Ochrana řidičů v noci: nouzová tlačítka, kamery, zamčené dveře a strážníci
Tlačítko nejvyšší nouze je pro ústecké řidiče městských autobusů a trolejbusů nejnovější obranou před útokem cestujících. „Hrozí mi nebezpečí,“ vyšle řidič signál dispečerovi a ten přivolá městskou policii. Ještě do července neměli řidiči ani to. I to je možná důvod, proč se jeden z nich už několik týdnů léčí.
„Tři neznámí útočníci ho napadli na noční lince v Předlicích,“ sdělil tiskový mluvčí ústeckého magistrátu Milan Knotek. Zbili ho do bezvědomí. Druhý měsíc je v pracovní neschopnosti. „Bojí se pomsty útočníků, takže jeho jméno ani další podrobnosti přepadení se nedozvíte,“ doplnil k události Knotek.
Ústecká policie viníky zatím nedopadla. „Ještě nemáme ani zprávu od lékaře, jak na tom řidič je. Vyšetřování stále pokračuje,“ uvedla ústecká policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.
Podle Knotka útoků na řidiče přibývá, policie jich ale dostane k šetření jen málo. Většinou se jedná o extrémní případy.
„Před čtyřmi lety jsme zaznamenali jeden případ. V dalších dvou letech byl klid a poslední je z letošního června,“ říká Knotek. Podle jeho slov je fyzický útok na řidiče vážným přestupkem. „I když čísla ve statistice se můžou zdát malá, je fyzické napadení vždycky vážnou věcí. Ty řešíme podáním trestního oznámení na policii,“ podotkl Knotek.
Pro srovnání například v dalších okresních městech, jako jsou Děčín a Teplice, dopravní podniky od roku 2006 žádné případy napadení řidičů neměly.
Vedení dopravního podniku v Ústí už má násilností na řidičích dost a rozhodlo se jednat. Od začátku prázdnin začaly platit v autobusech a trolejbusech novinky, které mají zajistit řidičům větší bezpečnost. Sem patří například uzamykatelné kabiny, které v trolejbusech dříve nebyly.
Řidiče čekají v září speciální školení, kde se budou učit jednat s agresivními lidmi, nebo kurzy sebeobrany. Kromě nových nouzových tlačítek by mělo v nočních autobusech jezdit více strážníků.
Přesné náklady na zvýšenou bezpečnost řidičů podle Knotka zatím nelze vyčíslit, ale můžou to být řádově i miliony korun.
„Různá technická vylepšení jako například signály pro dispečery budeme chtít už při nákupech nových vozů,“ doplnil Knotek. Dodal, že město jedná se zástupci radiokomunikačních firem, které připravují projekt digitální mapy. Díky ní bude mít přehled o pohybu vozů dopravního podniku kromě dispečerů také městská policie.
Řidiči se neradují
Některé z novinek se ale řidičům moc nelíbí. Nechce se jim například zavírat dveře kabiny.
„Dřív jsme si nechávali otevřené dveře, aby dovnitř proudil čerstvý vzduch. Když ji zabedníme, máme z ní v letních horkých dnech pec,“ namítá například Jan Daráš.
Skeptický je také ke kurzům sebeobrany. „Sebeobrana je nanic, když vás někdo zezadu přetáhne tyčí. Nejsme tu přece proto, abychom se prali s cestujícími,“ shrnuje osmadvacetiletý řidič.
Jeho kolega z noční linky Jan Zimmel zase nevěří nouzovým tlačítkům. „Radši vytočím sto padesát osm a hned se spojím přímo s policií,“ říká Zimmel.
Podle něj je spojení přes dispečery mezi řidičem někde na trase a služebnou strážníků zdlouhavé. „Signál z mobilu může operátor na tísňové lince předat nejbližší policejní hlídce, která je zrovna v okolí,“ míní Zimmel.
Kamery do autobusů
Tím ale změny pro řidiče nekončí. Dění v autobuse budou časem snímat mobilní kamery. Pokud ovšem bude souhlasit Úřad pro ochranu osobních údajů. Cestující ani nepoznají, ve kterém voze kamery jsou, a ve kterém ne. Podle potřeby je bude dopravní podnik přesouvat.
„Ústecký dopravní podnik ve všední den na linkách nasazuje přes stovku trolejbusů a autobusů. Není v našich silách uhlídat všechny linky,“ konstatoval Pavel Bakule, ředitel městské policie v Ústí.
Postupné změny v bezpečnosti MHD
1. Kontroly placení jízdného – od září každý měsíc deset až patnáct kontrol.
2. Hlídky městských strážníků na nočních linkách.
3. Tlačítka nouzového volání ve všech vozech MHD.
4. Od 1. září budou lidé do autobusů od dvacáté hodiny večerní nastupovat pouze předními dveřmi. Dohled mají kontroloři společně
s městskou policií.
5. Digitální mapa s radiovým propojením mezi dopravním dispečinkem a městskou policií.
6. Vybavení řidičů a přepravních kontrolorů pagery pro tísňová volání.
7. Mobilní kamerový systém – kamery bude dopravní podnik podle potřeby přesouvat na různé linky.
8. Zvukové nahrávací zařízení pro kontrolory, kteří z jednání s cestujícími pořídí záznam.
9. Pro řidiče psychologická školení a kurzy sebeobrany se zaměřením na útočníky.
10. Právní ochrana hodnotí ohrožení zaměstnanců Dopravního podniku jako přestupek.