Tu už někteří čtenáři důvěrně znají, za oceánem se totiž stala nepsaným standardem kovového humanoida, což se potvrdilo i během loňského finále robotického klání DARPA Robotics Challenge, když tento model robota použilo hned několik soutěžních týmů – každý jej pouze vybavil svým vlastním softwarem.
Atlas má oproti svému předchůdci mnohem větší ambice, mělo by se totiž jednat o robota–záchranáře, který bude moci vstoupit do míst, kde už člověk z masa a kostí riskuje vlastní život. Jenže během onoho loňského klání se v plné nahotě ukázalo, že je ta doba ještě hodně daleko, soutěžní roboti si totiž poradili jen s několika málo schody, vyvrtali díru do stěny, otevřeli dveře a omezeně řídili drobné vozítko. Kdyby se měli vydat do skutečného terénu plného překážek, moc daleko by nedošli.
Boston Dynamics se nicméně soutěže přímo neúčastnil a v mezidobí a v relativní tichosti vyvíjel vylepšenou verzi robota, se kterým se nyní pochlubil na YouTube. A z toho videa skutečně trošku mrazí, inženýři totiž udělali ohromný kus práce a dvounohý robot si už obstojně poradí s chůzí uprostřed hlubokého sněhu.
Občas sice málem uklouzne a jeho vrávoravá chůze místy připomíná spíše muže v důchodovém věku, nicméně přesně o to jde. Styl pohybů robota Atlas se už podobá člověku a to včetně reakcí na smyk, uklouznutí aj. Jeho software a motorika v tomto směru téměř dokonale napodobují chování svalů a kostí a funguje to. Že je to pohyb ještě relativně vrávoravý, je vedlejší – to je jen otázka času.
Před několika málo lety dokázali PETMAN a Atlas pouze běhat na pásu a to byli ke všemu jištění lany. V roce 2016 se Atlas naučil chodit sám a v obtížném terénu. Do roku 2020 už tedy bude možná zkušeným turistou. Jeho hlavní slabinou (ostatně jako u všech podobných robotů) je tedy nyní zdroj energie.
Během loňského soutěžního klání si každý podobný robot nesl na zádech rozměrnou baterii připomínající krosnu. Jenže ta dodala energii jen na pár desítek minut. Někteří roboti od Boston Dynamics pak namísto baterie používají spalovací motor a generátor elektřiny, takže vydávají legrační zvuk jako kdejaká venkovská sekačka. Pokud by se však měl podobný osmdesátikilogramový macek procházet podobnou zimní krajinou celé odpoledne, bude vyžadovat úplně jiný druh palivového článku. Snad ten ze série Terminátor?
Nový Atlas |
---|
Navržený pro práci uvnitř budov i venku Pohání jej baterie Používá hydraulické motory Váží 82 kg Je vysoký 175 cm Díky laserovému radaru LIDAR se umí vyhnout překážkám |
Článek vyšel na serveru Živě.cz