Pět nejsilnějších. Kdo kraluje českým internetovým obchodům?

Sklad Mall Group v Jirnech u Prahy.

Sklad Mall Group v Jirnech u Prahy. Zdroj: ČTK

České internetové obchody se musí v posledních dvou letech potýkat s problémem, který za dvě dekády existence nemusely řešit. Jde o propad tržeb. Vrcholu dosáhly v roce 2021, když utržily 221 miliard korun, v minulém roce to bylo o 38 miliard méně. Pozice tuzemské e-shopové elity ovšem oslabení poptávky prozatím neohrozilo, internetových obchodů s tržbami ve výši desítek miliard korun ročně je v Česku hned několik. 

Alza - 42 miliard/tržby za rok 2022

Největší český e-shop má za sebou něco, co dlouho nezažil – pokles tržeb i zisku. Alze se v roce 2022 snížily meziročně tržby z téměř 46 miliard na 42,3 miliardy korun a její zisk po zdanění klesl z 2,5 miliardy na 654 milionů korun. Alza také nedávno odpískala projekt tržiště, který přeměnila na projekt Alza Trade, a od obchodníků zboží kupuje a následně ho prodává zákazníkům. Je otázka, do jaké míry bude mít na Alzu v dlouhodobém hledisku dopad příchod zahraničních tržišť, česká jednička má na trhu pevnou pozici a sesadit ji bude minimálně pár let trvat.

Notino - 23 miliard/tržby za období 5/2022–4/2023

Na rozdíl od Alzy generuje Notino většinu tržeb mimo Českou republiku. V roce 2022 se tato částka zastavila na 23 miliardách korun. Zároveň může být vedení Notina spokojené s miliardovým prodejem Zásilkovny, brněnský e-shop držel v logistické společnosti podíl ve výši 20 procent. Notino před pár týdny investovalo peníze nezvyklým směrem, když poslalo desítky milionů do start-upu Talentpilot. Ten vyvíjí digitální platformu, která má firmám pomoci k lepší práci se zaměstnanci. Šéf Notina Zbyněk Kocián vloni vyhlásil, že český e-shop v horizontu šesti let cílí na tržby ve výši zhruba 60 miliard korun ročně.

Rohlík - 17 miliard/tržby za rok 2023

Společnost Tomáše Čupra, která na pěti evropských trzích prodává přes internet potraviny, každý rok rychle roste, v minulém roce utržila 17 miliard a v současné době sází vše na úspěch na lukrativním německém trhu, kvůli kterému zastavila expanzi v dalších zemích. Rohlík se také čím dál více zaměřuje na své privátní značky, automatizaci všech skladů a rozšiřování míst, kam v Česku rozváží své produkty, v minulém roce otevřel sklad v Ostravě.

Datart - 11 miliard/odhad tržeb za rok 2023

Zlínský obchod patří do skupiny HP Tronic, kam kromě kamenných obchodů Datartu a jeho e-shopu spadá například i značka domácí elektroniky ETA nebo on-line obchod Kasa.cz. HP Tronic vloni utržil téměř 26 miliard korun. Prodej přes internet pro Datart představuje polovinu z celkových prodejů, výše jeho tržeb se tak dá odhadnout na zhruba 11 miliard korun. Mezi největšími e-shopy je Datart jedinečný svou rozsáhlou sítí poboček, v Česku jich má 117 a dalších 21 na Slovensku. A ukazuje, že propojení tradiční podoby obchodu jde s dobou internetu dohromady.

Mall - 10 miliard/odhad tržeb za rok 2022

Mall má za sebou turbulentní období, od roku 2022 patří pod polské on-line tržiště Allegro, které následně loni vstoupilo do Česka. Mall se postupně začleňuje do zahraničního obra, dosud funguje dvoukolejně a zboží prodává jak přes své stránky, tak přes kanály Allegra. To před dvěma lety za Mall zaplatilo 23 miliard korun, nicméně od té doby vedení polské společnosti kótované na varšavské burze snížilo ve svém účetnictví hodnotu Mallu o dvě třetiny. O tom, zda značky Mall a CZC budou fungovat svébytně i nadále, prý rozhodnou zákazníci svým zájmem.