Plán, který budí naděje i rozpaky: troleje z Pardubic do Chrudimi

Pardubickým trolejbusem do Chrudimi? To je jedna z variant, kterou obě města i krajský úřad řeší.

Pardubický dopravní podnik mlsně pokukuje po nedaleké Chrudimi. Oba sousedy má propojit doslova ocelové pouto okořeněné stovkami voltů. Stačí jen málo, chtít.

Autobusy v barvách Pardubic mají konečnou v Mikulovicích. Do Chrudimi jim zbývají čtyři kilometry. Kamenem se to dohodit nedá. Pro MHD to ale není žádná vzdálenost. Trolejové vedení lemuje cestu z Pardubic do Lázní Bohdaneč. Od konce loňského roku jezdí vozy s koněm na boku i do Přelouče. Mají to sem dvacet kilometrů. Chrudim je blíž. A dopravce zajímá.

„Hlavní silnice už dneska z větší části vede jinudy než přes Dražkovice a Mikulovice. Většina aut jezdí po obchvatu,“ popisuje první výhodu ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán. Méně aut znamená rychlejší provoz.

Hlavní konkurent ale leží jinde. Na železnici. „Konkurence v železniční dopravě je problematická v tom, že je tady závlek do Rosic. Takže než se dostanete vlakem, který je poměrně rychlý, do Chrudimi, tak vám to trvá dvakrát tak dlouho. Protože do těch Rosic je prostě potřeba jet,“ vysvětluje
Pelikán.

Hlavní část cestujících chce pardubický dopravní podnik přetáhnout právě z vlakových nádraží. Z Chrudimi do Pardubic dojíždí řada lidí za prací. Opačným směrem navíc každý den míří zástupy studentů. Autobusy na nové lince by tak měly být vytížené obousměrně.

Propojení obou měst, to není nic nového

Myšlenka na dopravní družbu mezi oběma sousedy není nic nového. První nákresy už pokrývá pěkná vrstva prachu. Žádný pokus ale zatím nevyšel.

O Chrudimi se uvažovalo už v padesátých letech, kdy se připravovala výstavba pardubických trolejbusových tratí. „Tehdy se na to našli i sponzoři a měla spolupracovat třeba i Transporta Chrudim. Pamětníci vyprávějí, že to vlastně narazilo na jakousi řevnivost nebo na lokální patriotické zájmy Chrudimanů, kteří v tom prostě viděli něco, čím by byli svázáni s Pardubicemi, a to tedy pro ně nebylo žádoucí. Tak celý záměr zkrachoval, zůstaly nám po něm v šuplíku nějaké projekty, obrázky a plánky,“ říká Ladislav Podivín z pardubického dopravního podniku.

Chrudim. Tady nezastavujte

Pardubice ovšem Chrudimanům nevoněly ani později. Přesto sem jejich stroje jezdily například pro dělníky z chemických závodů.

Jiné linky ale mohly jen projet. „Na konci šedesátých let jsme měli rekreační autobusovou linku, která jezdila z třídy Míru do Slatiňan a na Škrovád na koupaliště. A tam bylo striktně dané, že nesmí stavět v Chrudimi,“ usmívá se Ladislav Podivín.

Zatím poslední pokus také patří do období před rokem 1989. V osmdesátých letech se ale na Pardubice obrátili přímo Chrudimští. „Okresní národní výbor v Chrudimi nás poždal, jestli by nebylo možné tam nějakým způsobem jezdit. Tak jsme udělali několik pokusů, zajeli jsme tam, zkoumali jsme, jestli se třeba řidič domluví vysílačkou s dispečerem. Skoro všude to šlo. Ale byl to jen takový dotaz, který nikam nevedl,“ říká Podivín.

Řevnivost ale časem slábne. Pavla Horáčková jezdí do Pardubic na nákupy nebo do kina. Expanze pardubické hromadné dopravy by pro ni nepředstavovala žádný problém. „Víc spojů nikdy neuškodí,“ neváhá s odpovědí. Podobně je na tom i student Ondřej Koch. „Pro dojíždějící by to bylo asi hodně příjemné. Třeba dálkový autobusy mají fajn rychlost papírově, ale jezdit se s nima nedá. Autobus vyjíždí třeba z Jihlavy a má půl hodiny zpoždění, které se ale nikde neeviduje,“ popisuje svoji zkušenost.

Účet? Dvacetina Medlešické spojky

Ani starosta Chrudimi Petr Řezníček se při představě červenobílých vozů v ulicích nevyděsí. „Mně Pardubice nijak nevadí, nijak mi neškodí. Pokud to vylepší pro cestující možnost dostat se do Pardubic, kde spousta lidí pracuje, tak v tomhle problém vůbec není,“ tvrdí starosta. Dodává ale jednu důležitou větu. Nesmí to zatížit rozpočet města.

Plánovaná trasa by vedla přes Dražkovice, Mikulovice a Medlešice do Chrudimi. Vedení pardubického dopravního podniku se víc zamlouvá představa, že cestu osází trolejovými sloupy. Tedy ta dražší varianta.

Čísla ale vypadají jinak, když se opět postaví proti železnici. Narovnání trati Chrudim–Pardubice, takzvaná Medlešická spojka, totiž vychází podstatně dráž. Troleje mezi oběma centry se podle dopravního podniku dají natáhnout za 150 milionů korun. I to je ale pořádná rána. „Kdybychom jako městský podnik přišli na radnici, že chceme investovat sto milionů korun směrem do Chrudimi a postavit za naše peníze trať do jiného měs ta, tak bychom se asi se zlou potázali,“ hádá Pelikán. Bez podílu výhledových parťáků to tedy nepůjde. „Musely by tam být dohody i ze strany těch obcí, které by s námi do takového projektu šly. Samozřejmě existuje spousta evropských dotačních titulů, které by se na to daly napasovat,“ tvrdí Pelikán.

Autobusy v Chrudimi nechtějí

Podstatně jednodušší by bylo obsloužit linku autobusy. Stávající trasa by se jen o kousek prodloužila a řidič udělal kolečko po chrudimském městském okruhu.

To už se ale starostovi Řezníčkovi nelíbí. Chrudim svoji hromadnou dopravu dotuje zhruba pěti miliony korun ročně. Pardubický dopravce by jí tak vlastně udělal díru do peněženky. „Dá se předpokládat, že tímhle by uzmuli část z tržeb stávajícího provozovatele, a to by určitě pro nás nebyla dobrá zpráva. Protože v konečném důsledku by to znamenalo zvýšení podílu města Chrudim na platbách za hromadnou dopravu, která by tím mohla být ztrátová,“ vysvětluje Řezníček.

Hlavní slovo má ale krajský úřad, který dopravní licence vydává. Právě ten pořádně zahýbal s jízdními řády a otevřel cestu pardubickému dopravnímu podniku do nedaleké Přelouče. I když zatím pouze o víkendech.

„Konečné rozhodnutí je na nás. My musíme v rámci licenčního řízení ještě oslovit další subjekty, které se k tomu vyjadřují, ať už jsou to správci jednotlivých komunikací nebo policie. Součástí řízení jsou ale i obce. Musíme oslovit ty, kterými by linka měla vést,“ říká vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Ladislav Umbraun.

Když nová linka, tak s výběrovým řízením

Takže zpátky do Chrudimi, kde má radnice připravených hned několik ale. Starosta Řezníček totiž nechce dát sladké hrozny cestujících Pardubicím lacino. „Kdyby chtěli vstoupit do Chrudimě, tak by asi bylo správné se utkat s provozovatelem městské hromadné dopravy v regulérním výběrovém řízení, kdo tuto službu nakonec zabezpečí. Pro mě je správné řešení vzít to kompletně, pokud by měla taková linka fungovat, a ne to trhat,“ argumentuje starosta.

Na rychlý smír to zatím nevypadá. Na hřebíkové zátarasy na silnicích ale také ne.