Panák Becherovky. Jiné sklo | E15.cz

Panák Becherovky. Jiné sklo

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Na trh přichází zbrusu nová sklenička pro Becherovku. Vybrali si ji milovníci karlovarského likéru.

Pokud si fanoušci karlovarské Becherovky koupí koncem dubna litrové balení tohoto bylinného likéru, získají s ním už i novou skleničku. Navrhl ji designér Marcel Mochal a spotřebitelé ji vybrali jako nejhezčí z osmi návrhů mladých českých designérů. Z více než dvou a půl tisíce hlasujících, kteří poslali esemesku nebo vyplnili formulář na internetu, podpořilo Mochalův návrh přes jedenáct set lidí. Dát si doma panáka Becherovky proto teď bude znamenat dát si ho z nové skleničky. Mezi lidi se dostane již v příštích dnech. „Je to naprosto úžasný pocit. Navrhnout sériově vyráběnou sklenici je bezpochyby cíl každého designéra,“ raduje se vítěz soutěže Marcel Mochal.

Málem nevznikla

Cesta malé Mochalovy skleničky až na stoly zákazníků byla dlouhá. Vše začalo vlnou emocí, kterou se absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze nechal unést při tvorbě návrhu. Takto vyhřezlé pocity pak načrtl na papír. „Vzápětí se vynořil respekt k tradici, historii a zadání. Becherovka je partnerský nápoj, proto jsem se pokusil vtisknout pohárek do tvaru křivky ženského a mužského principu. V kabátku jedenadvacátého století,“ popsal Mochal samotný tvůrčí proces.
Ze všeho nejvíc je ale vítěz rád, že se jeho návrh vůbec podařilo přetavit ve skutečnou skleničku a nakonec i uvést na trh. S navrženým tvarem si totiž dlouho žádná česká sklárna neuměla poradit.
„To, že se podařilo nalézt jejího výrobce, považuji za velký zázrak,“ oddychl si autor. „Je vidět, že se u nás sklo opět staví na nohy.“
Nového spoluhráče tradičního karlovarského nápoje medové barvy nakonec vyrobila sklárna ve Světlé nad Sázavou, a to v limitované sérii o počtu čtyřiceti tisíc kusů. Od původního plastového prototypu se však nakonec výsledná sklenička trochu liší. V proporcích. „Jsme rádi, že se výroba skla na českém území opět obnovila a že tak můžeme podpořit tradici českého sklářství,“ řekla Gabriela Adámková, manažerka značky Becherovka Original.

Odborník: Mochal

Jak jsme již uvedli, pohárek pro Becherovku si vybrala veřejnost. Sedmičku však zajímalo, jestli by vítězný návrh Martina Mochala uspěl také u průmyslových designérů. O zhodnocení soutěžních návrhů proto požádala odborníka na design. Pochází z Karlových Varů a na svém kontě má několik odborných ocenění i výstav.
„Všechny soutěžní sklenky hodnotím na stupnici jedna až deset stupněm šest. Práce nepostrádají nápad a vtip, doprovází je však jistá nevyzrálost. Velký nedostatek vidím u proporcí a linií sklenek,“ posuzoval námi dodané práce návrhářů umělecký designér Martin Přibík.
Jediné, které podle Přibíka tyto nároky splňují, jsou skleničky Marcela Mochala a Jiřího Novotného. A právě ty hodnotí Martin Přibík jako nejlepší.

Polovina vyhovuje „Sklenka Marcela Mochala je pro mne bez chyby, zaujme na první pohled. Jiří Novotný vytvořil velmi elegantní sklenku s vtipným signováním v průhledu dna,“ zamýšlel se Přibík, jehož názor jen podtrhl názor laické veřejnosti. Ta totiž za Mochalovou skleničkou vybrala jako druhou nejlepší právě Novotného návrh.
Celkově je karlovarský designér spokojený. „S ohledem k nápoji by s ním sklenky měly být v symbióze. To znamená, že výtvarné řešení nemá exhibovat, ale spíš podtrhovat vlastnosti a chuť nápoje. O to tady jde. A rovná polovina soutěžních skleniček tyto nároky splňuje,“ uzavřel Přibík.
Pokud by tedy pořadí určoval odborník, pořadí na prvních dvou místech by se neměnilo. Úspěšný designér z Karlových Varů má stejný názor jako veřejnost.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video