Násilí za volantem? Běžné

Klidná jízda autem? Rozhodně ne v Ostravě. Neshody na silnici tu řidiči poslední dobou řeší pěstmi i pistolemi.

Statistika ostravských řidičů je během léta katastrofální: několikrát si nafackovali, jednou stříkali slzným plynem, nesčetněkrát sprostě vynadali, párkrát si ve vzteku rozbili okna i rty. Dvakrát na sebe vytáhli pistoli, jeden řidič dokonce spoušť zmáčkl a druhého postřelil. Kousek od Ostravy dokonce použili tři muži auto jako prostředek k tomu, aby dalšího sedřeli z kůže. Doslova.
Agresivity za volantem přibývá. Shodují se na tom policisté, odborníci z Besipu, zdravotníci, učitelé autoškol i psychologové, kterých se Sedmička zeptala.
„Je to trend. Hrůza, jak se k sobě řidiči navzájem chovají. Rozhodně ne jako lidi,“ říká zkušený učitel autoškoly Roman Skácel.
„Ztratila se vzájemná úcta mezi lidmi. Jeden nerespektuje práva druhého a nastávají až krajní situace,“ komentuje to psycholožka Ludmila Mrkvicová.
A Pavel Rakus z ostravské pobočky Besipu ji doplňuje. „Ohleduplnost se nevytratila, ona se ještě vůbec neobjevila,“ říká stroze na adresu zdejších řidičů.

Stačí si ve zkratce připomenout nejhorší případy, kdy tekla krev. Třeba ten z počátku června. Stal se v místě, kde se k Rudné připojuje sjezd z Plzeňské ulice. Cestáři tam opravují most, jezdí se v jednom pruhu a často se stojí v kolonách. Uvízla v ní i zelená škodovka a bílý opel.
Podle ostravské policejní mluvčí Gabriely Holčákové se řidička oplu snažila předjet či objet škodovku, protože posádka oplu spěchala. Posádky obou aut se mezi sebou začaly hádat. Spolucestující z oplu vyběhl na řidiče škodovky a začal jej bít. To muž ze škodovky nevydržel, vytáhl pistoli a vystřelil.
„Na místo vyjela nejprve jedna a vzápětí druhá posádka,“ líčí mluvčí záchranné služby Lukáš Humpl. „První ošetřila třiačtyřicetiletého muže, který byl vážně zraněný. Byl postřelený do levé nohy a pánve. Vezli jsme jej na urgentní příjem do ostravské fakultní nemocnice,“ popisuje Humpl.
V nemocnici, na traumatologii, skončil i střelec. „Se zraněním obličeje,“ dodává záchranář.
Policisté zatím případ neuzavřeli. Protože se střílelo, čekají na posudky znalců. O něco dál jsou s druhým případem, kdy řidič tasil na jiného zbraň. Stal se počátkem prázdnin, a i když se tentokrát nestřílelo, hrozí muži, který pistoli vytáhl, až tři roky vězení. Protivníka totiž zbil a všem v autě hrozil, že je zabije. „Ve vozidle přitom cestovaly také děti, nejmladší teprve tříleté,“ uvádí policejní mluvčí Holčáková. Násilník podle ní z místa činu ujel.

Já na to mám

Učitel autoškoly Karel Harabiš přidává zajímavý postřeh: konflikty podle jeho zkušeností většinou vyvolávají ti, kdo mají lepší a dražší auto. „Víc si věří, víc frajeří. A má pocit, že si může dovolit cokoli,“ myslí si Harabiš.
Podle Lukáše Humpla ale mohou lidé s pomalejšími auty rozepři nevědomky vyprovokovat. „Jedou mnohdy příliš pomalu. Ale to samozřejmě agresory neomlouvá,“ říká Humpl.
Dopravní psycholog Libor Eliášek doplňuje, že konflikt může vyprovokovat i úplná drobnost. „Stresových faktorů je spousta, na silnicích houstne provoz, o prázdninách zvlášť, ještě se pořád něco opravuje, lidé obecně spěchají, k tomu to horko. Pak jsou řidiči nervózní a konflikt může spustit i úplná prkotina,“ vysvětluje Eliášek.
Co se stalo kousek za Ostravou, v havířovské Dolní Datyni, je ovšem extrém, nad nímž všichni kroutí hlavou. Koncem května tam tři muži použili auto jako nástroj k mučení. Přivázali sedmadvacetiletému muži na nohu provaz, zapřáhli jej za vůz a rozjeli se. Jak jej kilometr a půl vlekli, sedřeli mu kůži z půlky těla. „Ztratil hodně krve a hrozila mu smrt,“ říká jednoznačně mluvčí záchranky Lukáš Humpl.
Krajská policejní mluvčí Soňa Štětínská upozorňuje, že v tomto případě nešlo o typické piráty silnic. „Pachatelé použili auto jako prostředek ke spáchání násilného trestného činu,“ vysvětluje.
Policie už je obvinila z omezování osobní svobody a dva z nich také z pokusu o vraždu. Obviněné dál vyslýchá.
Podle Lukáše Humpla ze záchranky jde o příběh, který klidně mohl skončit smrtí. „Bylo to hodně primitivní jednání, hrubě vyjádřené násilí,“ uvádí Humpl a souhlasí s ním i psycholožka Ludmila Mrkvicová. „To bylo hodně za krajní mezí. Něco takového může člověka napadnout, může se k tomu nechat i hecovat, ale doopravdy to udělat, to už normální není,“ říká Mrkvicová jednoznačně.

Hlavně nevypěnit

Pavel Rakus z Besipu si dokáže představit, co všechno může řidiče rozohnit. „Silniční provoz, to jsou tři věci dohromady: člověk, auto a silnice. Člověk má vlastní potíže, může mít špatnou náladu, může ho zlobit auto nebo třeba zpoplatněná dálnice. Může být moc horko nebo třeba hodně pršet, to na náladě nepřidá,“ vysvětluje Rakus. I klidný člověk podle něj může najednou vypěnit. „Já klidný jsem a měl bych být nad věcí, ale dokáže mě vytočit, když třeba stojím v zácpě a nevím proč,“ říká Rakus.
Dva učitelé autoškoly, kteří téma pro Sedmičku komentovali, se shodli: součástí řidičských zkoušek by měly být i psychotesty. „Pokud někdo nemá chování, ať po cestách nejezdí,“ říká Roman Skácel.
Podle dopravního psychologa Eliáška by na cestách mělo být víc vidět policii. „Ne jak měří rychlost, ale jak projíždí a věnuje pozornost řidičům,“ míní Eliášek.

JAK SE VYHNOUT NEPŘÍJEMNOSTEM
dodržujte předpisy
buďte ohleduplní
nestupňujte konflikt
uděláte-li za volantem chybu, omluvte se
pokud vidíte, že hrozí konflikt, zavřete se v autě a vytočte linku 158
zapamatujte si typ a SPZ auta agresora
jste-li svědkem takového případu, ozvěte se policii