Omlouvám se za arogantní řidiče. Pryč s nimi, říká Martin Dvořák
Pražští politici před časem rozhodli o tom, že základní cena papírových lístků a SMS jízdenek bude od prvního červencového dne o šest korun vyšší.
„Není to žádná revoluce, ale evoluce,“ říká s nadsázkou generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.
Opravdu se nebojíte, že přijdete o příležitostné pasažéry?
Ne. Zdražení může ovlivnit třeba lidi, kteří přemýšlejí o jízdě načerno. Ale ne celkové počty cestujících. Politici svým rozhodnutím jasně řekli, že upřednostňují dlouhodobé loajální cestující proti těm nahodilým. Tramvajenky nezdražily a někteří lidé jezdí nově úplně zadarmo. Další lidi to motivuje k tomu, aby si kupovali předplacené kupony.
Koho zdražení zasáhne?
Na lístky jezdí hlavně nepravidelní pasažéři a návštěvníci Prahy. Ti ale tvoří jen malou část cestujících.
V loňském rozhovoru pro Sedmičku jste říkal, že cena jednotlivých jízdenek vám už připadá vysoká a tramvajenky byste zase nejradši zdražil. A stal se opak.
Ano, před několika lety, když jsme měnili tarify, jsem prosazoval další zdražování tramvajenek. Tehdy jsme se ale s politiky nedohodli. Teď dostali výhodu lidé, kteří jezdí pravidelně, a zátěž se přenáší na jednorázové uživatele.
Jak se vlastně vyvíjí počty cestujících?
Těžko můžeme v Praze očekávat zásadní nárůst, vždyť jde o jedno z mála měst v Evropě, kde víc než polovina obyvatel jezdí hromadnou dopravou. Už teď je extrémně vytížená, každý den s námi vyrazí přes tři miliony lidí. Ale ta čísla nám každý rok rostou, byť řádově v jednotkách procent.
Ve vybraných tramvajích zavádíte wi-fi připojení, zkoušíte parfémovat vnitřky některých autobusů. Lákáte další pasažéry?
Chceme dělat hromadnou dopravu atraktivnější a příjemnější. Ale tyhle věci jsou spíš nadstandard. Cestující hlavně zajímá, jak hustá je síť tratí a jestli je na zastávkách a vestibulech čisto a bezpečno. Když tenhle základ splníme, pak můžeme přemýšlet o wi-fi ve vestibulech metra a v tramvajích. Nebo o parfémování vozů. Připravujeme také výstavy děl mladých umělců zejména v prostorech vestibulů.
Jak se vaše „nadstandardní“ pokusy osvědčily?
Wi-fi má zatím mnohem větší ohlas než třeba parfémování. Doufáme, že půjde i o komerčně zajímavý projekt, který časem nebude muset platit dopravní podnik, ale přiláká další podnikatele.
Parfémy v autobusech lidem nevoněly?
Ze všech pokusů byly nejdražší a měly rozporuplné reakce. Ani mně moc nevoní myšlenka, že parfémy přebijí nelibou vůni některých cestujících. To byl i nejčastější argument odpůrců.
Bezdomovci jsou velký problém. Dá se vůbec řešit?
Velice složitě. Na takového člověka zavoláme strážníky nebo revizory a zjistíme, že jede načerno. Vysadíme ho, jenže on nastoupí do další tramvaje. A další pokuta pro něj bude znamenat jen pětašedesátou exekuci…
Dobrou image nedělají dopravnímu podniku ani někteří řidiči.
Když potkáte arogantního řidiče, který na vás posunkuje prostředníčkem a zavře vám před nosem, tak to dopravnímu podniku dobré jméno neudělá. Ale máme čtyři tisíce řidičů. Všem lidem se omlouvám za to, že u nás občas narazí i na takového člověka. Takových se ovšem snažíme zbavovat, nechceme je.
Při nedávné stávce někteří vaši lidé šikanovali „stávkokazy“ tím, že si museli projít uličkami hanby. Byly to ojedinělé případy?
Bohužel ne. Vážíme si všech řidičů, co se nebáli vyjet. Není nic horšího než davová psychóza.
Slíbil jste, že z těchto případů vyvodíte důsledky.
Sdělili jsme odborovým svazům, že považujeme dohodu podepsanou před stávkou za nesplněnou. Dokončujeme taky materiál, kde jsou všechny tyto případy zdokumentované. Předložíme ho naší dozorčí radě, představenstvu, ale i radě hlavního města.
Vyšetřovali se tedy jednotlivé případy?
Nevím, jestli vyšetřování je v dopravním podniku správné slovo. Ale ty případy jsme zdokumentovali. Nemůžeme se přece tvářit, jako že se nic nestalo. Na druhou stranu je velmi složité viníky potrestat.
Co to znamená pro další jednání s odbory?
Když bude hrozit další stávka, budeme přemýšlet, jestli má před ní vůbec smysl se s odboráři scházet a snažit se koordinovat další kroky.
Jste spokojený s tím, kolik vozů vyjelo?
Před stávkou jsem říkal, že do padesáti procent to bude úspěch. Nakonec to byla třetina. Třeba u tramvají. Ale samozřejmě jsme byli zklamaní, že nevyjelo metro. Mnoho řidičů mi do očí řeklo, že se lekli a báli se pracovat.
Odboráři také tvrdili, že na koleje vyjel jen zlomek tramvají z počtu, který jste uváděli vy.
Prohlašovali, že nejezdí 120 tramvají, ale jen čtyřicet. Můžou si říkat, co chtějí, ale náš počítačový systém zachycuje každou soupravu, a dobře víme, kolik jich bylo na trati.
Už vybíráte vlaky metra, které budou jezdit na plánované trase D?
Do toho se ještě nechceme pouštět. Zatím jsme si vytyčili parametry, které by metro D mělo mít. Tedy automatický provoz bez řidiče a další. Samozřejmě řešíme, jestli bude stavba částečně nebo plně placená soukromými firmami.
Je reálné začít stavět nové tunely podle plánu, tedy v roce 2014?
Chci odpovědět, že ano, jenže musím dodat velké množství ale. Nedávno jsem na diskusním fóru o Číně řekl, že si z ní můžeme vzít jediný vzor. V rychlém rozhodování. Když tam řeknou, že postaví sto stanic metra za čtyři roky, tak je postaví. U nás je proces schvalování zdlouhavý, komplikovaný a účastní se ho velké množství stran.
Jste velkým zastáncem turniketů v metru. Jak to s projektem vypadá?
Na podzim chci rozvířit další diskusi. Dopravnímu podniku i politikům představím nový ekonomický model provozu turniketů, i s dalšími argumenty pro.
Prozradíte víc?
Vzhledem k tomu, že pořád trvá ekonomická krize, můžeme počítat s nižší pořizovací cenou než s tou, která vyšla z tendru před dvěma a půl lety (tři a půl miliardy, pozn. red.). Taky jsme ustoupili od některých požadavků.
Co se změní v MHD od 1. července
• Jednotlivá jízdenka zdraží z 26 na 32 Kč.
• Cestující s ní můžou nově jezdit 90 minut.
• Dosud nepřestupní lístek na 20 minut se výrazně změní.
• Bude platit 30 minut a stane se přestupním. Stát bude 24 Kč.
• Jednodenní jízdenka podraží ze 100 na 110 Kč.
• Třídenní vyjde na 310 Kč.
• Všechny tyto typy jízdenek teď budou k dostání i v podobě SMS jízdenky.
• Původní SMS jízdenka na 90 minut zdražila z 26 na 32 Kč.
• Ceny předplacených kuponů se nemění.
• Důchodci nad 65 let a děti mezi 10 a 15 lety
budou jezdit nově zcela zdarma.
• K tomu ale potřebují Opencard s nahranou speciální aplikací.
• Aplikace stojí 120 Kč a platí maximálně 6 let.
• Děti do 10 let a důchodci nad 70 let dál jezdí v Praze zadarmo
a Opencard nepotřebují.