Outdoorová značka Mill čili Jak se Mlýnek nenechal semlít Čínou

Pavel Mlýnek

Pavel Mlýnek Zdroj: Vladimir Novotny

V oděvním průmyslu se zdá nemožné odolat tlaku Číny. Ale výrobce prvotřídního outdoorového oblečení to zvládl – jeho Mill sází na kvalitu a etiku.

Sametová revoluce přinesla svobodu v mnoha oblastech. Češi také dostali, mimo jiné, šanci začít se oblékat podobně jako lidé ve vyspělých zemích. Nezdá se, že by ji úplně využili. Nápadité módní kreace na ulici téměř nezahlédnete, nejčastěji se objevují outdoorové bundy, kalhoty nebo pohorky. Češi zkrátka vypadají, že jsou neustále na cestě na hory. A to už si dnes alespoň kupují kvalitní a značkové zboží! Kdo zažil první porevoluční roky, jistě se mu vybaví ulice plné levných teplákovek z právě se rodících tržnic.

Tato česká záliba možná souvisí i se situací na tuzemském trhu s outdoorovým oblečením – vládnou mu totiž české firmy. No, české, většina z nich tady své zboží nešije. Snižují si náklady přesunutím výroby do zemí, kde inspektoráty bezpečnosti práce a hygiena mají uvolněnější postoje. Přesto jsou zde značky jako například Tilak, High Point, Alpisport nebo Mill, které ještě stále udržují výrobu v naší republice. Jak to bude dál, je těžké odhadnout, veleúspěšný prodejní řetězec Sportisimo totiž vlastní vietnamský podnikatel.

Podobně dramaticky se v naší zemi vyvíjel i obraz podnikatele, od pionýrů ve fialovém saku a s bílými ponožkami v polobotkách až po ty současné, sebevědomé a často arogantní typy, pro které je žena na nárazníku jejich luxusního vozu jen „něco divnýho“. U jiných se pro změnu vyvinul silný mesiášský komplex, a tak zakládají obskurní politické strany, podivná ezoterická hnutí nebo promlouvají k národu ve svém videoblogu. Jedno mají ovšem společné – nedostatek pokory.

Pavel MlýnekPavel Mlýnek | Vladimir NovotnyPavel Mlýnek létal na paraglidu i na větroni. Dnes létá s jejich modely

Setkat se s člověkem, který podniká čtvrt století, netváří se jako vševěd a nejsou na něm patrné ani jiné známky povýšenosti, je opravdu osvěžující. Pavel Mlýnek, majitel firmy Mill, vyrábí od roku 1992 outdoorové oblečení špičkové kvality za přijatelné peníze a hlavně – šije ho u nás, ne v Číně či jiné zemi proslulé levnou pracovní silou. V době oplývající nejrůznějšími hledači nejjednodušších řešení je jeho postoj vlastně exotický. A životní cesta stejně zajímavá jako značka, kterou přivedl na svět.

Plný úvazek

Krátce po revoluci se Pavel Mlýnek, vystudovaný sociolog a učitel volnočasových aktivit, rozhodl řešit akutní nedostatek horolezeckých úvazků, které jako aktivní horolezec sám potřeboval. Prodal paraglidingový padák, koupil šicí stroj a zařídil si na to živnost. A protože tu tenkrát nebyla prodejna ani výrobci snowboardového vybavení, rozhodl se jednu otevřít a začal pro ni šít oblečení. Postupně ubral na úvazcích a přidal oblečení. A tak se zrodila značka Mill.

Zákazníci na ní dokážou ocenit, že své zboží vyrábí v České republice a že s nimi zachází lidsky – a v případě, že se jim na bundě něco pokazí, klidně třeba po pěti letech, je nepošle do háje, ale ochotně zboží opraví. „Ten, kdo si u nás jednou něco koupí, zůstává dlouho a doporučuje nás svým známým, takže nárůst klientů je pomalý, ale trvalý,“ komentuje tuto strategii Pavel Mlýnek.

Jenže zlaté české ručičky jsou dražší než ty asijské a používání těch nejlepších materiálů, zipů nebo nití i snaha vyhovět potřebám zákazníků si vybírá svoji daň. Firma Mill si tak dobrovolně zvyšuje náklady oproti konkurenci a ořezat musí úplně všechno, co ještě jde, aniž by to ohrozilo kvalitu výrobků. Nemá žádné ekonomické oddělení, sami si tu uklízejí, dělají účetnictví nebo navrhují nové výrobky; jejichž ceny nejsou s ohledem na to, co špičkový materiál od firmy Toyota s názvem Gelanots, který tu používají, dovede, nikterak vysoké.

Stejný přístup se týká i reklamy, od níž firma Mill zcela upustila. „Je sice důležité, aby o nás zákazník věděl a setkal se s našimi výrobky, ale dál už je to na něm, jestli si vytvoří vztah, nebo ne. Stačí, když mu dáváme pravdivé zprávy o tom, co děláme, žádnou reklamní masáž,“ říká Pavel Mlýnek. K zákazníkovi se snaží dle vlastních slov přistupovat tak, jak by si přál, aby jiné firmy přistupovaly k němu. A tak třeba reklamní maily posílá pouze v nejnutnějších případech.

Oblečení značky Mill kupují většinou středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaní lidí ve věku od 20 do 50 let, lidé aktivní, kteří se zajímají o dění kolem sebe a ve světě. Patří mezi ně sportovci, ajťáci, ale také třeba filmaři. Potkáte je spíš v místech, kam vyrážejí náročnější lyžaři, kteří chtějí především jezdit. „Není jich velké množství, ale máme velmi silnou společnou vazbu, jsme jako rodina. Naše výrobky kupují lidé, kteří přemýšlejí podobně jako my,“ upřesňuje pan Mlýnek. Lidí, kteří se pravidelně zajímají o novinky, jsou jen asi tři tisíce. Noví zákazníci se ozývají sami, většinou na základě osobního doporučení, v poslední době firmě přibývají zákazníci ze Slovenska.

Snowboardista na Měsíci

Jako dlouholetý horolezec má Pavel Mlýnek silný vztah k Himálaji, především k Tibetu. „Celý svět se na ně v roce 1951 při invazi čínské armády do Tibetu vykašlal. Ano, lidská práva se porušují na mnoha místech světa, ale genocida, která probíhá tam, je šílená a nevím, jestli se ještě někde na světě stalo, že by jim do vlastní země nastěhovali tolik cizinců,“ vysvětluje svůj postoj majitel firmy Mill. „Po letech násilného přesídlování etnických Číňanů do Tibetu je jich tam dnes víc než Tibeťanů.“ Podpora ale nekončí u slov – Mill ve spolupráci s občanským sdružením Blueland přispěl v roce 2008 na výstavbu školy v tibetském Zanskaru.

Pavel Mlýnek ale nešidí ani volný čas. Dodnes jezdí na prkně, se kterým začal jako jeden z prvních už v roce 1984, jeho velkým koníčkem je letectví, létal na paraglidu i na větroni. Dnes alespoň vyrábí modely letadel. Jeho vášeň pro špičkový materiál a slabost pro špičkové výrobky se neomezuje jen na podnikání. Má rád kvalitní gastronomii, čaj i kávu. Pravidelně přispívá na Cuketku nebo scuk.cz, weby, na kterých lidé hodnotí a upozorňují na místa, kde je možné se dobře najíst nebo koupit dobré potraviny.

Jednou ze zálib Pavla Mlýnka je letecké modelářstvíJednou ze zálib Pavla Mlýnka je letecké modelářství | Vladimir Novotny

„Upustil jsem však od extrémů, jako je třeba večeře za tisíc korun. Na koncertě pro Tibet, který jsme uspořádali, se nám podařilo vybrat peníze na půlroční plat učitele ve vesnici, které pomáháme. Když jsem si potom uvědomil, že tuto částku můžete v luxusní restauraci projíst za jeden večer, tak už by mi to ani nechutnalo,“ dodává podnikatel. Luxusu se nezříká úplně, ale musí mít své opodstatnění. Jezdí starou Toyotou, která mu dobře slouží i po 350 tisících kilometrech, a tvrdí, že si na něj to auto asi zvyklo.

Jedno neskromné přání by ale Pavel Mlýnek přece jen měl. „Chtěl bych letět na Měsíc. Vidět zeměkouli z vesmíru a východ země nad horizontem Měsíce. Kvůli tomu, kdyby to šlo, bych možná i přestal na nějakou dobu posílat peníze do Tibetu.“

Gelanots

Vysoce funkční textilní materiál, vyráběný firmou Toyota, je určen pro výrobu sportovního oblečení do nejnáročnějších povětrnostních podmínek. Jedná se o unikátní nepromokavou a prodyšnou membránu, která se od klasické mikroporézní zásadně liší – je bezporézní, a přesto má vynikající paropropustnost. Pokud pod oděvem narůstá kondenzace páry a molekula odpařeného potu se dostane do blízkosti membrány Gelanots, je vtažena mezi molekuly PUR a stává se dočasně jejich součástí – membrána je hydrofilní. Poté je vodní pára plynule protlačována na vnější stranu membrány. Hydrofilní Gelanots dokáže i poté vtahovat molekuly zkondenzované vody do své struktury a vylučovat je na vnější straně oděvu. Materiály s touto membránou jsou lehké, dobře udržují tělesnou teplotu a komfort.

České štiky v outdoorovém rybníku

Češi jsou v oboru výroby a prodeje outdoorového zboží skutečnými přeborníky. Na našem trhu se úspěšně a dlouhodobě daří mnoha českým značkám, které kvalitou i v tržbách často překonávají renomované světové výrobce. K největším českým prodejcům outdoorového zboží patří především firmy Hudysport, Hannah, Husky nebo Alpine Pro.

Jejich tržby, se i v době takzvané krize, pohybují v řádech stovek milionů a zdá se, že není nic, co by mohlo ohrozit jejich pozici na trhu. Lídři trhu svorně sázejí na vlastní nebo franšízové prodejní sítě čítající desítky prodejen po celé republice.

Za firmou Hudysport stojí Jindřich Hudeček, zakladatel a většinový vlastník, Hannah založili před 20 lety nadšenci, kteří v garáži začali šít spacáky, dnes tento holding ovládá Stanislav Krpejš. Firma Husky vznikla v roce 1997, a dodnes ji vlastní podnikatel Petr Brůna. Společnost Alpine pro, která obléká i naše olympioniky, založil a vlastní Václav Hrbek. Samí Češi jako poleno, že? Většina jejich výrobků se ovšem rodí v Asii.