Pardubická městská hromadná doprava slaví své šedesátiny
V současnosti pardubický dopravní podnik zaměstnává přes čtyři sta lidí. Má pětasedmdesát autobusů a pětapadesát trolejbusů, které jezdí na třiceti pravidelných a dvou nočních linkách. V roce 1950 zahájil provoz se dvěma autobusy Škoda 706 RO.
„První autobusová linka vedla z Jesničánek k nemocnici kolem starého nádraží. O rok později autobusy už jezdily na Slovany a do Svítkova a v roce 1953 na Židov. V neděli 20. ledna 1952 zahájila provoz trolejbusová linka od starého nádraží přes střed města do Semtína a do Bohdanče,“ líčí první roky dopravního podniku znalec jeho historie Ladislav Podivín.
Pardubice: Sto let čekání na městskou dopravu
Pokud je počátkem moderní veřejné dopravy v Pardubicích příjezd prvního vlaku na trati Praha – Olomouc dne 20. srpna 1845, čekaly Pardubice na pravidelné linky spojující různé části města 105 let.
Prvním pokusem o zřízení hromadné dopravy v regionu byl nerealizovaný projekt z rouku 1903 na zřízení elektrické dráhy z Chlumce nad Cidlinou, přes Bohdaneč, Pardubice a Chrudim do Slatiňan.
Dne 13. května 1908 začaly z Pardubic jezdit dvě autobusové linky do Bohdanče a Holic. „Šlo o první pravidelný autobusový spoj v Čechách a pravděpodobně i v celém Rakousko-Uhersku. Autobusové linky fungovaly do počátku první světové války, kdy je dostala k dispozici armáda,“ uvádí Podivín.
Městskou dopravu si vynutil rozvoj průmyslu
Po roce 1945 se v rychle se rozvíjejících Pardubicích začalo řešit, jak dopravit lidi z města do zaměstnání. Až do té doby obyvatelé města jezdili do práce na kole, vlakem nebo chodili pěšky.
V dubnu 1950 byl zřízen Dopravní komunální podnik města Pardubic a za měsíc a dva dny se už jezdilo. Během padesátých let Dopravní podnik vybudoval devatenáct kilometrů trolejového vedení.
První velké změny v linkách pardubické hromadné dopravy přinesl už přelom 50. a 60. let 20. století. „V roce 1958 bylo zprovozněno nové železniční nádraží a zrušeno staré. O dva roky později byl otevřen nový most přes Labe, který nahradil starý železný most u současného zdymadla,“ říká znalec historie pardubické MHD Ladislav Podivín.
Na podzim roku 1960 už v Pardubicích jezdilo osm linek.
Od roku 1953 bylo jízdné v pardubické městské hromadné dopravě rozděleno na dvě pásma. V prvním se platilo šedesát haléřů a ve druhém koruna.
Od roku 1967 se platila koruna. Cestující ji házel do kasičky u řidiče. V roce 1977 zavedl dopravní podnik papírové jízdenky. Jízdenky stály až do roku 1991 korunu, pak se začaly rychle zdražovat. Poslední velkou změnou bylo zavedení čipových karet v roce 2006.
V současnosti pardubické městské autobusy a trolejbusy zajíždějí i do desítek měst a obcí v okolí, jako jsou Lázně Bohdaneč, kam se jezdí už osmapadesát let, Němčice, Sezemice nebo Opočinek.