Pekelných 333 koní ze Španělska. Nový Leon s nejvýkonnějším motorem už nechce být jen ostřejší Seat

CUPRA Leon Sportstourer VZ 333

CUPRA Leon Sportstourer VZ 333 Zdroj: Cupra

CUPRA Leon Sportstourer VZ 333
CUPRA Leon Sportstourer VZ 333
CUPRA Leon Sportstourer VZ 333
CUPRA Leon Sportstourer VZ 333
CUPRA Leon Sportstourer VZ 333
12 Fotogalerie
jn

Cupra už nechce být jen sportovní odnoží Seatu s doplňky v měděné barvě. Nový Leon to dává jasně najevo – designem, technologií i výkonem. Vrchol nabídky nyní tvoří varianta s pekelným výkonem 333 koní a pohonem všech kol, která chce oslovit nejen milovníky ostré jízdy, ale zároveň zůstat praktickým a komfortním hatchbackem pro každý den.

Zatímco dřívější Cupra Leon byl spíše lehce upravený Seat s ostřejšími rysy, facelift přinesl výraznější osamostatnění. Model dostal designovou identitu podobnou s SUV Formentor a elektromobilem Tavascan – vpředu dominuje takzvaný „žraločí nos“, trojúhelníkové matrix LED světlomety a přepracovaný nárazník se širší maskou. Zadní část pak zdobí světelný pás s podsvíceným logem Cupra a charakteristickými světly ve tvaru trojúhelníků.

Výraznou roli hrají i kola – zákazníci mohou vybírat z osmi designů o velikosti 18 až 19 palců včetně verzí v měděném laku, typickém pro značku. Na výběr je také devět barevných variant karoserie, například matný bronz Century Bronze nebo výrazná Fiord Blue.

Interiér: recyklované materiály i Sennheiser audio

Uvnitř najdeme novou 12,9palcovou obrazovku infotainmentu, pod kterou jsou umístěny podsvícené posuvníky pro nastavení klimatizace a hlasitosti. Mezi další novinky patří například nový audio systém od Sennheiser s výkonem 425 W a dvanácti reproduktory.

CUPRA Leon Sportstourer VZ 333CUPRA Leon Sportstourer VZ 333 | Zdroj: Cupra

Palubní deska zůstává v mnoha ohledech věrná Leonu – což nemusí být nutně špatně. Interiér působí hodnotně, materiály jsou většinou příjemné na dotek a některé části jako čalounění sportovních sedadel z recyklované veganské tkaniny ukazují ekologičtější přístup.

Ergonomie však není bez chyb. Mnoho funkcí včetně ovládání jízdních režimů, vyhřívání sedaček nebo klimatizace je ukryto v menu infotainmentu, což za jízdy zbytečně odvádí pozornost. Na druhé straně potěší volant s klasickými tlačítky namísto dotykových ploch, tenkým věncem a tvarem, který připomene interiéry sportovních aut 80. let.

333 koní posouvá Leon do vyšší ligy

Nový Cupra Leon je postavený na známé koncernové platformě MQB a využívá výkonné motory taktéž ze skladu Volkswagenu. Nabídka pohonných jednotek je široká – od základního 1.5 TSI se 150 koňmi a manuální převodovkou přes diesel a mild-hybridní varianty až po plug-in hybridy s 204 nebo 272 koňmi. Vrcholem je ale bezesporu verze 2.0 TSI s výkonem 333 koní, sedmistupňovým DSG a s pohonem všech kol 4Drive.

Podívejte se, jak jezdí nejvýkonnější Cupra

Video placeholder
CUPRA Leon Sportstourer VZ 333 • Zdroj: Cupra

Tato varianta posouvá Leon do vyšší ligy. Oproti dřívější verzi narostl výkon o 33 koní a přibyly technické prvky známé z modelu Formentor VZ5 – například Torque Splitter pro aktivní rozdělování točivého momentu mezi zadní kola a možnost volby výkonného brzdového systému Akebono.

Podvozek disponuje adaptivními tlumiči s dvanácti úrovněmi nastavení a třemi jízdními režimy – Comfort, Sport a Cupra. Sportovní nastavení dobře vyvažuje komfort a kontrolu, přičemž auto zůstává čitelné i na méně kvalitním povrchu. Pro svižnější jízdu lze dokonce zcela vypnout stabilizační systém.

Při průjezdu zatáčkami se Leon chová předvídatelně a vyváženě, přičemž díky přesnému řízení lze dobře dávkovat nájezd do oblouku. Jedinou výtkou je nižší zpětná vazba od volantu – přesný je, ale chybí mu komunikace, která by nadšence do řízení potěšila. Na druhé straně působí dospěleji a kultivovaněji než třeba ostře laděné Fordy.

Hatchback, co stále zvládne rodinu

Přes sportovní ambice nezapomíná Cupra Leon na praktickou stránku. Kufr má objem 380 litrů (v plug-in verzi méně kvůli baterii) a prostor na zadních sedadlech je srovnatelný s konkurencí. Sportovní sedadla vpředu nabízejí dobrou oporu při rychlé jízdě, ale zůstávají pohodlná i při každodenním dojíždění.

CUPRA Leon Sportstourer VZ 333CUPRA Leon Sportstourer VZ 333 | Zdroj: Cupra

Interiér působí prémiověji než například ve Volkswagenu Golf, byť ne všechny materiály odpovídají cenovce – některé plasty a výplně působí levněji, než by si rozhodně značka zasloužila.

Nový Cupra Leon s výkonem až 333 koní nabízí skvělý kompromis mezi sportovním duchem a každodenním využitím. Design se posunul o kus dál, podvozek zvládne i ostřejší jízdu, infotainment je moderní a interiér většinou působí hodnotně. Zároveň ale trpí několika neduhy typickými pro současné koncernové vozy – zejména přílišným spoléháním na dotykové ovládání a občas nevyrovnanou kvalitou materiálů.