Odřízne Malín oprava mostu?

Rekonstrukce nadjezdu nad železniční tratí má na dva roky odříznout čtvrť Malín od Kutné Hory.

Za studené války stála v Berlíně neprostupná zeď. Ta oddělovala východní část města od západní.
Nyní mají s trochou nadsázky z něčeho podobného strach lidé z kutnohorské čtvrti Malín.

Most přes hlavní trať, po kterém vede silnice z Kutné Hory, je v dezolátním stavu a potřebuje opravit. Rekonstrukce spolkne sto padesát milionů korun a odřízne Malín na dva roky od zbytku města. Provizorní lávka, která by problém vyřešila, je drahá. A nikdo ji nezaplatí.

Lidé z Malína se do školy, obchodu nebo za prací dostanou jen přes dlouhé objízdné trasy. To se jim ale nelíbí, a tak sepsali petici. Po deseti dnech sebrali už přes třináct stovek podpisů.

„Požadujeme zřízení prozatímního železničního přejezdu, nebo alespoň provizorní přechod pro cyklisty, chodce a vozíčkáře přes trať,“ říká organizátor petice Vladimír Dupal.

Plní krizový plán

Jenže investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, tvrdošíjně odmítá převzít starost o náhradní spojení místních obyvatel.

„Provoz na komunikaci může být uzavřen, případně může být nařízena objížďka. Nikdo nemá nárok na náhradu případných ztrát, jež mu vzniknou v důsledku uzavírky nebo objížďky,“ cituje ze zákona z roku 1997 mluvčí ředitelství Martina Vápeníková a s odvoláním na ekonomiku dodává, že podnik plní krizový plán ministra dopravy. Stavba má začít na jaře.

Petici podporuje i kutnohorská radnice. „Trváme na náhradní variantě spojení,“ tvrdí místostarosta Václav Vančura. „Máme totiž obrovský strach, že když nebude náhradní přechod, tak nikdo neuhlídá, aby lidé nechodili přes koleje. Ty pak budou jednoznačně kolejemi smrti,“ vyslovuje obavu Vančura.

Sedmička má k dispozici zápis z jednání, kdy investor navrhuje autobusovou dopravu. Její předností je pro něj fakt, že ji zaplatí město a občané.

Dosud z Malína stačilo necelých deset minut chůze a lidé byli na vlakovém nádraží. „Nevěřím, že by nás odřízli, to přece není možné,“ je přesvědčený důchodce Jiří Císař.

Drahá lávka

Nejelegantnějším řešením by byla provizorní lávka. Rekonstrukce mostu má přijít až na sto padesát milionů korun. Lávka by prý stála deset milionů, tedy asi 6,7 procent rozpočtu stavby.

Městu se to ale nezdá. „Cena lávky je totální nesmysl. Stejně jako to jejich měření, že přes most nepřejde denně víc jak sto lidí,“ rozčiluje se místostarosta Vančura, ale současně uznává, že další navrhované řešení v podobě podchodu by bylo mnohem dražší.

Provizorní přechod přes koleje je rovněž drahý a navíc ho komplikuje složité povolovací řízení. „Oddálilo by to zahájení stavby,“ vysvětluje mluvčí investora Martina Vápeníková. Firma je přesvědčená, že nejlepším řešením je objízdná trasa.

Rizikové objížďky

Jenže už nedomýšlí, že zvýšení dopravy na dnes už tak zatížených objezdových trasách může přinést vážná rizika. „Budeme bojovat,“ říká kutnohorský místostarosta Vančura.

Současně ale naznačuje katastrofický scénář. „Když se nedohodneme, tak investor most sice nebude opravovat, ale z bezpečnostních důvodů ho zavře. A to je ta nejhorší varianta, která může nastat,“ obává se Vančura.