Pneumatiky protkané nanogenerátory šetří palivo jízdou

Xudong Wang

Xudong Wang Zdroj: University of Wisconsin-Madison

Marek Schwarzmann
Díky tření kol o povrch se sice dopravní prostředky pohybují, ale také přitom ztrácejí spoustu energie. Část by se přitom ještě dala užitečně využít, tvrdí americko-čínský vědecký tým pracující pod hlavičkou University of Wisconsin-Madison. Pro začátek použil speciálně upravené a takzvanými nanogenerátory protkané pneumatiky modelu Jeepu Wrangler na dálkové ovládání a běžnou asfaltovou silnici.

Nový nanogenerátor získává energii vzniklou triboelektrickým jevem, kterým se materiál elektricky nabíjí po tření s jiným materiálem. „Tření mezi pneumatikou a vozovkou si v průměru vyžádá zhruba desetinu spotřeby paliva na jízdu vozidla,“ vysvětlil ve studii publikované časopisem Nano Energy jeden z inženýrů projektu, Xudong Wang. Model Jeepu dokázal ztrátovou energii získávat zpět – v závislosti na otáčkách kol rozsvěcoval a zhasínal připojené LED diody. Pneumatiky měl přitom protkané elektrodami a nanogenerátory napájejícími nejprve osvětlení, poté akumulátor.

Wangův tým zjistil, že množství získané energie je přímo úměrné hmotnosti vozidla a rychlosti pohybu. Absolutní množství ušetřené energie nejde přímo stanovit. Obecně by se ale měl dojezd automobilů či elektromobilů s upravenými pneumatikami prodloužit zhruba o desetinu.

Efektivita samotného převodu třecí energie se prý pohybuje kolem padesáti procent. „Myslím, že náš vynález by mohl mít významný dopad na motorismus,“ uvedl Wang. Otázkou zůstává, jaké jízdní vlastnosti budou upravené pneumatiky mít, až je tým převede do měřítek reálného automobilu. A také, co budou stát.