Pestrou mozaiku rezivějících letadel tvoří například Boeing 737 v Riu de Janeiru či nákladní Douglas C-47 pamatující ještě Druhou světovou válku, který již 16 odpočívá na dráze ve městě Tabatinga. Opuštěné letouny dokládají turbolentní historii brazilského leteckého průmyslu, kde vzestupy střídaly pády a krachy řady společností, napsal deník Wall Street Journal (WSJ).
Letadla tak jsou ponechána svému osudu na letišti, kam stihla v okamžiku zániku svého majitele doletět. Provozovatelé vzdušný přístavů se jich nesmí zbavit, dokud soudy nerozhodnou o dluzích zkrachovalých firem. A to může v Brazílii trvat i více než deset let.
Letadla překážejí novému terminálu
Příkladem jsou aerolinky TransBrazil, které skončily v roce 2001 a jejichž letadla překážejí na letišti v hlavním městě Brasília. Mezi nimi parkuje i několik menších strojů, která byly zabaveny při raziích proti drogovým kartelům.
Letečtí dispečeři si dlouhodobě stěžovali, že přes hradbu odstavených vraků nevidí na malá letadla při přistávání. Správa letiště jejich stížnosti vyhověla až po několikaletém úsilí. Nyní ale pro změnu stojí na místě, kde má brzy vyrůst nový terminál pro odbavení cestujících. „Drbu se na hlavě, kam je odtáhnu příště,“ řekl deníku šéf letiště Antonio Silveira.
Podobný situace je i ve městě Manaus, centru fotbalového šampionátu, jehož letiště se musí do dvou let rozšířit. Rozpadající se letadla, často připravená o hodnotné díly, zabírají místo i zde.
Nechvalně proslulé letiště Congonhas v São Paulu pak reportér WSJ přirovnal k „městu duchů“, odvolávaje se na pozůstatky společnosti Vasp, která zbankrotovala v roce 2005. Toto poměrně malé letiště je ze všech stran sevřeno městskou zástavbou a místa zde rozhodně není nazbyt.
Nadějný počin
Situaci brazilských letišť se pokouší na vlastní pěst řešit federální soudce Marlos Melek. Jeho snaha už nese první ovoce. Během prvního roku se mu podařilo ze spleti paragrafů dostat 14 strojů, rád by ale byl úspěšnější. Protože nedisponuje žádnou skutečnou autoritou, musí se spoléhat na to, že přesvědčí soudce, insolvenční správce, věřitele a místní i letecké úřady. Mocným argumentem se ukázalo být blížící se fotbalové mistrovství, v Brazílii nadšeně očekávaná událost.
Na stranu Meleka se kloní už i někteří letečtí dopravci. Likvidaci pozůstatků aerolinek Vasp tak například zaplatila firma zabývající se údržbou letadel TAP M&E Brasil.