Nový nápad, jak vydělat. T-Mobile rozjíždí big data

T-Mobile

T-Mobile Zdroj: Jan Sedlak

Mobilní operátoři s klesajícími tržbami za tradiční volání a posílání SMS hledají nové možnosti, jak na svých sítích vydělat. T-Mobile se mimo jiné shlédnul ve velkých datech. „Hledáme nový byznys a big data se pro nás jeví jako velice strategická oblast, do které budeme investovat,“ říká pro E15.cz Lukáš Kovárník z českého T-Mobilu.

Jak velký byznys by velká data pro společnost mohla být, Kovárník ještě neodhaduje, údajně by ale mohlo jít o „zajímavou“ část. Na mladé oblasti v tuzemském T-Mobilu aktuálně pracuje dvacetičlenná sekce a do budoucna se počítá s dalším růstem. „Společně s partnery u nás na big data pracuje asi 50 lidí. Růst chceme jak interně, tak rozšiřovat sítě oněch partnerů,“ nastiňuje Kovárník.

Snahy zpracovávat velká data nejsou pro T-Mobile úplně čerstvou záležitostí. Operátor s prvními plány přišel už zhruba před čtyřmi až pěti lety a na prvních reálných projektech pracuje přes dva roky. Firma o tom ale až teď začíná dávat více vědět.

Je to také součást větší expanze T-Mobilu do oblastí IT služeb, cloudu a datových center, kde německým Deutsche Telekomem vlastněný podnik výrazně posílil díky akvizici GTS a spojení s T-Systems. „Ve velkých datech jsme teprve na začátku, ale myslím, že jsme na tuto oblast velice dobře připraveni. Začali jsme včas,“ navazuje Kovárník.

Využití signalizačních dat

A co to ta big data v podání T-Mobilu jsou? Operátor provozuje mobilní síť, v rámci které získává takzvaná signalizační data. To jsou záznamy o tom, jak zákazníci se svými přístroji komunikují s mobilní sítí. Jedná se až o miliony záznamů za sekundu. Z těchto dat lze odvodit informace jako aktuální rozložení obyvatelstva či mobilitu obyvatel v prostoru a čase. Operátor má k dispozici také některé údaje (třeba pohlaví a věk) z jeho „billing“ systémů.

Důležité je, že tato data jsou anonymní a šifrovaná. T-Mobile navíc při zpracování využívá pouze agregované informace. Zdrojová data se tedy vymažou a k dispozici je pouze jakási jejich sloučenina.

Takto vydolované údaje pak lze zajímavě propojovat s dalšími daty z mnoha dalších systémů. Informace o pohybu uživatelů sítě T-Mobile tak lze spojit s mapami, údaji z Českého statistického úřadu a tak dále.

T-Mobile pomocí dat a mobilní sítě analyzoval například návštěvníky NP Šumava.T-Mobile pomocí dat a mobilní sítě analyzoval například návštěvníky NP Šumava.|T-Mobile

„Našim cílem je získávat partnery s dalšími zdroji dat a na základě toho pak budovat vhodné projekty. Plánujeme například naše informace spojovat s daty z oblasti telemetrie, životního prostředí, energetiky,“ vysvětluje Kovárník. „Díky tomu bude možné třeba odhadovat vývoj spotřeby energie.“

Jinými slovy čím více dat z různých oblastí, tím více projektů bude moci T-Mobile se svými partnery realizovat. Firma už má několik úspěšných operací za sebou. Umí například monitorovat dopravní proudy na českých silnicích a s národním parkem na Šumavě realizovala pilotní projekt, díky kterému bylo možné zjistit počty a charakteristiky návštěvníků.

Přispěje i internet věcí

„Další data chceme získávat také od státu. To jde sice pomalu, ale děláme osvětu a už se objevují první osvícení lidé,“ pokračuje Kovárník. „Počítáme také s tím, že další množství informací přinesou také věci jako internet věcí, M2M komunikace a další podobné novinky.“

T-Mobile na velkých datech pracuje také s akademickou sférou, která je schopná s dodanými anonymními daty pracovat a vytvářet algoritmy. Angažuje se Vysoká škola báňská v Ostravě, ČVUT a Karlova univerzita. T-Mobile v rámci spolupráce pomáhá také s financováním.

T-Mobile umí zpracovávat signalizační a billing data a kombinovat je s dalšími zdroji informací.

Významný zdejší operátor díky mobilní síti vidí svojí významnou roli v big data zejména v dopravě. Podílí se proto na projektu centra pro rozvoj dopravních systémů RODOS. Díky analýze data by tak v budoucnu bylo například možné na dálnicích předcházet zácpám, inteligentně řídit provoz ve městech a mnoho dalšího. T-Mobile aktuálně řeší několik projektů monitoringu měst. „Potenciál využití je veliký. Data se dají využít při plánování dopravy, výstavbě infrastruktury, pro práci hasičů, záchranářů,“ vysvětluje Kovárník.

T-Mobile aktuálně data posbíraná ze své sítě zpracovává na vlastních serverech v interním datovém centru v Roztylech a na strojích partnerských univerzit, plánuje ale univerzální platformu, která bude schopná pojmout zmiňovaných více zdrojů dat. „V rámci toho pak chystáme další rozšíření,“ říká Kovárník.

A firma data nebude mít pouze z Česka. Díky mateřskému Deutsche Telekomu je bude schopná získávat také ze zahraničních trhů, kde skupina působí. T-Mobile už také vede první neformální námluvy s IBM, která se díky své iniciativě Smarter Planet jeví jako zajímavý kolega. „Jak už jsem řekl, jsme na začátku. Ale povědomí o možnostech velkých dat narůstají a myslím, že tak do dvou let nás čeká veliký boom,“ zakončuje Lukáš Kovárník.