Podnikatel bojuje za vodu. Zaslouží si prý stejné uznání jako víno

voda

voda Zdroj: profimedia.cz

V srdci bordeauxského kraje se jeden podnikatel specializoval na obchod s jakostní vodou z celého světa. Nabízí ji gastronomům toužícím objevit nové druhy vody, podobně jako je tomu u vína, píše agentura AFP.

„Chci dosáhnout toho, aby se o vodě hovořilo stejně jako o vínu. Voda je skutečně součástí gastronomie. Špatná voda dokáže pokazit pokrm, který máme na talíři,“ zdůrazňuje Laurent David, jehož společnost Les Eaux du Monde (Vody světa) prodává třicítku „premium“ vod pocházejících z různých krajů.

Pro svůj katalog vybírá produkty s osobitou historií, se zvláštními charakteristikami a chutí v originálním balení. Podobně jako u vína nešetří přívlastky, když o vodě hovoří: „lehká, čerstvá, sladká, citronové chuti, neutrální, čistá či minerální“.

„Každá voda chutná jinak,“ zdůrazňuje David. „Před několika lety na to svět vína pohlížel spatra, zatímco nyní mi tleská,“ chlubí se. Po deseti letech existence společnosti je David pyšný na to, že přední světoví pěstitelé bordeauxského vína žádají jeho produkty pro své degustace.

Podle Jeana-Michela Thomase, hlavního sommeliéra jednoho z předních bordeauxských hotelů, je při degustacích důležité servírovat neutrální vodu, jinak se chuť vína zkreslí.

Ostatně stále více restaurantů nabízí „vodní“ menu. „To zahrnuje desítku různých vod, například jednu z Arcachonu, jednu anglickou, jednu švédskou, jednu španělskou a jednu norskou,“ vysvětluje Christophe Bennesse, šéf restaurace na předměstí Bordeaux.

Toto menu je velmi populární a umožňuje zčásti vyrovnat propad v aperitivech, které si lidé podle něho v posledních letech méně objednávají.

Thomas zase chce sestavit menu vod tak, jak to již učinil v četných restauracích na Blízkém východě, kde mají muslimové obvykle zakázáno pít alkohol a kde se tento nápad setkal s velkým úspěchem.

„Pro prestižní restauranty to je nedocenitelná přidaná hodnota,“ zdůrazňuje Thomas. Někteří restauratéři hovoří, podobně jako u vína, o vzájemném doplňování pokrmu s vodou. Laurent David tak nabízí japonskou vodu s citronovou chutí k degustaci ústřic, Christophe Bennesse doporučuje mírně slanou velšskou vodu ke zvýraznění chuti ryb.

Pro klienta je rovněž důležité, v jakém obalu se vody prodávají. „Na počátku to je právě balení, které vodu prodává,“ soudí Bennesse.

„Naším hlavním odbytištěm je Paříž a Azurové pobřeží,“ uvádí David, mezi jehož zákazníky patří mezinárodní celebrity. Když například v roce 2010 přiletěl do Francie Tom Cruise, nechal si do hotelu přivézt svou oblíbenou vodu z ostrovů Fidži. Třicítka lahví, v nichž David vodu prodává, má originální design, ať již jsou bílé, modré, červené nebo z průzračného skla.

Jsou mezi nimi dánská voda Iskilde mimořádné čistoty nebo americká voda Bling, jedna z nejdražších na světě, v lahvi zdobené brilianty.

Nejprodávanější je však velšská voda Tau, která si získává zákazníky svou umírněnou cenou. „Prodáme jí kolem 70 tisíc lahví ročně,“ tvrdí David. Tato voda stojí od dvou eur (necelých 50 korun) do 90 eur (přes dva tisíce korun). Laurent David má jednoho konkurenta v Lille. Podotýká, že tento sektor představuje omezený trh, který neohrožuje velké potravinářské firmy.