Pod lupou: Českým firmám ujíždí s digitalizací vlak, varují manažeři IT společností

Video placeholder
Jiří Liebreich

Tři a půl bilionu dolarů. Takový balík investovaly firmy z celého světa do informačních technologií v loňském roce. Dlouhodobý růst těchto investic má podle výzkumné společnosti Gartner pokračovat i letos, a to ještě rychlejším tempem. Českým firmám ale v porovnání se světovou konkurencí ujíždí vlak, varují účastníci diskuzního panelu Mikroskop, který pořádá deník E15. Debaty se zúčastnili manažeři společností Cisco Systems, Dimension Data a DXC Technology.

Zatímco podle Václava Klause jsou investice do IT technologií plýtváním penězi, pozvaní experti se u diskuzního stolu shodli na opaku. 

„Firmy by si měly připustit, že proces digitalizace skutečně nastal. Tématem se přitom podle naší studie vážně zabývá jen asi čtvrtina společností. Polovina navíc deklarovala, že pro ně digitalizace nehraje žádnou roli. Přitom je to první předpoklad konkurenceschopnosti,“ upozorňuje Petr Pavlů, ředitel pro technický prodej ve společnosti Cisco Systems.

„Jen čtrnáct procent českých firem má hotový plán digitální transformace, který by jim přinášel vyšší zisky. Právě tento proces přitom slouží k využití technologií takovým způsobem, aby mohl vzniknout nový obchodní model. Příkladem je Kiwi.com, jeden z největších prodejců letenek. Díky datům společnost ví, jak vysoká bude poptávka po určité destinaci, sama si tak může najmout a odbavit letadlo. Letecké společnosti, které by zaspaly digitální transformaci v této oblasti, mohou být zcela nahrazeny,“ vysvětluje Bedřich Luft, ředitel DXC Technology.

Trend přitom může výrazně dopadnout i na průmyslově orientované firmy. Ty by se proto měly podle Solution Directora Dimension Data Lukáše Jelínka zaměřit na tři hlavní oblasti digitalizace. „Primární je schopnost mapovat a měřit výrobu. Vědět, jak měnit procesy a snižovat tak náklady,“ říká. „Časté investice pozorujeme také do zákaznické péče, v této oblasti digitalizace jsou hodně napřed banky. Třetí segment se vztahuje na pracovní prostředí, jež firmy poskytují zaměstnancům. Ten roste exponenciálním tempem,“ dodává Jelínek.

Důležitost "digitálních investic" dokládá Pavlů na výzkumu americké MIT, který se zabýval dopadem digitalizace na hospodářské výsledky. „Firmy, které proces zvládly, jsou v průměru o dvanáct procent hodnotnější, dosahují více než šestadvacetiprocentní profitability a jejich obraty jsou proti průměru vyšší o devět procent,“ uvádí Pavlů s tím, že si neinvestující firmy pohorší. „Šest z deseti současných lídrů na trhu v různých segmentech ztratí vedoucí pozici už v pěti až deseti letech,“ říká.

Firmy by ovšem při adaptaci na nové technologické podmínky neměly zapomínat ani robotizaci. „Je to obrovské téma pro všechny společnosti. Robot dnes dokáže otevřít e-mail, poznat fakturu, načíst její data, poznat, že se vztahují k dané objednávce, zjistit, který účetní má transakci schválit a předpřipravenou mu ji zaslat. To není sci-fi, ale běžně aplikovaná služba,“ připomíná Luft s tím, že firmy nemusejí roboty přímo vlastnit. Mohou si je pronajmout a platit za odpracovaný čas stroje.

Všichni diskutující se však ztotožňují s názorem, že mohutnější zapojení moderní techniky do pracovního procesu nutně neznamená ztrátu práce pro stávající zaměstnance. „Klienti neříkají, že mají přebytek pracovníků, naopak. Pokusí se automatizovat rutinní činnosti, aby mohli nabídnout zaměstnancům zajímavější práci. Bude nutné se průběžně vzdělávat, nedělat jednu práci dlouhodobě,“ uzavírá Jelínek.