Nedostatek ajťáků? Zaměstnavatelé jim nerozumějí, tvrdí expert

Počítač

Počítač Zdroj: profimedia.cz

Na jedné straně hlad zaměstnavatelů po IT expertech, na druhé totální neporozumění. To je typický obrázek pracovního trhu v Česku. Ajťáci si vzdor předsudkům nevybírajízaměstnavatele zdaleka jen podle výdělku nebo značky. Rozhodujícími faktory jsou spíše inovativnost a tvůrčí prostředí, tvrdí headhunter Milan Čálek, který dodává IT specialisty do firem více než dvanáct let. 

Manažeři ve firmách, které potřebují schopné programátory, vývojáře a další IT experty, jsou často doslova mimo, co se týče znalosti potřeb ajťáků,“ nebere si servítky zkušený „lovec hlav“. To pak vede k oboustranné frustraci, kdy zaměstnavatelé tratí i milionové částky kvůli nedostatku schopných zaměstnanců, zatímco IT specialisté nemohou najít práci, kde by byli dlouhodobě spokojeni. Zde jsou hlavní důvody, které Milan Čálek zformuloval na základě dvanáctileté zkušenosti ze společnosti CoolPeople, která se na obsazování IT pozic dlouhodobě specializuje:

Najít klientskou firmu je lehčí než získat šikovné IT experty

Pracovní trh v oblasti informačních technologií je dnes nastavený tak, že pro agentury a IT firmy je schopný odborník často tou nejdůležitější položkou. A to přes to, žeklientem agentur, tedy tím, kdo je „živí“, jsou IT firmy a nikoli IT experti, a v případě firem je zase klientem jejich koncový odběratel. To všechno však přebíjí nedostatek ajťáků na trhu.Dnes je pro pracovní agentury mnohem jednodušší najít klienta, který potřebuje IT odborníka, než samotného ajťáka. Těch je totižvelkýnedostatek, a proto si také mohou velmi pečlivě vybírat pozice, projekty i alokace,“ vysvětluje Čálek.

Nudu a těžkopádnost korporací nevyváží ani skvělé výdělky

Naprosto klíčová je pověst firmy: pro společnosti, které z jakéhokoli důvodu netvoří první ligu, lze těžko najít špičkové IT experty. Výjimkou jsou jedině dočasné projekty, a také případy, kdy je uchazeči nabídnut extrémně vysoký plat. Ani ten však dlouhodobě ajťáka neudrží na pozici, kde se nemůže dostatečně realizovat. IT odborníci mnohdy nemají rádi velké těžkopádné korporace a jejich zdlouhavé procesy. Zaměstnavatelé se často domnívají, že vysoké výdělky nebo značka samy o sobě stačí, aby přitáhly šikovné IT odborníky. Jenže tyto peníze se zdají být nadprůměrné pouze tehdy, když je srovnáme s jinými obory. V IT branži jsou dnes běžné, tedy na tržní úrovni, která se navíc neustále zvyšuje. Rozhodujícími faktory jsou spíše inovativnost firmy, využívání moderních technologií a možnost homeoffice,“ tvrdí Čálek.

Sami se nepřihlásí. S ajťákyse musí neustále pracovat

Klasické pracovní portály jsou v případě náboru ajťákův podstatě nepoužitelné. Inzerce na IT pozice nefunguje, nikdo se nehlásí. IT experti tvoří specifickou skupinu kandidátů, je s nimi třeba jednat proaktivně a být neustále ve spojení. Pro náboráře to znamená mít přehled o tom, kdy kterému ajťákovi končí projekt a bude mít volnou kapacitu, být s ním pravidelně v kontaktu, mít pozitivní zkušenost z minulosti nebo nabízet široký výběr projektů. Nejhorší pro firmy, poptávající IT specialisty, je chovat se pasivně a čekat, až se ajťáci sami přihlásí. Nepřihlásí,“ upozorňuje Čálek.