Obrat v případu Concorde: aerolinky Continental za havárii nemohou

Concorde na letu AF4590 startuje z pařížského letiště, od zkázy jej dělí 6,5 kilometru letu

Concorde na letu AF4590 startuje z pařížského letiště, od zkázy jej dělí 6,5 kilometru letu Zdroj: ctk/ap

Francouzský odvolací soud dnes zprostil americkou společnost Continental Airlines odpovědnosti za zřícení Concordu 25. července 2000 u Paříže. Soud zrušil i trest pro dva zaměstnance Continental Airlines a jednoho představitele letecké civilní správy Francie, kteří byli podle soudu první instance za tragédii se 113 mrtvými také odpovědní.

Podle verdiktu soudu první instance nesla hlavní vinu za neštěstí americká letecká společnost. Z křídla jejího letadla totiž při vzletu spadla na dráhu kovová lamela, která prorazila následujícímu stroji společnosti Air France palivovou nádrž. Následkem toho Concorde začal hořet a zřítil se.

Continental Airlines byla v roce 2010 odsouzena k zaplacení milionu eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzským aeroliniím a dalších 200 tisíc eur jako pokutu. V platnosti zůstává část původního rozsudku, která určuje, že Continental má rodinám pozůstalých zaplatit 70 procent odškodnění. Zbytek má zaplatit EADS, mateřská firma výrobce letadel Airbus.

Podmínka za použití titanu

Jedním z původně odsouzených byl inženýr Continental John Taylor, který původně dostal patnáctiměsíční podmíněný trest za to, že porušil normy a pro opravu lamely použil titan. Ta následně při startu letadla odpadla. Letecké neštěstí vedlo k ukončení provozu concordů, které byly jedinými nadzvukovými dopravními letadly v dlouhodobém běžném provozu. Byly ovšem extrémně nákladné kvůli vysoké spotřebě pohonných hmot. Po nehodě byl provoz letadel ještě v roce 2001 po technických úpravách celé flotily krátce povolen, v roce 2003 nadzvukové letouny skončily definitivně.

Při poměrně vysoké ceně letenek si stroje, kterých se vyrobilo jen 20 kusů, získaly pověst exkluzivních letounů pro transkontinentální přepravu bohatých pasažérů.