Nové poděbradské nádraží? Tři návrhy

Prostranství před vlakovým nádražím v Poděbradech čeká změna. Návrhy jsou hotovy a radnice jeden z nich vybere.

Je deštivé ráno. Lidé se choulí pod deštníky a přejí si, aby jejich autobus konečně přijel. Střecha nad autobusovou zastávkou před poděbradským nádražím schází, stejně jako je tomu v celém městě. A nejen ona.

Cestující nemají kam jít na záchod. Postrádají možnost si při čekání sednout nebo někam odložit tašky.
„Vestibul vlakového nádraží sice není daleko, ale chodit až tam se mi moc nechce,“ říká Irena Jarošová z Poděbrad.

Lidem se návrhy líbily

Zanedbaný prostor v centru města zaujal porotu celostátní soutěže o Cenu Petra Parléře. Odborníci vyzvali architekty, aby v anonymní soutěži právě tam vytvořili moderní podobu autobusového nádraží a jeho okolí. Návrhy se sešly tři.

Studie autorů Bronislava Stratila a Jana Roháče získala v soutěži hlavní cenu. Odborníci však považují i další dva projekty za zajímavé.

„Vítězný návrh předložil chytré a elegantní řešení, sexy architekturu, ale i schopnost komunikovat,“ řekl porotce Jaroslav Wertig.

Všechny tři studie organizátoři ze Společnosti Petra Parléře předali po skončení soutěže poděbradským radním, kterou vyberou?

Místostarostka Jiřina Soukupová slibuje, že přitom dají na názory odborníků, památkářů i poděbradských obyvatel. Ti se zúčastnili prezentace návrhů na poděbradské radnici a hlasovali pro návrh, který se jim nejvíc líbí.

První představili svůj úspěšný návrh architekti Stratil a Roháč.

„Chtěli jsme objekt, který bude sloužit dopravě a současně se stane městským pavilonem, kde lidé budou odpočívat a procházet se. Náš terminál není velký, zastávky se zastřešením jsou komorní. Vycházeli jsme z podoby kryté kolonády,“ řekl Stratil.

Právě o tomto návrhu mladých architektů účastníci prezentace nejvíc diskutovali.

„Mohutnost sloupů neodpovídá tomu, co vidíme na kryté kolonádě. Zastřešení se nehodí do architektury Poděbrad,“ míní poděbradský výtvarník Milan Exner.

Většině lidí se stejně jako návrh mladých architektů líbila studie Ireny Schusterové s kruhovým objezdem, několika variantami parkovacích míst a cyklostezkami.

Architektka žije v Poděbradech, takže zná dobře prostranství před nádražím s jeho nedostatky. „Především jsem chtěla vyřešit tamní dopravu, která je velmi nepřehledná,“ řekla Schusterová.

Rozhodnutí v prosinci

Největší změnu prostranství před vlakovým nádražím navrhla studie architektů Tomáše Jiránka a Marka Lehmana. Ti chtějí odstranit obchodní dům Jiří.

„Vyšli jsme z toho, že budova je po třiceti letech v technicky špatném stavu a nefunguje obchodně ani společensky. Nahradili jsme ji městským bulvárem s polyfunkčím domem,“ řekl Jiránek.

Přibližně šedesátka lidí z Poděbrad při prezentaci nedala přednost žádnému z návrhů. O vítězném návrhu radní rozhodnou na zasedání v polovině prosince.

„Jestliže chceme do konce roku žádat o peníze z evropských fondů, musíme jeden z návrhů vybrat,“ řekla místostarostka Soukupová.