Pojišťovny v Česku si začínají zvykat na prodej přes mobily a tablety

Smartphone (ilustrační foto)

Smartphone (ilustrační foto) Zdroj: CC BY 2.0: Highways Agency via Flickr

Prodej pojištění on-line v Česku začíná pomalu a jistě nabývat na významu, podle ankety E15.cz mezi pojišťovnami zaznamenává většina hráčů na trhu průběžně se zvyšující podíl produktů prodaných on-line. Rozdíly v prodejnosti samozřejmě přetrvávají dle typu pojištění, kdy je jasným favoritem to nejjednodušší - cestovní pojištění. Pozadu však nezůstávají ani povinné ručení či pojištění majetku. Do vývoje prodejů promlouvá i stále větší penetrace chytrých mobilů a tabletů.

Zajímavým prodejním kanálem pojišťoven v Česku se stávají aplikace pro smartphony či tablety, byť na tento styl prodeje si prý lidé ‚stále ještě zvykají‘. „Mobilní aplikaci máme akutálně na cestovní pojištění. U samotného prodeje stále převažuje desktop, byť podíl přístupů z mobilů/tabletů dosahuje už desítek procent,“ uvedl Václav Bálek z Allianz.

„Největší růst online prodejů zaznamenáváme u tabletů. I tak jsou ale zatím celkové prodeje z těchto platforem minoritní a tvoří necelých deset procent,“ dodala Ivana Buriánková z České pojišťovny. O desítce procent hovoří také Michaela Kynclová z ČSOB Pojišťovny.

Mnozí klienti si podle pojišťoven prý už zvykli sjednávat cestovní pojištění prostřednictvím aplikace v chytrém mobilu nebo uzpůsobených webových stránek takzvaně na poslední chvíli, zpravidla těsně před překročením hranic Česka.

„Počet klientů, kteří svoje pojištění řeší (ať už se to týká hledání informací nebo sjednávání) přes mobilní zařízení, každoročně narůstá. Trend je v tomto případě jasný. U mobilních aplikací se ale zdá, že je stále užitečnější pro jiné funkce – informování, návody co dělat při škodě nebo virtuální kartičku cestovního pojištění,“ dodal Jan Marek z Direct pojišťovny.

Deset, patnáct i dvacet procent

Nejvíce se v ‚onlajnu‘ daří prodeji cestovního pojištění, jeho jednoduchost k tomu doslova vybízí. Například v České pojišťovně je takto prodána každá pátá smlouva. O desítce procent hovoří také NN pojišťovna. „Podíl celkových prodejů on-line je stále velmi malý, jen u cestovního pojištění a pojištění vozidel je to zhruba několik procent, u ostatních produktů je podíl menší než procento,“ tvrdí naopak Milan Káňa za Kooperativu. Na druhou stranu prý ale on-line prodej vykazuje stabilní meziroční nárůsty mezi deseti až dvaceti procenty, což prý není zanedbatelný vývoj.

Z databáze Wüstenrot pojišťovny je také v průměru každá pátá pojistná smlouva uzavřena on-line. Klienti si podle mluvčí Heleny Duškové touto formou nejčastěji sjednávají cestovní pojištění (třetina případů), dále havarijní pojištění (také téměř třeina) a povinné ručení (16 procent). „Velmi úspěšně se on-line „prodává“ také pojištění domácnosti, které si tímto způsobem sjednal v letošním roce každý pátý klient,“ dodala Dušková.

Multikanálový prodej a responzivní weby

Vstříc 21. století nyní vykročila například i AXA pojišťovna, která představila nový multikanálový distribuční model, kterému říká „e-shop“. V něm spoléhá na propojení všech stávajících prodejních řešení (poradce+web+call centrum). Vedlo ji k tomu prý meziroční zdvojnásobení počtu klientů, kteří pojišťovnu kontaktovali on-line.

„Dělit distribuční kanály na tradiční a digitální je přežitek. Na distribuci bychom měli nahlížet jako na ekosystém, jehož cílem je klienta vzdělat, splnit jeho potřeby a v maximální možné míře také splnit jeho preference na variabilitu interakce a vzájemnou propojenost,“ říká Michael Pupala, ředitel útvaru řízení strategických partnerství a digitalizace pojišťovny. Pojišťovna zatím nabízí on-line úrazové pojištění, podle tiskového mluvčího Karla Žyly jsou však v přípravě i další produkty.

Pojišťovna také podle Ondřeje Konvaliny pracuje na přípravě kompletní digitalizace prodeje i na pobočkách. „Naši prodejci budou mít k dispozici jednotnou aplikaci, která je provede celý procesem práce s klientem. Pojišťovna díky tomu získá také data o kvalitě a procesu prodeje na pobočkách. Budeme vědět, zda nastal nemajký problé či jak rychle byl klient odbaven, dodal Konvalina.

Dobré zkušenosti se sázkou na zásadní změnu stylu webu a prodeje pak má podle šéfky týmu přímé distribuce a webů Martiny Kynclové také ČSOB Pojišťovna, která v minulosti rovněž koncepčně předělala celý web a šla cestou takzvaného engagementu uživatelů prostřednictvím návodného rozcestí. Tento krok prý zajistil až padesátiprocentní zájem návštěvníků o sjednání pojištění on-line.