mu, jak pozná bezpečný zahraniční e-shop od stránek, které ho chtějí připravit o peníze, a vysvětlíme, jak se vyhne placení DPH a clu.

„Češi dělají velké pokroky, už se tolik nebojí používat platební karty ani na internetu. Otevírá se jim tím mnoho nových možností, jednou z nich je například nákup ze zahraničních e-shopů,“ vysvětluje ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Hlavní výhoda nakupování v zahraničních internetových obchodech je především v mnohem širší nabídce zboží. Některé věci u nás zkrátka neseženete, zatímco ve Spojených státech, Německu nebo Británii to není žádný problém.

Dalším důvodem narůstajícího zájmu o nakupování po internetu ze zahraničí je často nižší cena. Spotřebitelé by však neměli zapomínat na to, že i tento způsob nákupu může mít svá úskalí. Začátečníci například bývají často zaskočeni nutností platit clo nebo daň z přidané hodnoty. Pokud zboží vůbec do Česka dorazí…

Jak vybírat zahraniční e-shop

Pro bezpečný nákup v zahraničních e-shopech platí v podstatě stejná pravidla, jako když vybíráte na „českém“ internetu. Pokud nemáte s daným obchodem zkušenosti, hledejte na webu reference, zjistěte, jestli má obchodník na svých stránkách identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky. Pokud neumíte jazyk, vezměte si k ruce někoho, kdo jím vládne, určitě tehdy, pokud chcete kupovat něco dražšího.

Čtěte, ať nejste později překvapeni. „Rozhodující je důvěryhodnost a spolehlivost prodejce. Samozřejmě ale záleží na tom, jestli kupujete značkové zboží nebo neznačkové věci z Číny. Vhodné je věnovat pozornost i placení, případně tomu, jak bude snadné dostat peníze zpět, pokud vám zboží nebude například dodáno.

Nespolehlivé zahraniční e-shopy je někdy poměrně těžké odhalit. Lehčí je jít na spolehlivé a rozšířené, jako jsou třeba Amazon či Net-a-porter,“ radí Miroslav Uďan s tím, že hlavním indikátorem by vždy měl být dostatečný počet recenzí. Pokud na internetu chybí zkušenosti ostatních zákazníků a máte pocit, že před vámi v daném obchodě skoro nikdo nenakupoval, radši se mu vyhněte.

Pro řešení případných problémů je klíčové, z jaké země e-shop pochází. Jednodušší je to vždy v rámci Evropské unie. „Nakupujeme-li na území Evropské unie, platí pro ochranu spotřebitele skoro stejná pravidla jako u nás. Lišit se ale můžou například záruky a uplatnění vad. Počítat taky musíme s vyššími náklady při vracení zboží. Obtížněji se mohou vyřizovat spory, přece jen svou roli hraje jazyková bariéra.

Napoví použitý jazyk

Pokud e-shop pro komunikaci se zákazníkem používá češtinu, pak se většinou bude řídit českým právem bez ohledu na to, kde sídlí a spory bude možné rovněž řešit u českého soudu. Pozor na nákup mimo Evropskou unii – tady musíme počítat s tím, že k ceně nám bude vyměřeno clo a DPH a připlatíme si za službu celní deklarace, pokud si to nevyřídíme sami. Pošta pro mezinárodní zásilky také bývá před Vánocemi velmi vytížená, což může plánovaný dárek výrazně pozdržet,“ upozorňuje právní poradce dTestu Miloš Borovička.

Pokud se tedy zahraniční internetový obchod zaměřuje na české zákazníky, budete mít na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu čtrnáct dní, stejně jako byste nakupovali v českém e-shopu. V žádném členském státě Unie není lhůta pro odstoupení od smlouvy kratší než sedm pracovních dnů. Evropské spotřebitelské centrum však varuje, že z práva na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu existuje několik výjimek. Například u zboží, které bylo individuálně upravené podle vašich požadavků, nebo třeba u audio a video nahrávek a počítačových programů, které mají porušený obal nosiče.