Nepřítel maminek: schody v metru

Vyrazit do rušné metropole s malým dítětem v kočárku je téměř sportovní disciplínou. Zvlášť při cestě metrem.

Sejít jedenačtyřicet schodů do vestibulu metra na Karlově náměstí. Pro cestujícího snadná překážka na cestě k nástupišti. Pro maminku s těžkým kočárkem svízelná situace.

Žádná schodišťová plošina, žádný výtah. Eskalátory u východu z metra jezdí jen nahoru. Cesta opačným směrem vede pouze po strmých schodech. Taková je realita stanic v centru města.

„Hlavně u starších zastávek metra, kde chybí bezbariérový přístup, to je pro maminky s kočárky opravdu složité,“ říká Edita Janečková z rodinného a kulturního sdružení Nová Trojka. Rodiče se podle ní musejí spolehnout výhradně na pomoc kolemjdoucích.

Spolucestující se nabízejí sami

Je krátká cesta do vestibulu stanic v centru Prahy opravdu tak náročná? Sedmička zjišťovala situaci na místě. Výsledek? Na Můstku, náměstí Míru, Andělu a dalších zastávkách výtahy a plošiny chybějí. Maminky tak musejí vyřešit cestu k eskalátorům opravdu „ručně“.

„Teď, když vozím syna v golfkách, unesu ho sama. Dříve jsem s větším kočárem pochopitelně pomoc potřebovala,“ líčí Lucie Šimková, která bydlí na okraji Prahy.

Čas od času musí cestovat do centra metrem. Jezdí s kočárkem na nákupy či za kamarádkami. „Naštěstí lidé sami od sebe nabízejí, že mi s kočárem pomohou. Tohle v Praze skutečně není problém,“ pochvaluje si Šimková.

Další plošiny v metru nebudou

Ulehčit rodičům každodenní boj se schody do metra není snadné. Hlavním problémem jsou peníze.
„Dodatečné bezbariérové zpřístupňování stanic je hodně nákladné. Například nedávná stavba výtahu na Chodově přišla na čtyřiadvacet milionů korun. Úprava Národní třídy bude stát dokonce 186 milionů,“ vysvětluje Ilona Vysoudilová z dopravního podniku.

Budování výtahů ve starších zastávkách je podle ní technicky náročné, což zvyšuje cenu stavby.
V některých stanicích lidem s kočárky a vozíčkářům pomáhají schodišťové plošiny. V porovnání s výtahy jsou levnější, jedna stojí zhruba dva miliony korun. Dopravní podnik ale další plošiny stavět nechce.

„Neosvědčily se. Jsou pomalé, tvořily se u nich fronty,“ říká Vysoudilová. V některých případech se plošiny podle ní potýkaly i s technickými neduhy.

Dopravce neuvažuje ani o nájezdových lyžinách, běžných u schodů obytných domů. V metru je podle společnosti není možné stavět kvůli bezpečnosti ostatních cestujících.

Raději zvolit jiný druh dopravy

Rodiče se často kvůli obtížné manipulaci s kočárkem jízdě podzemní dráhou raději úplně vyhýbají. „Pokud ve stanici není výtah nebo plošina, snažím se dopravit jinak. Mé kamarádky to dělají podobně,“ říká Monika Strnadová.

S pětiletým synem dojíždí pravidelně na logopedii na Karlovo náměstí, v kočárku vozí i jeho rok a půl starého bratra. Mnohem raději než metro volí Strnadová nízkopodlažní tramvaj.

„Se dvěma dětmi je to v metru ještě složitější. Nejen scházení po schodech, ale i jízda po eskalátoru. Jednou mi na něm starší syn spadl a ujížděl. Musela jsem zadupnout kočárek a běžet pro něj,“ vypráví Strnadová.

Deset „volných“ stanic do roku 2015

Všichni si ale uvědomují, že nesnáze s kočárky v metru jsou skutečností, kterou není možné změnit ze dne na den.

„Je to nepříjemné a některé lidi může toto nepohodlí od cestování metrem odrazovat. Chápeme ale, že budování bezbariérových stanic je hodně finančně náročné,“ připouští Edita Janečková z rodinného sdružení Nová Trojka.

Pro dopravní podnik je výstavba výtahů bojem, který může vyhrát jen v horizontu řady let. Hodně záleží na dotacích od hlavního města.

„Do roku 2015 bychom chtěli bezbariérově zpřístupnit deset stanic,“ říká mluvčí společnosti Ilona Vysoudilová.

Vozíčkáři a lidé s kočárky by se tak měli v budoucnu bez potíží dostat k vlakovým soupravám ve stanicích Národní třída, Háje, Můstek, I. P. Pavlova, Anděl, Palmovka, Karlovo náměstí, Opatov, Roztyly a náměstí Míru.

Pomalu tak dopravní podnik maže dluh minulého režimu, který při stavbách na bezbariérové vstupy příliš nepamatoval. Nyní je má osmatřicet ze sedmapadesáti stanic metra.