Phonexia umožnila hledat v nahrávce hlasu, jako lidé brouzdají na internetu

Phonexia, ilustrační foto

Phonexia, ilustrační foto Zdroj: Archiv firmy Phonexia

Analýzy využívají například zákaznická centra, kterým umožňuje vyhodnocovat, jak pracují jejich operátoři se zákazníky. Technologie našla uplatnění také v práci bezpečnostních služeb na čtyřech kontinentech.

V roce 2006 se v Brně sešlo šest mladých vědců, kteří se rozhodli, že svoje algoritmy analýzy hlasu, úspěšné v mezinárodních srovnáních, nabídnou také jako komerční technologii. Dali tak vzniknout společnosti Phonexia, kterou dosud čtyři z původních zakladatelů vlastní.

Proč je právě analýza hlasu tak důležitá? Umožňuje vyhledávat v nahrávkách řeči stejně snadno, jako lidé vyhledávají hesla na internetu. Otevírá se tak další zdroj informací, jako například vyhledávání v přednáškách, hlasových poznámkách a podobně.

„Naším zákazníkem jsou organizace pracující s velkým objemem nahrávek nebo dotazů provedených hlasem či po telefonu. Jsou zde tři typičtí zákazníci: kontaktní centra, banky respektive finanční instituce a bezpečnostní složky,“ vysvětluje Radim Kudla, projektový manažer společnosti. Analýza hlasu umožňuje institucím, které přesouvají služby na interní nebo externí kontaktní centra, kontrolu kvality práce lidí poskytujících službu.

Na začátku jsou klíčové reference

Součástí analýzy hlasu jsou hlavně dvě řešení. Advanced Speech Analytics, tedy vlastní analýza hlasu, poskytuje automatizovanou analýzu hovorů. Umožňuje zvýšit kvalitu a efektivitu hovorů a přitom snížit vynaložené náklady. Voice Biometrics, tedy hlasová biometrie, navyšuje bezpečnost poskytování informací například vlastníkům účtů, aniž by je banka musela obtěžovat hesly.

„Například kontaktní centra přijímají velké množství hovorů. Jejich pracovníci však zvládnou zanalyzovat pouze tři procenta z nich. Využití technologií zde zpřesňuje kontrolní mechanizmy nad zásadně větším množstvím nahrávek. Upozorňuje také na momenty, kde je třeba pracovníka proškolit nebo na nebezpečí vyhoření,“ upozorňuje Radim Kudla.

Na začátku brněnským vědcům pomohla dobrá umístění v mezinárodních srovnávacích kampaních u rozpoznání mluvčího a jazyka pouze z hlasu. „Zde jsme si ověřili, že v hlasové biometrii patříme ke světové špičce. Zákazníci však na začátku nedůvěřovali přínosu technologií, což jsme zlomili prvními referenčními projekty. Časově náročné byly také počátky budování partnerské sítě a schopnost opakování podobných nasazení,“ poukazuje Radim Kudla.

Záznam v hovoru v aplikaci společnosti PhonexiaZáznam v hovoru v aplikaci společnosti Phonexia|Archiv firmy PhonexiaZáznam hovoru v aplikaci, zdroj: Archiv společnosti Phonexia

Právě kvalitní reference a tým nadšených a šikovných lidí je podle něj na začátku pro start-upy nejdůležitější. Pro úspěšný start potřebují i dobré PR a kontakty. S těmi jim mohou pomoci inkubátory. Phonexia své první kroky absolvovala v Jihomoravském inovačním centru (JIC).

„Velmi nám pomohlo zejména poskytnutím zázemí. Je příjemné se během inkubace věnovat pouze rozvoji obchodu a svého produktu a neřešit, že v tiskárně není toner a podobně. Částečně nám JIC pomohlo i s PR aktivitami a obecnými konzultacemi, ale na záležitosti specifické pro náš segment jsme si najali specialisty – konzultanty,“ vzpomíná Radim Kudla.

Počet zaměstnanců firmy se rozrostl z devíti v roce 2011 na více než 35 v současnosti. Phonexia pracuje s ročním rozpočtem kolem jednoho milionu eur, což je obrat a výzkumné projekty dohromady. Na rok 2015 měla společnost v plánu dosáhnout ročního rozpočtu 1,5 milionu eur.

Expanze v posledních dvou letech

Díky růstu posledních let se už firma nepovažuje za start-up. „Během rychlé expanze v letech 2013 až 2014 jsme museli zavést přísnější procesy odpovědnosti a řízení cash flow. Museli jsme dokonce koupit budovu, abychom měli pracovní místa pro všechny zaměstnance. Nyní se považujeme za finančně stabilní firmu s definovanou strategií,“ konstatuje Radim Kudla.

„Snažíme se však pohybovat stále ve start-up komunitě, kde se přes JIC dělíme o naše zkušenosti s růstem firmy. Máme i vlastní miniprojekty, které chceme postupně představovat,“ dodává projektový manažer.

Na českém trhu společnost primárně představuje novinky a získává tak rychlou zpětnou vazbu z přímé spolupráce s několika zákazníky. Většinu svých obchodních aktivit však realizuje pomocí partnerské sítě a v zahraničí. „Příjmy ze zahraničí přesahují sedmdesát procent našeho obratu. Zaměřujeme se na země Evropské unie, severní a jižní Ameriky a některých regionů Asie,“ vypočítává Radim Kudla.

Zbytek textu si přečtěte na serveru .