Pákistánský Steve Jobs: Dobrá hra se šíří jako vir

První pákistánský příspěvek do světa počítačových her vsadil na jistotu. Tématem je národní sport

První pákistánský příspěvek do světa počítačových her vsadil na jistotu. Tématem je národní sport Zdroj: Cricket Revolution

Babar Ahmed na sebe poprvé upozornil v roce 2011, když uvedl na trh Cricket Revolution – první počítačovou hru vytvořenou pákistánskou firmou. Kriketová revoluce měla obrovský úspěch a stala se oficiální hrou Světového poháru v kriketu ICC. Cesta „pákistánského Steva Jobse“ k úspěchu ale nebyla jednoduchá.

Když v roce 2006 Babar oznámil, že opouští stálé místo počítačového inženýra v texaském městě Austin a odchází do pákistánského Lahore založit vlastní studio na vývoj počítačových her, dost lidí si klepalo prstem na čelo. Dnes je Mindstorm Studios jedním z několika rozvíjejících se počítačových studií v Lahore, kterým se daří mimo jiné díky prudkému nárůstu počtu chytrých telefonů. „Vždycky jsem chtěl dělat něco jinak, něco nového. Když se podíváte na IT sektor, všichni nabízejí služby. My jsme chtěli vlastní produkt. Neděláme služby, děláme něco, co má na sobě napsáno Made in Pakistan. Sídlíme v Lahore a tady vytváříme své věci, tak to je,“ říká hrdě Babar. „Mindstorm Studios vznikly v USA. Založili jsme ho s partou kamarádů. Učil jsem tehdy ve škole, když mi došlo, že bychom mohli udělat něco skvělého. Že budeme vyvíjet kriketový simulátor, mě ale tehdy ani nenapadlo,“ vzpomíná na dobu před osmi lety.

Hernímu průmyslu se nyní v Pákistánu daří. Ať už se podíváme na Irfana Virka a jeho Game View Studios, které vytvořilo franšízu Tap a nedávno ho koupil japonský gigant DeNa, anebo na Murada Akhtara, jenž opustil kalifornskou Stanfordovu univerzitu a Sillicon Valley a založil firmu Tintash. Ta vyvíjí jednoduché hry pro iPhone, iPad a Androidy, jako je třeba Fishing Frenzy. Podíl na trhu má i Umair Javed z firmy TkXeL, který je tvůrcem aplikací z univerzitní laboratoře v Lahore. Mladý pákistánský IT sektor má odhadovanou hodnotu 2,8 miliardy dolarů.

Nástup nové generace pákistánských podnikatelů, kteří vytvářejí hry a animace, poukazuje na širší trend. „Tradiční hardcore hry pro výkonné domácí počítače vyžadují mnohamilionové rozpočty a obrovské týmy vývojářů. Hry pro telefony je možné dělat s mnohem menším množstvím peněz i lidí,“ říká Babar. „Díky tomuto fenoménu se mohou země ve východní Evropě, Pákistán nebo třeba Filipíny stát primárními destinacemi pro softwarový outsourcing,“ navazuje Jazib Zahir, manažer ve studiu Tintash, které patří v Pákistánu mezi deset největších hráčů na trhu. Podle vládních údajů nyní export softwaru zaměstnává 24 tisíc lidí. Většina z tohoto počtu ale pracuje v tradičnějších oblastech, jako je finanční software nebo zdravotnictví.

Podle pákistánských počítačových inženýrů se bude trh s tradičními hrami, stejně jako s konzolemi, postupně zmenšovat. Vždy tu však budou skalní hráči ochotní zaplatit za své hry cokoli. „Cesta dál vede přes internet. Vše, co potřebujete, je tým pěti až deseti lidí, který vytvoří hru dobrou natolik, že se šíří jako virus. Nikdo nečekal, co se stane z FarmVille, a dnes ji hrají stovky milionů lidí,“ říká Babar.

„Je to stejné jako s muzikou. Uděláte písničku, dáte ji na YouTube a okamžitě dostanete zpětnou vazbu. S hrami je to stejné jako s písněmi,“ uzavírá.

Autorka je členkou sítě GlobeReporter.org