Podnikat začal v krkonošské chalupě. Dnes o něm vědí v Evropě

Podnikatel Jiří Grund založil po revoluci v Mladých Bukách výrobu koupelnových doplňků. Záhy dobyl klíčové trhy a loni předal firmu synovi.

Maminka Jiřího Grunda přišla do Mladých Buků v roce 1926 jako patnáctiletá dívka za prací přadleny. Závod, kde pracovala, dnes patří jeho rodinné firmě, kterou založil krátce po revoluci. „Nezapomenu na nechápavé pohledy, když jsem jako ředitel závodu o několika stech lidech dával výpověď z důvodu začátku podnikání doma v chalupě,“ říká s úsměvem Grund.

Vedení firmy jste před rokem předal synovi. Proč jste se pro tento krok rozhodl, jak dlouho jste o tom uvažoval a jaká je nyní vaše pozice ve firmě?

Rozhodnutí to bylo obtížné, ale jeho provedení rychlé. Syn Jiří získal dost zkušeností a pracoval ve firmě vlastně od začátku. Pokud bych to neudělal, tak by si vzhledem ke svému potenciálu našel jiné aktivity. Po roce musím s hrdostí říct, že firma ušla velký kus cesty dopředu a mladistvý elán je skutečně znát.

Máte nyní více času na jiné věci než práci?

Více sportuji, více s manželkou cestujeme. Jistě, do firmy chodím stále, ale do jejího řízení nezasahuji. Pouze se účastním řešení některých odborných problémů. Důležité je pravidelné setkávání akcionářů, v našem případě rodiny.

Proč jste se rozhodl podnikat a proč právě ve výrobě koupelnových předložek a doplňků?

To byla náhoda, protože v lednu 1990 rozhodovala také rychlost realizace projektu. Výroba koupelnových předložek u nás začala v ložnici a zvládli jsme to bez velkých počátečných investic. Všechno bylo v silách rodiny. Později se výroba přesunula do krkonošské chalupy a poté nastal klasický vývoj, včetně výstavby hal a nákupu rozsáhlého strojního zařízení.

Na co z podnikatelských začátků nejčastěji vzpomínáte, a ve které chvíli jste poznal, že se prosadíte?

Určitě na naše rozhodnutí, kdy jsme s manželkou dali výpověď a odešli ze státních podniků, kde jsme pracovali ve vedoucích funkcích. Začali jsme doma v chaloupce s několika prvními zaměstnanci vyrábět koupelnové předložky, které se vlastně do té doby u nás nevyráběly. Nezapomenu na nechápavý pohled lidí na osobním oddělení, kdy jsem jim jako ředitel závodu dával výpověď.

V oboru se vám dlouhodobě daří. Jak se srovnáváte s levnou asijskou konkurencí, v čem je vaše výhoda oproti ostatním?

Vždy flexibilita, kreativnost, nápaditost a design. A také časté dodávky menšího množství zboží, bez povinnosti minimálního odběru kontejneru a platby předem. Snažíme se, a často již jsme, být nejlepší na trhu, pokud jde o design. Zaměstnáváme i věhlasné designéry, jako je Luigi Colani, který byl vyhlášen designérem 20. století, nebo naše špičková návrhářka Blanka Matragi a řada jiných. Naše výrobky musí být prostě jiné, originální.

Jak se vám daří na českém trhu v porovnání se zahraničím?

Tady je rozdíl. Například v Německu či Švýcarskem je předložka rovnocenně hodnocena v koupelně jako ostatní vybavení či doplňky. Musí ladit barevně, esteticky a řada zákazníků mění předložky každé roční období. V Česku ale máme nyní období, kdy trh ovládly velké řetězce a jejich kritéria výběru jsou hodně jiná. Rozhoduje cena, pravidelné slevy a další podmínky, které se pravidelně těžko plní. Jinými slovy, exportujeme téměř devadesát procent výroby a nejkrásnější modely se nejlépe prodávají v německy mluvících zemích.

Setkáváte se s průmyslovou špionáží od konkurence?

Velmi často. Kopírují se především dezény. Nejprve jsme každou kolekci pojišťovali proti kopírování, ale zkušenosti nás naučily reagovat jinak. Měníme dezény našich výrobků pravidelně po maximálně třech až šesti měsících a nahrazujeme je novými návrhy. Konkurence musí čelit dalším novým návrhům, a tím jí ztěžujeme snadné kopírování. Klasika se nám stala v Rusku, kde náš odběratel koupil kolekci předložek, úspěšně je prodával, a když zjistil, které modely jsou úspěšné a které ne, tak ty úspěšné nechal okopírovat v Číně a nahradil tím naši kolekci. Dosáhl okopírováním podstatně většího zisku. Ale v Rusku jsme stále na trhu, zatímco náš kolega si tam již moc úspěšně nevede.

Část vašich konkurentů zkrachovala, proč ne vy? A jak se projevuje recese ve vašem oboru?

Konkurence je tvrdá všude a ve všem. My jsme zvolili cestu, že vyrábíme kvalitu s perfektními dezény a jsme v dodávkách velmi flexibilní. Investujeme do špičkové technologie a náš závod je velmi moderní. Nestavíme naši existenci na ceně, ale na kvalitě a dobré pověsti. Vždy jsme se snažili, aby se naše jméno stalo značkou ve svém oboru. A značka má svoji hodnotu a cenu. To se postupně daří. Příkladem je fakt, že naše firma je již osm let exkluzivním prodejcem v síti Kaufhof v Německu. Jiné předložky než s naší značkou se tam nesmí prodávat. Celá síť má přibližně sto obchodních domů a tuto pozici tam ještě neměla žádná česká firma v minulosti. Ani Baťa.

Kdy budou předložky od Grunda měnit barvu podle teploty?

Taky probíhal vývoj a materiály měnící barvu podle teploty existují. Uvidíme, co výrobce přinese k běžnému použití.

Jaké další novinky si slibujete od spolupráce s libereckou univerzitou, tedy pokud to není tajemství?

Textilní univerzita v Liberci má velký zájem na vývoji a výzkumu v našem oboru. Máme s ní uzavřenou smlouvu a ladíme podrobnosti k další spolupráci. Jsem zvědavý a těším se na řadu možností, které se zde rýsují.

Jste rodákem z Mladých Buků, kde jste prožil i dětství a mládí. Jaký k nim máte vztah?

Ke své obci mám velmi silný vztah. Naše rodina odtud pochází a kořeny jsme zde zapustili před zhruba dvěma sty lety. Velmi mne povzbudila skutečnost, že moje maminka přišla do Mladých Buků v roce 1926 jako patnáctileté děvče na nábor firmy Fejfar a Mládek, která hledala české přadleny. A tak maminka přišla, potkala otce a pracovala zde nejen ona, ale i další příbuzní mnoho let. Ten závod teď naše firma obhospodařuje, stará se o něj, renovuje jej a zavádí zde nové výroby. Oba synové v Mladých Bukách pracují, vnukové chodí do Trutnova do školy, žijeme zde jako rodáci.

Proč jste se rozhodl vybudovat v Mladých Bukách i hotel a golfové hřiště?

Začátek golfu v Mladých Bukách byl zajímavý. Asi před čtrnácti lety mně rodina koupila k narozeninám golfové hole, abych měl jako podnikatel více pohybu. Bohužel nejbližší hřiště bylo daleko a jezdit několik hodin trénovat se mi nevyplatilo. Tak mne napadlo, že vybuduji golfové hřiště v obci. Z dětství jsem znal krásný areál s výhledy, které nemají v Čechách v takovém rozsahu obdoby. A po několika letech snažení jsme pozemky získali a hřiště i s hotelem postupně dostavěli. Ale výstavba golfového hřiště v Čechách je námět na knihu, ještěže jsem tyto okolnosti předtím neznal. Ale právě proto jsme to s maximálním úsilím dostavěli.

Jste majitelem i bezpečnostní agentury, co vás vedlo k jejímu založení?

Bezohledné vykradení našeho závodu, kdy se nám ztratila spousta cenných věcí. Po dopadení pachatelů policií jsem se u soudu dozvěděl, že se vlastně neztratilo nic, nic tam nebylo a podobně. Tak jsme si založili bezpečností agenturu, vybavili ji špičkovou technikou a od té doby máme zaplaťpánbůh klid.

Jsou zaměstnanci v rodinné firmě loajálnější než v „běžném“ podniku?

Velká část jistě. Hlavně ti, kteří zde pracují mnoho let, někteří od založení. To je dvacet let. Ti mladší jsou už trochu jiní, ale celkově se zaměstnanci nemáme potíže. V našem největším růstu jsme jim platili dovolenou, penzijní připojištění a tak dále. Zpevnění koruny nám situaci zhoršilo.

Máte na své zaměstnance nějaké zvláštní požadavky?

Určitě ne. Pro dělníky je u nás úkolová mzda, řada pracovníků má velmi dobré výdělky a ostatní tak mají motivaci. Technici a obchodníci procházejí výběrovým řízením, snažíme si vybrat vhodné typy pro práci v rodinné firmě. Myslím, že se nám to daří.

Jak vidíte budoucnost Evropské unie, a jak se díváte na přijetí jednotné měny v Česku?

Jako podnikatel a předseda Asociace exportérů jsem byl vždy pro euro a jeho urychlené přijetí. Po posledních událostech, zadlužení řady zemí a řešení problémů dotiskem peněz se mi přijetí eura zdá jako velmi vzdálené. Je třeba vyřešit základní pravidla hospodaření a určit odpovědnost každé země. Jinak to nemá smysl. Nechejme si korunu.

Kam v Královéhradeckém kraji rád jezdíte, kde to máte rád?

Hradec Králové mám velmi rád a společně s manželkou tam často jezdím do divadla a na další akce. Mým oblíbeným místem je broumovský výběžek, kde žijí skvělí lidé, je tam krásná příroda a nádherné památky.

JIŘÍ GRUND

• Narodil se 24. 3. 1949 v Mladých Bukách v Krkonoších.
• Podnikatel, předseda Asociace exportérů České republiky.
• Je ženatý. Má dva syny.
• Vystudoval obor textilní technologie na Vysoké škole strojní a textilní v Liberci.
• Pracoval v národním podniku Texlen.
• Od roku 1990 stál v čele rodinné firmy na výrobu koupelnových doplňků.
• Vloni předal vedení společnosti synovi.
• Poslouchá hlavně vážnou hudbu a swing, hraje na harmoniku, klavír a kytaru.
• Rád lyžuje a hraje golf.